În plin proces de restructurare a aparatului de stat, Guvernul desfiinţează autoritatea care se ocupa de siguranţa aeriană şi înfiinţează, concomitent, o instituţie nouă, care face acelaşi lucru, dar cu de şase ori mai mulţi angajaţi. Serviciul Investigaţii Transport Aerian, care funcţiona cu cinci angajaţi în cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, a fost desfiinţat săptămâna trecută, printr-o ordonanţă de guvern. În locul acestuia s-a decis î
În plin proces de restructurare a aparatului de stat, Guvernul desfiinţează autoritatea care se ocupa de siguranţa aeriană şi înfiinţează, concomitent, o instituţie nouă, care face acelaşi lucru, dar cu de şase ori mai mulţi angajaţi.
Serviciul Investigaţii Transport Aerian, care funcţiona cu cinci angajaţi în cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, a fost desfiinţat săptămâna trecută, printr-o ordonanţă de guvern. În locul acestuia s-a decis înfiinţarea Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS), care, în loc de cinci angajaţi, va avea în organigramă până la 30 de persoane.
„În prezent sunt cinci-şase oameni care lucrează în acest serviciu, iar personalul ar urma să crească la aproximativ 20-30”, a confirmat pentru capital.ro directorul Direcţiei Aviaţie Civilă din Ministerul Transporturilor, Cătălin Radu.
Taxele proprii, sursa lefurilor
Potrivit lui Cătălin Radu, decizia de închidere a unui serviciu şi înfiinţarea concomitantă a altuia nou a fost luată în urma unei analize în privinţa siguranţei aeriene, din care a rezultat că Serviciul Investigaţii Transport Aerian (SITA) „funcţiona cu mari deficienţe, iar siguranţa aeriană era pusă sub semnul întrebării”.
Ordonanţa de Guvern nr. 26 din 29 august, prin care se înfiinţează CIAS, prevede că acesta se va finanţa din venituri proprii, prin încasarea unei cote de 75% din „tariful pentru supravegherea menţinerii obiectivelor necesare siguranţei pasagerilor pe aeroporturile internaţionale”. Acest tarif este aplicat de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Totuşi, finanţarea CIAS va pute fi făcută şi prin fonduri de la bugerul de stat, alocate de Guvernul României, în situaţii deosebite, respectiv catastrofele aeriene.
O schimbare „foarte importantă”
Reprezentantul Direcţiei Aviaţie Civilă a explicat pentru capital.ro că, deşi momentan este o perioadă în care toate agenţiile se reduc, „e foarte importantă această schimbare pentru siguranţa aviatică”. Cătălin Radu a precizat că România risca să nu-şi mai îndeplinească obligaţiile asumate în acest domeniu, din cauza lipsei de auto-finanţare a Serviciului Investigaţii Transport Aerian, care nu permitea salarii motivante şi nici un personal suficient. „Ar fi putut fi efectuată şi o restructurare a acestui serviciu, dar este necesară asigurarea independenţei financiare. Nu poţi aduce specialişti pe 7 milioane de lei, ca în cazul finanţării de la stat”, a spus Radu.
Mai pot fi adăugate posturi
Cătălin Radu a adăugat că prin finanţarea proprie salariile persoanelor angajate în cadrul noului Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile vor putea fi la nivelul autorităţilor din domeniu. În plus, deşi noii angajaţi vor lucra în sistemul de stat, nu vor intra în categoria funcţionarilor publici. Astfel, la actualul personal salariat al SITA, cuprins între cinci şi şapte persoane, în cadrul CIAS se vor adăuga până la 30 de oameni, angajaţi cu contracte individuale de muncă, încheiate pe perioadă nedeterminată. Pe lângă aceştia, Ordonanţa de Guvern permite CIAS să apeleze, în caz de nevoie, şi la seviciile colaboratorilor externi. Pe de altă parte, Cătălin Radu a precizat că recrutarea noilor angajaţi va fi făcută din industria de aviaţie şi vor fi aduşi piloţi, controlori de trafic, ingineri mecanici şi alte persoane capabile.
Salariile, stabilite prin ordin al lui Berceanu
Cu toate explicaţiile oficiale, decizia Guvernului este nou exemplu în care, pe timp de criză şi în plin proces de restructurare a sistemului bugetar, este decisă desfiinţarea unei agenţii ministeriale pentru a face loc alteia mai mari, atât din punct de vedere al personalului angajat, cât şi al fondurilor gestionate centralizat. Acest lucru poate fi luat în considerare cu atât mai mult cu cât în fruntea CIAS va fi numit un consiliu de conducere format din cinci până la şapte persoane şi un preşedinte al acestuia, exact câţi angajaţi avea serviciul desfiinţat, însă cu toţii numiţi sau revocaţi prin ordin al ministrului transporturilor. Mai mult, salariile şi indemnizaţiile consiliului de conducere şi ale preşedintelui acestuia vor fi stabilite tot prin ordin al ministrului. Asta în condiţiile în care tocmai în aceste zile Guvernul îşi va asuma răspunderea pe programul de restructurare/desfiinţare/comasare a agenţiilor guvernamentale, care, potrivit aprecierilor premierului Boc, va trimite acasă 9.000 de angajaţi. Şi în condiţiile în care, tot potrivit premierului, veniturile proprii ale tuturor agenţiilor se vor duce la bugetul de stat.