"Restaurantele de la munte sunt ameninţate cu falimentul din cauza sărăciei turiştilor. O masă la restaurant în staţiunile montane este din ce în ce mai scumpă, iar turiştii aleg să sară peste mese, să mănânce din pungă, din ce şi-au luat de acasă sau să cumpere mâncare de la supermarket", a declarat Dragoş Răducan, vicepreşedintele Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc.
Răducan spune că în ultimii ani scumpirea alimentelor, cumulată cu creşterea tarifelor la utilităţi, a dus la majorarea preţurilor în restaurante. Din acest motiv, mai mult de jumătate dintre turişti nu mai intră în localuri, cu excepţia mesei de dimineaţă, în cazul în care au micul dejun inclus în preţul de cazare.
"Majoritatea restaurantelor din staţiuni sunt goale. Aceasta este explicaţia şi pentru numărul mare de supermarketuri care au apărut în staţiuni: lumea nu îşi mai permite să mănânce la restaurant. S-a ajuns ca în această toamnă peste 70% dintre restaurantele de la munte să fie în pericol de faliment, ceea ce poate duce la dispariţia a peste 15.000 de locuri de muncă", a afirmat oficialul federaţiei.
Potrivit lui Răducan, hotelierii sunt afectaţi atât de creşterea tarifelor la utilităţi, cât şi de introducerea unor noi taxe locale.
"Deşi se fac eforturi ca, în aceste condiţii, tarifele de cazare să nu crească, la serviciile de alimentaţie publică preţurile nu au putut fi menţinute şi au fost majorate. În alte ţări, când se ajunge la o situaţie de criză într-un domeniu, autorităţile statului fac o analiză şi iau măsuri. La noi nu are cine să facă această analiză la nivelul Guvernului, iar când noi le trimitem analize şi facem propuneri de remediere a problemelor nu sunt interesaţi de ele", a adăugat reprezentantul hotelierilor.
Turismul a avut anul trecut o contribuţie totală de 5,1% la Produsul Intern Brut, ceea ce plasează România pe locul 154 în lume, din 184 de ţări, în urma Albaniei, Bulgariei, Ungariei, Cehiei şi Slovaciei, potrivit unui raport al Consiliului Mondial al Turismului.
Cei 1,71 milioane de turiştri străini care au vizitat anul trecut România, majoritatea în interes de afaceri, au cheltuit 4,79 miliarde lei – aproximativ 1,08 miliard euro, cea mai mare pondere fiind deţinută de sumele alocate pentru cazare, potrivit datelor anunţate de Institutul Naţional de Statistică.
Deşi numărul de nopţi petrecute de turiştii străini în structurile de cazare din România a crescut anul trecut cu 5,1%, turismul românesc este în continuare cu mult în urma statelor vecine, mai puţin de una din cinci înnoptări revenind vizitatorilor din afara ţării. Turiştii străini au petrecut anul trecut în România 3,5 milioane de nopţi, printre cele mai scăzute niveluri din UE, de peste patru ori sub rezultatele Ungariei sau Bulgariei.