BEC subliniază că, în aceste cazuri, persoanele care postează respectivele materiale au obligația de a le eticheta, pentru a asigura o informare corectă și o atenționare adecvată a publicului.
De asemenea, BEC a clarificat că materialele care se referă la modul în care candidații își îndeplinesc atribuțiile în funcțiile pe care le dețin sau le-au deținut, dar care nu conțin îndemnuri directe sau indirecte de a vota sau de a nu vota, nu sunt considerate materiale publicitare politice.
BEC va putea cere înlăturarea conținutului ilegal de pe platformele online mari
Biroul Electoral Central (BEC) a transmis recent, printr-un comunicat oficial, că în contextul alegerilor prezidențiale din 2025 va avea atribuții extinse privind conținutul online din campania electorală.
Reprezentanții instituției au precizat că, pentru prima dată, legislația electorală prevede clar posibilitatea BEC de a interveni direct asupra conținutului ilegal distribuit pe platformele online de mare amploare.
BEC, autoritate cu competență decizională asupra conținutului online
Potrivit comunicatului, BEC este autoritatea competentă care, prin ordin, poate solicita platformelor digitale mari să acționeze împotriva unuia sau mai multor materiale considerate ilegale. Această prerogativă a fost introdusă pentru a asigura obiectivitatea, transparența, corectitudinea și integritatea procesului electoral, în special în perioada sensibilă a campaniei electorale, în preziua și în ziua votului.
Biroul a subliniat că această competență nouă se va aplica strict în contextul alegerilor prezidențiale din 2025. În cazul în care BEC constată, în urma analizării unor sesizări, că anumite materiale online au conținut ilegal, instituția va avea autoritatea de a emite decizii prin care solicită platformelor înlăturarea respectivelor conținuturi. Acest mecanism va funcționa ca o măsură de protecție împotriva dezinformării și a manipulării opiniei publice în perioada electorală.
Echilibru între libertatea de exprimare și combaterea dezinformării
Totodată, BEC a atras atenția că interesul public este îndreptat în special spre eliminarea materialelor cu conținut ilegal distribuite de persoane fizice care nu dețin funcții elective sau publice. Potrivit instituției, un proces electoral corect trebuie să mențină un echilibru just între dreptul la liberă exprimare și necesitatea de a preveni răspândirea informațiilor înșelătoare sau manipulatoare.
Reprezentanții BEC au evidențiat că respectarea acestui echilibru este esențială pentru a proteja alegătorii și pentru a garanta integritatea votului. Astfel, în viziunea autorității, reglementarea campaniilor online nu trebuie percepută ca o limitare a libertății de exprimare, ci ca o măsură de asigurare a unui climat electoral corect și echitabil.
”Întrucât interesul public se manifestă primordial cu privire la înlăturarea unor materiale cu conţinut ilegal postate în mediul online de către persoane fizice care nu deţin funcţii elective ori alte funcţii publice, BEC precizează că un proces electoral corect implică, printre altele, un echilibru just între libertatea de exprimare, inclusiv dreptul unei persoane de a avea opinii politice, şi garantarea că informaţiile şi mesajele promovate se circumscriu dezideratului prevenirii acţiunilor de manipulare şi dezinformare a alegătorilor”, mai arată Biroul.
Obligația etichetării pentru informarea corectă a publicului
Potrivit comunicatului, practica a fost aplicată consecvent de la începutul campaniei electorale și confirmată de instanțele de judecată.
Astfel, în momentul în care BEC constată în mod direct și nemijlocit că o persoană fizică desfășoară activitate de promovare electorală cu potențial de influențare a electoratului, aceasta are obligația să eticheteze clar respectivele postări. Lipsa unei astfel de etichetări califică materialul ca având conținut ilegal.
Distincția față de opinii personale și activitate jurnalistică
În același timp, instituția a subliniat că libertatea de exprimare și dreptul la informare sunt respectate pe deplin. Astfel, opiniile exprimate în nume personal, precum și activitatea jurnalistică desfășurată în scopul informării publicului, nu intră sub incidența reglementărilor privind etichetarea. BEC a dat asigurări că, în astfel de cazuri, nu a fost dispusă nicio măsură de înlăturare a conținutului postat.
În ceea ce privește postările realizate de persoane care ocupă funcții elective sau publice, BEC a arătat că, dacă acestea se referă la activitatea instituțională prezentă sau trecută, fără a include îndemnuri directe sau indirecte la vot, atunci materialele respective nu sunt considerate publicitate politică. Prin urmare, acestea nu necesită etichetare specifică.