Situația tot mai gravă în care se află cei doi mari producători auto, Renault și PSA Peugeot Citroen, forțează autoritățile de la Paris să caute soluții de ajutor. Ministrul francez al industriilor a confirmat că guvernul din care face parte „lucrează” la o nouă schemă de finanțare.
Au trecut doar trei ani de când guvernul francez a împrumutat grupurile Renault și PSA Peugeot Citroen cu câte trei miliarde de euro și o nouă formă de ajutor financiar pare să fie gata de a intra în funcțiune. „Lucrăm în acestă direcție” a declarat ieri Arnaud Montebourg, ministrul francez al industriei.
Declarație ministrului vine la doar câteva ore după ce directorul oprațional al Renault, Carlos Tavares, a anunțat că ar fi binevenită „orice formă de ajutor. Suntem total deschiși în favoarea unui astfel de pas”. Oficialul grupului francez a menționat că acest nou ajutor ar putea lua, fie forma unor subvenții pentru achiziția de mașini noi, fie cea a unor reduceri de taxe pentru vehiculele cu emisii reduse de CO2.
Dimensiunea ajutorului pus la punct de guvernul de la Paris nu a fost încă dată publictății și nici nu au foat date detalii despre modul în care banii vor ajunge la cei doi mari producători auto însă este cert că o astfel de măsură va naște dispute aprinse între statele europene mari producătoare de vehicule. Asta pentru că orice ajutor acordat unor companii de către un stat poate duce la probleme de concurență.
În urmă cu trei ani, francezii au pus la dispoziția celor două grupuri, Renault și PSA, câte un ajutor de trei miliarde de euro cu condiția ca unitățile de producție din Hexagon să nu fie închise și nici să nu existe disponibilizări masive. Pe 26 aprilie 2011, cele două grupuri auto franceze, Renault și PSA Peugeot-Citroen au plătit ultimele restanțe din împrumutul pe care îl primiseră de la statul francez în februarie 2009. În total, guvernul de la Paris a acordat atunci, ca ajutor pentru industria auto națională, un total de 6,25 mld. euro din care cele două mari grupuri au beneficiat de câte trei miliarde iar Renault Trucks de 250 de milioane de euro. Dobânda acestor credite a fost compusă dintr-o rată fixă de 6%, cuplată cu o rată variabilă indexată în funcție de marja operațională a companiei, dar nu mai mare de 9%. Restabilirea activității comerciale și, prin urmare, a rentabilității a împins ratele dobânzilor menționate la circa 7%, adică mai mult decât dacă firmele ar fi apelat la piețele financiare. Din acest motiv, atât Renault cât și PSA au solicitat rambursarea înainte de scadența stabilită pentru 2014.
Din nefericire, iată că după numai câteva luni de la achitarea datoriilor către stat, atât Renault cât și PSA sunt nevoite să solicite noi finanțări pentru a acoperi pierderile înregistrate în ultima perioadă. În primele patru luni ale acestui an vânzările Renault în Europa au scăzut cu 21%, în timp ce PSA a pierdut 14%.
Citește și: Costul supracapacității din industria auto: 7,4 mld. euro pe an