umanitare. Experienta acestor firme, alaturi de diferite studii, indica faptul ca implicarea in comunitate este generatoare de profit. Un studiu realizat la nivel european de catre MORI (Market & Opinion Research International) releva ca 70% din consumatori prefera produsele sau serviciile unei companii care este implicata in rezolvarea unor probleme sociale sau de mediu. Acelasi studiu arata ca aproape jumatate din consumatori ar fi dispusi sa plateasca mai mult pentru produsele sau serviciile
umanitare. Experienta acestor firme, alaturi de diferite studii, indica faptul ca implicarea in comunitate este generatoare de profit. Un studiu realizat la nivel european de catre MORI (Market & Opinion Research International) releva ca 70% din consumatori prefera produsele sau serviciile unei companii care este implicata in rezolvarea unor probleme sociale sau de mediu. Acelasi studiu arata ca aproape jumatate din consumatori ar fi dispusi sa plateasca mai mult pentru produsele sau serviciile unei companii responsabile pe plan social.In Romania inca nu s-au realizat cercetari de piata referitoare la atitudinea consumatorilor fata de responsabilitatea sociala a companiilor. Unul dintre motive este acela ca subiectul este relativ nou pentru publicul romanesc. Donatiile, sponsorizarea si responsabilitatea sociala corporatista reprezinta forme prin care firmele pot interactiona cu comunitatea in care activeaza. Diferenta dintre responsabilitatea sociala a unei companii si filantropie este ca prima presupune dezvoltarea unei strategii de implicare in comunitate si un parteneriat din care compania are la randul sau de castigat. Spiritul de intrajutorare care sta la baza filantropiei este inlocuit cu o relatie de reciprocitate, care aduce beneficii ambelor parti. Majoritatea companiilor care au acum o strategie de responsabilitate sociala bine definita au inceput cu donatii sau sponsorizari facute ad-hoc. Este cazul Mobexpert, firma care a inceput sa se orienteze clar spre actiuni filantropice, dupa ce, vreme de mai multi ani, a preferat sponsorizarile.
Exista proiecte sociale cu semne de intrebare
Raspandirea conceptului de responsabilitate sociala corporatista in tot mai multe firme si companii din Romania a generat controverse referitoare la caracterul etic al implicarii acestora in viata comunitatii. Una dintre dilemele majore care ii preocupa pe manageri se refera la intrebarea daca este corect sa iti faci cunoscute actiunile de responsabilitate sociala. O parte din directorii companiilor considera ca este suficient sa faca cunoscute proiectele sociale in interiorul companiei si printre partenerii de afaceri. O alta intrebare deriva din faptul ca proiectele de responsabilitate sociala sunt decise si coordonate de manageri, si nu de proprietarii firmelor. Este etic sa faci gesturi filantropice pe banii altora? Desi poate parea o intrebare retorica, pentru ca rolul managerilor este sa gestioneze banii companiei, trebuie sa tinem cont de faptul ca responsabilitatea sociala corporatista reprezinta un instrument de marketing, care poate aduce profit. „Este etic ca o parte din profitul unei companii sa se intoarca la grupul social care a participat, chiar indirect, la realizarea lui, cu atat mai mult cu cat aceste programe si costurile lor sunt aprobate de board-ul companiei”, considera Monica Tatoiu, Managing Director Oriflame. „Piata de cosmetice, in ultimii doi ani, a scazut in lei cu aproximativ 15%. Mie mi-au crescut vanzarile cu cel putin 10% in euro si, daca adaugam si devalorizarea monedei nationale fata de euro, in lei mi-au crescut cam cu 25-30% anul trecut. Oriflame este pe locul 2, dupa Colgate Palmolive, conform Euromonitor. si atunci, probabil, trebuie sa fie si datorita responsabilitatii sociale.” O problema controversata vizeaza etica acelor companii care aduc prejudicii comunitatii sau mediului in care isi desfasoara activitatea si, in acelasi timp, desfasoara proiecte de responsabilitate sociala. Se pune intrebarea daca aceste companii au dreptul la o imagine pozitiva si la alte beneficii pe care le aduce responsabilitatea corporatista. Este o problema controversata la care nu exista un raspuns general valabil, insa fiecare consumator poate sa decida daca va folosi in continuare acelasi produs. „Nu e rau sa spui lumii ce faci, mai rau este sa te lauzi cu proiecte pe care nu le-ai facut sau sa promiti unele lucruri si dupa aceea sa dispari”, spune Radu Florescu, Managing Director Saatchi&Saatchi
Donatie, sponsorizare sau responsabilitate sociala?
· Donatia este metoda clasica prin care o companie ofera sprijin financiar; poate sa faca parte din strategia de responsabilitate sociala a firmei sau sa fie un gest caritabil izolat.
· Sponsorizarea este o alta metoda clasica de sprjin financiar, care aduce reclama si este scazuta din impozitul pe profit in limita a 0,3% din cifra de afaceri.
· Responsabilitatea sociala corporatista poate reprezenta suma unor donatii si sponsorizari cuprinse intr-o strategie pe termen lung, dar poate lua si alte forme: voluntariat, expertiza, servicii, care sunt oferite beneficiarilor treptat. Desi presupune un efort mai mare, beneficiile in planul imaginii sunt considerabile.