La începutul acestei săptămâni Craiova a fost gazda Forumului Industriei Auto din România, un eveniment dedicat celei mai importante ramuri industriale din țară. Guvernul, care a fost reprezentat de premierul Dăncilă și nu mai puțin de cinci miniștri, a folosit evenimentul pentru lăuda industria de profil, una care generează 17,4% din exporturi și care plasează România pe locul 8 în Europa la numărul de mașini produse. Cei mai importanți reprezentanți ai industriei auto de la noi, Ford și Renault, au profitat și ei de tribuna forumului și au transmis, unii mai subtil, alții mai direct, că situația roz poate fi afectată de lipsa infrastructurii. Acest dans între autorități și investitori s-a desfășurat sub zâmbetul ironic al Olguței Vasilescu, cea eliberată de responsabilități de jocul cointeresat dintre Dragnea și Iohannis, și tăcerea preocupată a lui Răzvan Cuc, cel care ar trebui să rezolve cererile industriei.
Duminică după amiază Craiova părea ca un furnicar. Temperaturile de început de vară i-au scos pe olteni din case la plimbare prin centrul orașului. Unul dintre hotelurile din centru a fost scena unei forfote similare cu cea de pe străzile orașului, fiind gazda invitaților de la Forumul Industriei Auto, care s-a desfășurat luni.
Welcome oltenesc pentru Bădălău
Evenimentul a început într-un pur stil oltenesc: comic, șocant și ușor absurd. În centrul atenției, ca actor fără voie, chiar organizatorul evenimentului: Niculae Bădălău, ministrul Economiei. Giurgiuvenul tocmai își ridicase cardul de acces în cameră și aștepta în fața liftului însoțit de SPP-ist. Da, discret pesediștii au ajuns din nou să folosească SPP-ul după ce anul trecut au făcut un scandal monstru. Dar nu asta e știrea. Niculae Bădălău aștepta liniștit și ușor plictisit să se deschidă ușile liftului, când a avut parte de supriza vieții lui. Deschiderea ușilor i-a dezvăluit o imagine greu de uitat: o domnișoară blondă, trecută ușor de 20 de ani. Supriza a venit din atitudinea domnișoarei. Aceasta, evident tulburată, striga că are nevoie doar de un telefon, nimic altceva. Scena a durat câteva momente până când câțiva angajați ai hotelului au intervenit pentru a-i oferit domnișoarei o mână de ajutor.
Vizibil distrat, Nicolae Bădălău a reușit să se urce într-un alt lift, care, din fericire, nu avea alte surprize rezervate. Seara și-a continuat cursul cu un spectacol de călușari oferit pentru înalții oaspeți de la București, dar și pentru comisarul Elzbieta Bienkowska, responsabilă pentru industrie și antreprenoriat în Uniunea Europeană. Totul sub ușoarea adiere a comentariilor despre pățania ministrului Bădălău, care la finalul programului mai avea o singură problemă: dacă a doua zi se poate sau nu se poate întoarce la București cu elicopterului premierului Dăncilă pentru a evita trei ore și jumătate de mers cu mașina.
Țigara care taie emoția
Luni dimineață, la prima oră, parcarea hotelului s-a golit în mai puțin de un sfert de oră pe măsură de invitații Forumului au plecat spre Centrul Multifuncțional din Craiova. Acolo, la discuții, urma să vină însuși premierul Viorica Dăncilă. Intrarea în sală se face suprinzător de rapid și eficient în condițiile în care fiecare participant este verificat de către SPP pe doar două uși de acces.
Este ora 8.30 iar în fața Centrului Multifuncțional se agită două categorii de oameni: jurnaliști, închiși de SPP într-un fel de țarc, și angajați ai Guvernului. Ambele categorii au ceva în comun: o așteaptă pe Viorica Dăncilă. Printre ei și doi miniștri: Grațiela Gravilescu și Nicolae Bădălău, ultimul fumând în timp ce se plimbă prin fața sălii. Ultima țigară nu o mai termină pentru că își face apariția coloana oficială a premierului.
Dăncilă este însoțită de alți trei miniștri, Gabriel Leș, Ștefan Radu Oprea și Răzvan Cuc, ultimul dovedindu-se cel mai așteptat om al zilei. Vom vedea imediat din ce motiv. După clasicul moment al îmbulzirii oficialilor în jurul premierului urmează cel al tradiționalei poze de greu, ca la un început de meci, după care fiecare s-a așezat la locul lui în sală. Actorii principali, guvernanții și reprezentanții industriei, în fața sălii, la tribună.
Premierul recunoaște importanța industriei auto, dar oferă eschive
Balul discursurilor l-a deschis Viorica Dăncilă, care după ce a mulțumit audienței pentru prezență, dar și Olguței Vasilescu, a vorbit despre industria auto puțin peste 20 de minute. „După cum vedeți, am adus astăzi cu mine un număr mare de miniștri pentru că am dorit să transmit un mesaj puternic din partea Guvernului. Am venit în mijlocul dumneavoastră pentru ca împreună să găsim noi soluții și programe reciproc avantajoase. Guvernul vă susține să vă dezvoltați, dumneavoastră creați noi locuri de muncă și generați creștere economică și implicit o viață mai bună pentru români”, a fost mesajul de început al premierului. Au urmat câteva fraze de laudă la adresa industriei auto din România, cea despre care am aflat că a avut un rol determinat pentru revenirea României din criza economică declanșată în 2008, care asigură 17,4% din exporturile țării și doar 10% din importuri. Aceeași industriei a înregistrat anul trecut o creștere a producției de autoturisme de 30% față de anul 2017. Tot premierul anunță că această ramură industrială a avut o creștere de peste 13%, în condițiile în care industria în general a crescut cu doar 4,3%.
După atâtea rezultate pozitive remarcate, Dăncilă se îndreaptă logic și către promisiuni pentru investitori. „Guvernul României este ferm angajat în continuarea și dezvoltarea politicilor și proiectelor de susținere a industriei și componentelor auto, atent la tendințele internaționale și preocupat să răspundă așteptărilor acestui domeniu. Urmărim mai multe direcții de acțiune: stimularea cercetării-dezvoltării-inovării, esențială pentru creșterea competitivității, investițiile în pregătirea continuă a forței de muncă, acordarea de sprijin prin intermediul schemelor de ajutor de stat și încurajarea achiziționării de autoturisme noi, nepoluante”.
Mai urmează câteva promisiuni ale premierului, după care vine mesajul așteptat de toți cei din sală: infrastructura. Pentru o industriei de acest gen, care produce ceva palpabil care trebuie dus din punctul A în punctul B, de la componente până la produsul final, infrasctura este vitală spre deosebire de bănci sau IT unde rețelele de transmitere a datelor sunt mai importante decât șoselele.
Dăncilă le dă dreptate protestatarilor
„Și nu în ultimul rând, ne preocupă problema cea mai arzătoare pentru industria auto: infrastructura de transport. Am modificat legislația pentru a crește posibilitatea de a dezvolta infrastructura inclusiv prin intermediul Parteneriatului Public Privat. Vom lua și alte măsuri care să ușureze și să grăbească acest proces. Ministrul Transporturilor este azi, aici , alături de mine și știe ce greutate apasă pe umerii săi. După atâția ani în care lucrurile au mers cu încetinitorul, Guvernul pe care îl conduc a luat în piept această provocare. Și vom demonstra că se poate, spune Dăncilă de la tribună.
Într-un colț al mesei Andrew McCall, vicepreședintele Ford Europa, și Christophe Dridi, directorul Renault România, ascultă atenți cu un zâmbet în colțul gurii. În capătul diametral opus al tribunei atent este și Răzvan Cuc.
Ca să fie și mai credibilă, Dăncilă le dă și dreptate protestarilor de săptămâna trecută: „Oamenii au dreptate, au dreptate să fie supărați pentru ritmul în care s-a lucrat în acest domeniu”.
Suprinzător moment, dar să nu uităm că avem de a face cu politicieni: „Însă, adevărul trebuie spus până la capăt. În guvernarile PSD s-au făcut peste 500 km de autostradă din cei existenți. În alte guvernări au fost zero km! Ne luptăm de ani buni cu această mentalitate profund greșită, dar și cu o serie de piedici puse parcă intenționat de unii. Am făcut această paranteză pentru a spune lucrurilor pe nume. Da, este o problemă esențială pentru dezvoltarea viitoare a României însă acest lucru nu îl putem rezolva decât punând umărul la acțiune, nu făcând circ și declarații politice”.
Urmează o trecere în revistă a proiectelor de infrastructură, cele mai importante pentru Ford și Renault fiind drumul expres Craiova – Piteși și autostrada Pitești-Sibiu. Premierul nu avansează însă niciun termen pentru finalizarea acestor drumuri. În rest, discursul sună bine. Citit coerent, rar și tare.
Urmează comisarul european Elzbieta Bienkowska, care își axează discursul pe nevoia de mașini ecologice, după care vicepremierul Grațiela Gavrilescu vorbește în aceași notă. Și să nu uităm de Olguța. Și ea îi mulțumește Olguței Vasilescu. Pentru ce? Asta este destul de neclar. Poate doar pentru că este la modă.
Intră în scenă Niculae Bădălău, care în timpul precendetelor două discursuri se întreținuse cu vecina sa de la prezidiu, premierul Dăncilă. Laudă și el industria auto, anunțând că aceasta produce 14% din PIB prin cele 600 de companii de profil care sunt angajatoare pentru aproape 250.000 de oameni. Ca număr de angajați în industrie România se plasează astfel pe locul patru, după Germania, Franța și Polonia. Atinge și el tema dureroasă a guvernărilor românești, dar nu fără a-l înțepa pe colegul său de cabinet Răzvan Cuc, cel la a cărui numire s-a opus.
„Totodată, trebuie să recunoaștem că nu totul este perfect când vorbim despre industria producătoare de autovehicule. Sunt perfect conștient că, pentru a rămâne competitivă, industria auto are nevoie de infrastructură pentru a putea transporta în mod eficient, către export, sutele de mii de mașini produse. Din acest motiv, sunt convins că prietenul și colegul meu de Guvern, Răzvan Cuc, recent revenit în fotoliul de Ministru al Transporturilor va rezolva cât mai rapid problemele legate de construcția drumului expres Craiova-Pitești, dar și pe cele legate de autostrata Pitești-Sibiu”, a spus Bădălău.
Ford și Renault fac front comun
Ministrul Economiei nu și-a încheiat discursul fără a o saluta, și el, pe Olguța Vasilescu, care zâmbește satisfăcută din sală, spre deosebire de Răzvan Cuc, care ascultă serios. După alte câteva discursuri din zona liderilor PSD, urmează reprezentanții Ford și Renault. Andrew McCall, vicepreședintele Ford Europa, vorbește de o nouă investiției de 200 de milioane de euro la Craiova, de o nouă țintă de 250.000 de mașini produse anual, dar atrage atenția și asupra problemei infrastructurii, necesară pentru continuare dezvoltării. Dăncilă zâmbește aprobator, Cuc ascultă serios.
Urmează Christophe Dridi, directorul Renault România. Vesel, charismatic, pus pe glume, prinde de minune la publicul oltean. Dar să nu uităm marea durere a producătorilor. Dridi vorbește de concurența din industrie, referindu-se la Ford, dar spune că există un scop comun: infrastructura. Iar pentru asta cei doi producători ar trebui să își unească eforturile. Eforturile de lobby cel mai probabil, ca autostrăzile tot Cuc trebuie să le facă.
Alocuțiunile de la tribuna Forumului se încheie, dar Răzvan Cuc nu ia cuvântul. Cel mai invocat om al conferinței, pleacă alături de colegii din Guvern către următorul punct al programului: fabrica Ford din Craiova.
Răzvan Cuc intră în scenă, dar degeaba
După o discuție aproximativ o oră cu reprezentanții producătorului american, Dăncilă și alaiul guvernamental mers să viziteze fabrica, după care se întorc pentru declarații de presă. Directorul Ford România, Ian Pearson, aduce din nou în discuție problema infrastructurii, legând într-o relație de condiționalitate investițiile viitoare ale Ford de promisiunile guvernului de realizare a infrastructurii.
În sfârșit vorbește și Răzvan Cuc. Și el o invocă pe Olguța Vasilescu, dezvăluind că atunci când erau colegi de Guvern olteanca l-a amenințat că nu îi va mai vorbi până când nu va demara construcția la drumul expres Craiova-Pitești. Olguța zâmbește. Ironic, dar ea nu mai este în Guvern, Cuc s-a întors, lucrările la drumul expres nu au început, dar ei par foarte prietenoși unul cu celălalt.
Cuc face și o dezvăluire în timpul declarației sale, dând numele a trei cetățeni care au blocat printr-o contestație o investiție de infrastructură. Unul dintre ei este din Dublin. Nu ai cum să nu reții acest aspect în condițiile în care Cuc repetă informația de nu mai puțin de 5 ori în cele două intervenții succesive ale sale. Informația atrage atenția, derutează puțin audiența, dar o jurnalistă de la Antena3 pune punctul pe i: când se va circula pe primul tronson din drumul expres Craiova-Pitești. Întrebarea vine în contextul în care Cuc spusese că unul dintre constructori va termina construcția mai devreme decât se estimase. Numai că ministrul Transporturilor nu poate da o dată clară, măcar un an. Spune ceva cu statul paralel, cu teama din minister de a semna contracte și pune toată răspunderea pe constructor. După acest răspuns ezitant, Cuc reușește să scape de întrebările jurnaliștilor.
Astfel sub zâmbetul satisfăcut al eliberatei de obligații Olguța Vasilescu, Răzvan Cuc a reușit ieri să genereze o știre spumoasă pentru presă, dar inutilă pentru investitori. Pe cei de la Ford și Renault și pe români în general nu îi ajută să știe că statul paralel este devină, ci să afle când se va construi concret ceva. Cât despre Niculae Bădălău, organizatorul Forumului, se pare că el s-a întors la București cu mașina, nereușind să prindă loc în elicopterul premierul Dăncilă. Asta a venit cumva ca o ironie a sorții: măcar unul dintre guvernanții prezenți să înțeleagă la ce probleme concrete să referă producătorii auto.