Efectuarea de reparații a drumurilor naționale în regie proprie, fără contractarea unor firme pentru aceste servicii de lucrări, ar aduce economii importante în bugetul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Dotarea districtelor cu utilaje corespunzătoare și efectuarea lucrărilor de întreținere a drumurilor în regie proprie este singura șansă ca România să aibă drumuri naționale la standarde de calitate ridicate.
În primă etapă, cu banii economisiți prin executarea lucrărilor de întreținere în regie proprie se pot achiziționa utilaje, iar în a doua etapă, aceștia pot fi investiți în îmbunătățirea și viabilitatea infrastructurii rutiere.
Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”, care reunește angajați ai CNAIR, prezintă un caz concret prin care prin care se poate realiza o economie importantă dacă lucrările se fac prin forțe proprii. Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) București, pentru repararea suprafeței degradabile și efectuarea de plombări a gropilor, are un acord cadru cu o valoare de 29.364.948 (inclusiv TVA) pentru o suprafață de 546.858 mp. Aceleași lucrări, în regie proprie, se pot efectua la prețul de 17.067.438 lei (inclusiv TVA), la un preț unitar de 31,21 lei/mp (TVA inclus). Economia astfel rezultată e de 40% la un singur DRDP.
Economiile din bugetul CNAIR
Daca am analiza toate economiile care s-ar înregistra la toate lucrările care au fost contractate prin lucrările multianuale pentru a fi executate de terți am avea destule resurse financiare pentru redotarea cu echipamente, utilaje auto, precum si o eficienta mai mare în executarea, întreținerea în regie proprie mai a mai multor kilometri din rețeaua de drumuri.
De asemenea, și în analiza SWOT a CNAIR este prevăzut, la puncte slabe, dotarea insuficientă a punctelor de lucru cu utilaje şi echipamente necesare asigurării unor lucrări minime de întreținere a infrastructurii rutiere, cu precizarea că CNAIR nu este în măsură să desfășoare activități specifice de întreținere curente, fără contractarea firmelor de profil.
De asemenea, concluziile analizei SWOT au evidențiat necesitatea elaborării și aprobării, conform prevederilor legale, a strategiei de dezvoltare a CNAIR pe termen scurt, mediu și lung și insuficiența resurselor financiare provenite de la bugetul de stat pentru acoperirea cheltuielilor de întreținere curentă și periodică.
Sindicatul drumarilor ”Elie Radu” consideră că este obligatorie achiziționarea de către CNAIR a unor echipamente și utilaje specifice pentru executarea lucrărilor de întreținere a drumurilor în regie proprie. Aceasta este cea mai bună variantă pentru creșterea gradului de satisfacție a utilizatorului final al infrastructurii rutiere, prin care se poate obține, de asemenea, o economie importantă și care se poate regăsi, în următorii ani, în calitatea infrastructurii rutiere.