Sa luam in discutie cazul in care masina dumneavoastra a fost lovita de un alt participant la trafic. La Politie, dupa efectuarea constatarii accidentului vi se va spune ca singurele documente necesare la compania de asigurari sunt procesul verbal si copia dupa tichetul de asigurare de raspundere civila auto (RCA) a celui vinovat de producerea accidentului. Eroare. O data ajunsi la ghiseul firmei de asigurari, veti constata ca acestea sunt doar o parte din actele necesare. Daca cel vinovat de ac
Sa luam in discutie cazul in care masina dumneavoastra a fost lovita de un alt participant la trafic. La Politie, dupa efectuarea constatarii accidentului vi se va spune ca singurele documente necesare la compania de asigurari sunt procesul verbal si copia dupa tichetul de asigurare de raspundere civila auto (RCA) a celui vinovat de producerea accidentului. Eroare. O data ajunsi la ghiseul firmei de asigurari, veti constata ca acestea sunt doar o parte din actele necesare. Daca cel vinovat de accident nu este aceeasi persoana cu proprietarul masinii, va trebui sa prezentati in plus o adeverinta prin care asiguratul de drept isi da acordul pentru a-i fi folosita polita pentru plata despagubirii. Va trebui sa rezolvati pe loc aceasta problema pentru ca ulterior ar putea mult mai greu sa luati legatura cu titularul asigurarii, mai ales daca acesta locuieste in alta localitate.
„In cazul in care e vorba de o masina de firma pe care un angajat o foloseste fara acordul conducerii, patronul poate lua hotararea ca, drept pedeapsa, respectivul angajat sa suporte din buzunar reparatia. La fel si in cazul in care un membru al familiei utilizeaza automobilul fara incuviintarea proprietarului de drept. Am avut doua-trei cazuri de acest gen si pot sa va spun ca abia in instanta partile s-au inteles, spune Ovidiu Murea, director Ardaf, sucursala Bucuresti.
O alta situatie este aceea in care masina accidentata apartine firmei. Nici un asigurator nu va incheia dosarul de dauna daca nu veti prezenta, in plus, o imputernicire din partea societatii pentru rezolvarea acestei situatii, chiar daca nu sunteti vinovat de accident.
Stabilirea daunelor este o alta cursa cu obstacole. Chiar daca Politia a facut o prima constatare, agentul firmei de asigurari va poate instiinta ca anumite subansamble (o aripa de exemplu) nu mai pot fi reparate, dar nu pot fi nici inlocuite cu altele noi in cadrul asigurarii. Motivul? Gradul avansat de uzura al acestora. „Daca am inlocui o aripa ruginita cu o alta noua, la mijloc ar fi vorba de un plus de posesie pentru proprietar. Acesta trebuie sa aiba grija sa o inlocuiasca la timp, nu sa astepte sa-l loveasca cineva pentru a incasa bani de la asigurari”, declara Laurentiu Lupu, constatator daune la Ardaf, sucursala Bucuresti.
Modul cum procedeaza asiguratorii nu este corect. Conform legii, uzura nu se stabileste „ochiometric”, ci in functie de vechimea masinii si numarul de kilometri parcursi (daca aceste date sunt cunoscute). Oricat de ruginit ar fi respectivul subansamblu, agentul trebuie sa calculeze coeficientul de uzura conform tabelelor din Norma nr. 8 a Comisiei de supraveghere si nu dupa alte criterii personale.
Chiar daca nu puteti beneficia de inlocuirea unei piese noi de catre asigurator, puteti achita din buzunar doar o parte din costul acesteia. Daca nu se intampla asa, puteti sesiza CSA, organismul abilitat sa rezolve astfel de cazuri.
Un ultim document ce va poate fi solicitat la ghiseul firmei de asigurari este Anexa nr. 2 la procesul verbal incheiat de Politie. Acest act se elibereaza in cazul in care accidentul s-a soldat cu victime, caz in care Politia sesizeaza Procuratura, iar aceasta decide inceperea sau neinceperea urmaririi penale.
O data intocmit dosarul de dauna, urmeaza reparatia masinii. Optand pentru unul din service-urile agreate de asiguratori, aveti avantajul faptului ca nu trebuie sa platiti reparatia din buzunar si apoi sa asteptati sa va recuperati banii. In plus, tarifele service-ului sunt acceptate de compania de asigurari, astfel ca nu exista riscul ca aceasta sa va solicite bani in plus. Sunt insa doar avantaje teoretice.
Reparatia poate dura o singura zi si, cu toate acestea, nu veti putea scoate masina din service decat dupa o saptamana. Motivul? Reprezentantii firmei de asigurari trebuie sa verifice devizul intocmit de service si sa obtina semnaturile necesare platii despagubirilor. In cealalta varianta – reparatia in regie proprie – va trebui sa va achitati singuri costul reparatiei si sa suportati eventuala diferenta de tarif fata de cel acceptat de asigurator. Banii ii veti recupera ulterior de la asigurator. Exista si un avantaj. Puteti pleca cu masina imediat ce aceasta a fost reparata.
Pe cine agreeaza asiguratorii
Societatea de asigurari Service-uri agreate* Adresa
Omniasig SA Euroservice Otopeni soseaua Bucuresti Ploiesti nr. 18
Radacini SRL Calea Plevnei nr. 226
Grand Garage Auto Str Valeaq Cascadelor nr. 3-5
Ardaf Augsburg International Str Nicolae Apostol nr. 2-4 sect 2
Arian Motors Calea Plevnei nr. 181
Ciclop soseaua Giurgiului nr. 260, B-dul Timisoara nr. 8-10
Asirom Dacia Service Militari Bd. Preciziei nr. 4
Auto Marcus Grup soseaua Pantelimon nr. 450
Interamerican MIT Motors soseaua bucuresti -Ploiesti nr. 40
Service Auto Serus Bd. Timisoara nr. 60
Service Ciclop Bd. Magheru nr. 6-8
Allianz tiriac AutoRom Bd. Expozitiei nr. 2
MIT Motoros Bd. Aviatorilor
in Bucuresti
Greu de despagubit*