La numai câţiva ani de la privatizare, Embraer a ajuns să domine segmentul avioanelor pentru oamenii de afaceri. Orice nouă comandă este primită cu bucurie de cei 17.000 de salariaţi.
La fabrica Embraer din Silicon Valley-ul brazilian Sao Jose dos Campos (Sao Paolo), de fiecare dată când se primește o comandă, sună alarma. Să știe toată lumea că încă o companie aeriană, armata vreunui stat bogat sau un milionar a optat pentru aeronavele producătorului brazilian. Chicoteală și bucurie în rândul celor peste 17.000 de angajați pentru „pauza“ de cinci minute în care sirena sună încontinuu și care, pentru un străin de acele locuri, este similară cu alarma de incendiu. Dacă ne uităm la comenzile celui de-al treilea mare producător de avioane și liderul pieței pe segmentul jet-urilor de business (45% din cota de piață, fiind urmat de Bombardier cu aproximativ 35%), am putea concluziona că sirena sună destul de des. La sfârșitul lunii septembrie, Embraer avea comenzi ferme de aeronave în valoare totală de 16 miliarde de dolari.
În fiecare parte a hangarelor se află câte o aeronavă la care se lucrează din greu, inclusiv la modelele Legacy 450 și Legacy 500, business jet-uri care vor fi livrate în 2013. Ca într-un gigantic joc Lego, cel puțin un angajat înlocuiește sau asamblează o piesă, vopsește sau „branduiește“ o aripă, montează un flaps sau rearanjează avionul.
Tarom ar putea apărea pe tabela noilor clienţi
Totul în mare siguranță: de mai bine de zece luni nu a mai avut loc niciun accident de muncă. Evidența acestor drame este afișată pe o tablă, cât un șevalet, dar care în ultimele nouă luni a fost colorată doar cu „smiling face-uri“.
Printre avioane, am descoperit alte aviziere. De dimensiuni mult mai mici, anunțau specificațiile produsului ce urma să zboare către clientul trecut sus, cu litere bolduite. Destinatarii sunt diverși, de pe tot mapamondul: China Southern Airlines, Air Canada, Alitalia sau Lufthansa. Compania germană este pentru Embraer un client de top, având cea mai mare flotă Embraer din Europa, compusă din 43 de aeronave. Un avion ce și-a luat zborul de la Embraer operează acum pe ruta München-București. Am auzit și vești, neconfirmate încă oficial, potrivit cărora vor fi puse și plăcuțe pe care va fi scris, la fel de bolduit, și numele Tarom. Oficialii producătorului n-au confirmat informația, mulțumindu-se să declare că mai mulți operatori regionali au în plan înlocuirea ATR-urilor cu Embraer 170/190.
Ca evidențiere a statului social, se spune că nu ești destul de bogat dacă nu-ți permiți un Embraer, așa încât sunt deja și români care au în posesie astfel de aeronave. Potrivit reprezentanţilor Embraer, comenzi din România există, iar modelul cel mai comandat este Phenom 100, jetul cu șase-opt locuri, al cărui preț de catalog este 3,9 milioane de dolari, cel mai ieftin tip de aeronavă produs de brazilieni. „Piața aeronavelor de cinci locuri de pasageri este matură și nu mai există cerere. De pe porțile noastre vor ieși curând alte modele“, spun reprezentanții producătorului, care se așteaptă, anul acesta, la o creștere a businessului cu 5,2%. Miliardarii lumii preferă însă alte modele, cel mai scump fiind Lineage 1000, al cărui preț este de 50 de milioane de dolari. Alt avion la mare căutare este Phenom 300, care ajunge şi la 8 milioane de dolari. Noile modele, Legacy 450 și Legacy 500, costă circa 18 milioane de dolari, având între 7 şi 12 locuri.
5,4 mld. de dolari reprezintă veniturile nete ale producătorului Embraer, la finalul lui 2010, în scădere cu 2% față de anul anterior. Însă, profitul operațional a crescut cu 3%, ajungând la valoarea de 391,7 milioane de dolari.
144 de jeturi de business au fost livrate în 2010, față de 115 în 2009. Cele mai multe aeronave livrate au fost modelele Phenom 100 și 300.
669,8 mil. de dolari este contribuția sectorului de apărare
la veniturile totale ale producătorului.