Renault şi Nissan au început discuțiile despre viitorul alianţei lor

Menționăm că Luca de Meo a zburat până în Tokyo pentru a discuta cu directorul general al Nissan. Vizita sa se concentrează pe două propuneri menite să asigure viitorul Renault, dar care, în mod crucial, necesită acordul Nissan, au declarat surse anonime pentru ziarul Financial Times.

Renault şi Nissan au un parteneriat încă din anul 1999, în care Renault deţine 44,3% dintre acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% dintre acţiunile Renault, dar nu are drepturi de vot la grupul francez. Alianţa lor, extinsă în urmă cu șase ani prin includerea Mitsubishi, a devenit unul dintre cei mai mari producători de automobile din întreaga lume.

În condiţiile în care industria auto face tranziţia spre vehicule electrice, sporesc presiunile asupra celor doi producători auto pentru a face tot posibilul ca alianţa să funcţioneze cât mai bine.

În mai, Renault a anunţat că ia în considerare opţiunea creării a două entităţi separate, una dedicată dezvoltării, producţiei şi vânzării de vehicule electrice, cu sediul în Franţa, şi cealaltă dedicată dezvoltării şi producţiei de motoare şi cutii de viteze termice şi hibride de nouă generaţie E-TECH, care va include operaţiunile din România, Spania, Portugalia, Turcia şi America Latină. Planurile Renault ar urma să fie prezentate în curând.

În septembrie, agenția de presă Reuters a anunţat că grupul chinez Geely Automobile Holdings şi o companie petrolieră negociează pentru preluarea de participaţii la viitoarea divizie de motoare pe combustie a Renault. De aceea, prima propunere a Renault prezentată Nissan vizează vânzarea către Geely a unei participaţii la divizia de motoare pe combustie, numită Horse. Ambiţia Renault de a se concentra pe vehicule electrice necesită aprobarea Nissan, ţinând cont de faptul că firmele împart tehnologia.

Planul Renault vizează includerea diviziei de motoare pe combustie în afacerea Aurobay a Geely, pe care grupul o deţine împreună cu Volvo, au explicat sursele anonime. Nissan ar putea să nu fie de acord cu această idee deoarece nu vrea ca tehnologia dezvoltată în comun cu Renault să fie împărţită cu o firmă din China, au spus acele surse. Şeful Renault vrea ca tranzacţia cu Geely să fie finalizată înainte de data de 8 noiembrie 2022, ziua în care grupul francez îşi va prezenta strategia.

Renault vrea ca Nissan să investească în noua divizie dedicată dezvoltării, producţiei şi vânzării de vehicule electrice

A doua propunere a Renault prezentată Nissan va fi legată de solicitarea sa ca grupul japonez să investească în noua divizie dedicată dezvoltării, producţiei şi vânzării de vehicule electrice, pe care grupul francez vrea să o listeze într-o companie separată, numită Ampere.

Deşi rezolvarea disputei privind proprietatea intelectuală este obiectivul cheie al discuţiilor dintre Luca de Meo și Makoto Uchida, Nissan vrea să ceară o reducere semnificativă a participaţiei pe care Renault o deţine la Nissan, un subiect care a provocat tensiuni între cele două companii în ultimii ani. În ultima perioadă, reticenţa Renault faţă de acest subiect s-a atenuat, dar compania franceză vrea să întărească cooperarea cu Nissan în privinţa proiectelor operaţionale.

Directorii Renault au spus că alianţa cu Nissan va continua sau nu în funcţie de capacitatea de a merge înainte cu planurile comune de producţie, ceea ce deschide calea pentru schimbări în acţionariat. Franța, care deţine 15% din Renault, va avea probabil o influenţă importantă în orice decizie privind participaţia Renault în Nissan. Ministerul Economiei din Franţa nu a dorit să vorbească despre acest subiect.

„Au fost discuţii despre toate aceste subiecte. Lucrul important este acum să persevereze cu ceea ce sprijină alianţa, structura capitalului nu este relevantă”, au declarat acele surse anonime. Reprezentanţii Renault, Nissan şi Geely nu au dorit să comenteze aceste informații.

Menționăm faptul că Renault și Nissan nu sunt singurii producători auto care încearcă să își întărească legăturile. De exemplu, Stellantis, format dintre PSA şi Fiat Chrysler, este acum unul din cei mai valoroşi producători auto la nivel global, iar Honda şi General Motors cooperează strâns în domeniul bateriilor.