Reportaj în prima zi de școală. Început hotărât pentru o elevă de clasa a VI-a: ”Deja nu mai pot”

Deschiderea anului școlar 2024-2025. Elevii revin la școală.

Deschiderea anului școlar 2024-2025. Elevii revin la școală. sursă: arhivă personală

Străzile Bucureștiului au fost ieri, luni 09 septembrie, pline de copii și adolescenți cu ghiozdane în spate, pregătiți pentru un nou an școlar. Fiecare școală a sărbătorit acest debut cu diverse ceremonii, discursuri și unele au invitat chiar și preoți să țină slujbe. Părinții au fost și ei prezenți în număr mare pentru a fi alături de copiii lor în acesta zi plină de emoții. Buchetele de flori au colorat din nou catedrele diriginților, iar holurile școlilor au prins iarăși viață. Cei care au intrat la liceu au făcut, ieri, primii pași către un nou început. Ceilalți s-au bucurat de revederea cu prietenii și colegii de clasă. 

Anul acesta vine și cu multe reguli noi care le vor fi impuse elevilor încă de la început. Noul Regulament de Organizare a școlilor, adoptat de Ministerul Educației, oferă fiecărei școli posibilitatea de a interzice elevilor folosirea telefoanelor mobile în incinta instituției.

De asemenea, vor fi înființate săli de detenție unde vor fi trimiși elevii care prezintă comportamente problematice în timpul orelor. Acestea sunt doar câteva dintre schimbările la care elevii vor fi nevoiți să se adapteze în anul școlar 2024-2025. Pentru a afla mai multe despre cum se simt elevii și părinții în acest debut de an școlar, am stat de vorbă cu câțiva dintre ei.

Programul de după amiază este problematic

Câteva eleve de clasa a 6-a de la Colegiul German Goethe au spus că sunt fericite să-și revadă prietenii, însă se tem că acest an va fi greu.

„La matematică deja avem test săptămâna viitoare. Este foarte strictă doamna. Deja nu mai pot”, mi-a spus una dintre ele.

Situația care le frământă cel mai mult pe fete este faptul că învață după amiază. Acestea mi-au explicat că au ore de la 13:00 până la 19:50.

„Nu mai putem să facem nimic, doar școală și acasă. Nu avem cum să mai stăm pe afară cu prietenii sau să facem sport sau alte activități.”

Părinții sunt și ei îngrijorați de acest program. O mămică mi-a povestit că fetița ei face gimnastică de performanță. Programul, însă, nu-i mai permite să o ducă la antrenament, deoarece acestea încep la ora 18:00. De asemenea, mămicile s-au plâns de sistemul de învățământ românesc, care pune prea multă presiune pe copii și nu-i pregătește deloc pentru viața reală.

„Evaluarea Națională a fost extrem de stresantă și pentru noi și pentru ei. Nu mi se pare normal să se pună atât de multă presiune pe un copil de vârsta aceasta. Cum nu mi se pare normal să învețe doar materii teoretice, cu multă informație inutilă.”

Străzile Bucureștiului au fost inundate de elevi care s-au întors la școală. sursă foto: arhivă personală

Este nevoie de psihologi în școli

Toate mămicile cu care am stat de vorbă au menționat necesitatea unui psiholog care să îndrume copiii.

„Este, în fiecare școală, un consilier, pentru că este obligatoriu să fie. Însă aceștia nu vorbesc cu elevii. Dacă profesorii observă un comportament nelalocul lui, trimit elevul respectiv la cabinetul consilierului”, a spus o mămică al cărui fiu este în clasa a 9-a la Colegiul Economic Virgil Madgearu.

Adevărul este că, trecerea de la școala gimnazială la liceu este o tranziție dificilă și adolescenții au nevoie de susținere. În plus, la vârsta aceea ei trec prin multe schimbări psihologice și corporale. Începe să crească și presiunea întrebării „ce carieră îți dorești?” Toate acestea necesită îndrumarea și suportul din partea unui psiholog.

Ce m-a surprins, în schimb, este faptul că, dintre toți cei cu care am povestit, o singură fetiță mi-a spus că face sport. Aveam impresia că sportul face parte din rutina mai multor copii, însă se pare că nu este așa. Cu siguranță, aici contribuie și orarul, în special cel al elevilor care învață după amiază.

Este greu să convingi copilul să renunțe la singurul avantaj al programului de după amiază, și anume că pot dormi până mai târziu. Cu toate acestea, nu putem ignora beneficiile pe care sportul le are asupra copiilor și adolescenților. Este, totuși, cel mai eficient mod de a combate dependența de tehnologie.

O zi plină de emoții

A început școala. Elevii și părinții s-au prezentat în număr mare la ceremoniile de deschidere a noului an școlar. Sursă foto: arhivă personală

Emoția dominantă în ziua de ieri a fost o combinație între entuziasm și teamă, în special în rândul celor care abia au intrat la liceu.

„Are mai multe emoții acum decât a avut la Evaluarea Națională”, mi-a spus o mămică despre fiul ei, care tocmai a intrat în clasa a 9-a.

Elevii își priveau timizi noii profesori, și noii colegi alături de care își vor trăi cei mai frumoși ani. Părinții își priveau nostalgic copiii, întrebându-se când a trecut timpul. Pe scurt, a fost o zi plină de emoții de toate felurile.

Cert este că, un nou început aduce întotdeauna noi speranțe și un nou val de ambiție, curiozitate și curaj în inimile noastre. Râsetele copiilor răsună pe străzi și ne dau impresia că întregul oraș a întinerit.

Tineretul este, oricum, simbolul vieții și al viitorului. Iar având în vedere în ce număr mare acesta a fost prezent la deschiderea noului an școlar, cred ne permitem să ne uităm spre viitor cu optimism în minte și speranță în suflet.