posibilitati materiale reduse. Inca din anii 50, fondatorul companiei Mc Donalds, Ray Kroc, a adoptat principiul „sa dai inapoi comunitatii din care faci parte”, aceasta devenind una din politicile de afaceri ale companiei McDonalds in intrega lume. In Romania, McDonalds a avut prima actiune caritabila in anul 1995, cand a deschis primul restaurant. „Este o traditie ca de fiecare data cand deschidem un restaurant intr-o localitate sa facem o donatie consistenta. De cele mai multe ori au fost pentru spitale sau case de copii, orfelinate si scoli”, afirma Cristian Savu, director de comunicare al McDonalds si director executiv al Fundatiei pentru Copii Ronald McDonald.
In 1998, compania a pus bazele propriei fundatii, dupa modelul occidental. Fundatia pentru Copii Ronald McDonald a preluat in totalitate derularea de activitati caritabile. Din acest moment, in toate restaurantele McDonalds din Romania au fost instalate, pe baza unui protocol intre fundatie si companie, cutii pentru strangerea de fonduri in scopuri sociale si caritabile. Datorita increderii clientilor McDonalds in folosirea donatiilor facute, in acest mod au fost colectati anual zeci de mii de dolari ce au fost orientate doar catre proiecte dedicate copiiilor. Primul proiect de amploare al fundatiei a fost „Operation Smile”, derulat in anul 1999, cand McDonalds a sponsorizat venirea unei echipe internationale de medici chirurgi plasticieni, care au operat gratuit aproximativ 200 de copii romani cu malformatii congenitale faciale. Operatiile au avut loc in spitalul Grigore Alexandrescu din Bucuresti si intr-un avion-spital. O data cu acest proiect a inceput si colaborarea Fundatiei Ronald McDonald cu spitalul Grigore Alexandrescu. Aceasta campanie a avut doua mari realizari: operarea copiilor si schimbul de experienta dintre medicii romani si cei straini. „Copiilor acestora li s-a schimbat destinul. Acesti copii care inainte erau marginalizati, dupa operatie aratau aproape normal”, afirma Cristian Savu.
Un miliard de lei pentru renovarea a doua scoli
Un alt proiect important al fundatiei a fost „Millenium Dreamers”, realizat tot in 1999, impreuna cu Disney. Este vorba de un program mondial de responsabilitate sociala, care a recompensat initiativele comunitare a aproximativ 2.500 de copii din intreaga lume cu o excursie de cinci zile la Disney World Resort, in SUA. Pentru a castiga acest premiu, copiii au scris cate un eseu, in care au prezentat ce au facut ei in comunitatea din care faceau parte. De exemplu, unul din castigatorii din Romania s-a dus singur la primaria locala si i-a convins pe edili sa amenajeze in centrul orasului un parc pentru copii. Din Romania au fost alesi zece copii, cu varste intre 10 si 14 ani, care au plecat, impreuna cu cate un parinte, sa viziteze renumitul parc de distractii.
Urmatorul proiect al Fundatiei pentru Copii Ronald McDonald a avut loc in august 2000, cand se punea problema amanarii inceperii anului scolar din cauza conditiilor proaste in care se aflau scolile. La acea data, din proprie initiativa, fundatia a preluat doua scoli din sectorul 2 pe care le-a renovat, iar valoarea totala a investitiei s-a ridicat la aproape un miliard de lei. „Gestul nostru l-a determinat pe primarul general sa organizeze o intalnire cu oamenii de afaceri, pe care i-a invitat sa repete gestul facut de noi. Reactia oamenilor de afaceri si a firmelor a fost deosebita”, povesteste Cristian Savu.
In 2001, Fundatia pentru Copii Ronald McDonald a derulat un alt proiect de amploare, de aceasta data in colaborare cu Ministerul de Interne, Directia Politiei Rutiere. Este vorba de un program national de educatie rutiera a copiilor. Contributia companiei fast-food a constat in realizarea a 140.000 de pliante si 6.000 de postere care au fost distribuite copiilor. Donatiile si sponsorizarile acestei firme au inceput inca din 1995. Nu a existat niciodata un buget sau o planificare pentru astfel de actiuni. Pur si simplu, conducerea companiei raspundea unor cereri pe care le primea de la persoane fizice sau de la institutii. „Ajut de placere. Este o satisfactie personala, nu o afacere. Cand am dat, nu am tinut cont de buget, chiar daca era depasit”, spune Ayman Shreif, managerul general al Sheriffs.
Din 1997, Sheriffs a inceput sa colaboreze cu Fundatia Noi Orizonturi – Familia, care identifica nevoile si le anunta conducerii Sheriffs. Compania preia donatiile si le directioneaza catre institutii. Donatiile constau in pachete cu alimente pe care copiii le primesc saptamanal sau lunar, si bani pentru materiale educative. „Nevoia reala este in domeniul educatiei. Una este sa ii dai omului un peste, si alta e sa il inveti sa pescuiasca”, spune Cristina stefanut, manager de proiect al fundatiei Noi Orizonturi – Familia. In zilele de sarbatoare, copiii sunt adusi in grupuri de 10 sau 15 in restaurante, unde au loc mici petreceri, cu jocuri, povesti si produse Sheriffs.
Companiile sunt atente la impostori
Compania Pizza Hut & KFC aproape ca a renuntat la programele de responsabilitate sociala din cauza impostorilor. Diferite persoane care foloseau numele unor organizatii sau aveau acte false, din care reiesea ca sufera de diferite boli, au batut la usile firmei pentru a cere ajutor financiar. Dar la cele mai simple verificari se dovedea contrariul, si oamenii dispareau. „Ultima oara s-a intamplat acum cativa ani, pentru ca de atunci suflam si in iaurt”, spune Carmen Lupulet, Marketing Manager la Pizza Hut & KFC. Compania raspunde totusi pozitiv propunerilor de acte filantropice, atunci cand sunt solicitate de institutii de incredere. Un exemplu este Centrul de Zi „Aurora”, cu care a avut o colaborare pe 1 iunie 2001. Cu aceasta ocazie, un grup de 15 copii cu deficiente auditive au fost invitati intr-un restaurant Pizza Hut, unde au primit meniul special pentru copii, precum si jucarii si baloane. La fel s-a intamplat si cu copiii de la Centrul de Plasament Cantemir, care au vizitat restaurantul in februarie anul trecut. O alta institutie care a castigat increderea Pizza Hut & KFC a fost Consiliul National Roman pentru Refugiati, care, in 2001, a adus 20 de copii refugiati din Serbia la petrecerea oferita intr-un restaurant al acestei firme. Pe langa propunerile venite din partea unor institutii, compania organizeaza in fiecare an, de Paste si de Craciun, vizite la case de copii, carora le ofera pachete cu alimente si jucarii.
Atat Pizza Hut & KFC, cat si Sheriffs gazduiesc in toate restaurantele lor din Bucuresti cutii transparente in forma de casute, in care clientii pot dona bani. Aceste casute apartin Asociatiei de Sprijin a Copiilor Handicapati din Romania, iar banii stransi sunt folositi pentru achizitionarea aparaturii medicale de care acesti copii au nevoie. In restaurantele Pizza Hut si KFC se colecteaza aproximativ un milion de lei pe luna, iar in restaurantele Sheriffs se strang in jur de patru milioane de lei in acelasi interval de timp. In perioada Craciunului, sumele se dubleaza sau chiar se tripleaza in toate restaurantele.