Restantierii nu platesc in plus

Termenul-limita pentru achitarea impozitului pe primul trimestru a fost 15 martie ac. Peste aceasta data, se plateste o penalizare de 0,3% pe zi, adica 9% lunar. S-o luam pe rand: 9% x 9 luni, pentru prima rata trimestriala, 9% x 6 luni pentru a doua rata, 9% x 3 luni, pentru a treia rata. Deci, 9% x 18 luni x 1 suma anuala. Adica, 40,5% din suma totala. Daca ne raportam la tinta de inflatie anuntata oficial pentru anul 2000, anume 27%, am putea spune ca platitorii restantieri vor iesi in pierde

Termenul-limita pentru achitarea impozitului pe primul trimestru a fost 15 martie ac. Peste aceasta data, se plateste o penalizare de 0,3% pe zi, adica 9% lunar.
S-o luam pe rand: 9% x 9 luni, pentru prima rata trimestriala, 9% x 6 luni pentru a doua rata, 9% x 3 luni, pentru a treia rata. Deci, 9% x 18 luni x 1 suma anuala. Adica, 40,5% din suma totala. Daca ne raportam la tinta de inflatie anuntata oficial pentru anul 2000, anume 27%, am putea spune ca platitorii restantieri vor iesi in pierdere.
Daca luam insa in calcul ipotezele mai putin optimiste ale finantistilor, anume o rata a inflatiei de circa 40% la sfarsitul anului (este si indicele cu care se lucreaza actualmente in banci), intarzierea la plata impozitului nu produce pagube, in termeni reali. De altfel, datele statistice in curs de definitivare la primariile din tara dovedesc ca atat cetatenii, cat si firmele nu s-au precipitat sa achite impozitele locale, in ciuda momelii intinse: 5% reducere, in cazul achitarii in avans, pe tot anul.

Multe firme nu s-au
sinchisit de impozite
Consiliile locale mai au de rezolvat probleme specifice. „Suntem pe punctul de a achizitiona un soft mai destept; actualul program informatic este criminal”, spune Mircea Tulea, directorul Directiei taxe si impozite locale din cadrul Consiliului Local Constanta.
Datele pe care vi le prezentam sunt culese de la cateva dintre consiliile locale din tara, mai receptive in relatia cu ziaristii. Regretam ca fie din pricina programului informatic, fie din reticenta unor oficialitati de a ne furniza mai multe informatii, datele nu au putut fi prelucrate intr-o analiza comparativa.
Desi nu pot fi generalizate la nivelul intregii tari, situatiile prezentate pun in evidenta cateva aspecte: primariile trebuie sa se lupte in special cu firmele pentru colectarea taxelor si impozitelor locale; fata de agentii economici, proprietarii-persoane fizice au dovedit mai multa grija fata de plata la timp a obligatiilor, momiti si de reducerea de 5% acordata pentru plata in termen; la impozitul pe teren, se inregistreaza mai multe restante fata de impozitul pe cladire, desi penalizarile sunt la acelasi nivel.