Desi in vara, cand au organizat si o greva de avertisment, liderii sindicali spuneau ca nu vor accepta ca numarul disponibilizarilor sa depaseasca 8.000, cifra finala a fost de doua ori mai mare.Conform presedintelui Federatiei Sindicale Elcatel, Ionel Socaciu, o buna parte a salariatilor nu au facut nazuri. Circa 3.000 dintre acestia au fost pensionati, iar 7.500 au solicitat sa fie disponibilizati. „Am avut un numar foarte mare de astfel de cazuri, ceea ce ne-a surprins si pe noi. Este vorba, in general, de angajati care mai au putin pana la pensionare si carora le-a convenit sa primeasca salarii compensatorii timp de doi ani, iar in scurt timp sa beneficieze si de pensie”, a declarat Socaciu.Restructurarea din aceasta toamna a fost cea mai mare din ultimii cinci ani. In 1998, au plecat din caile ferate 31.800 de angajati, alti circa 30.000 fiind concediati sau scosi la pensie in 1995. Daca in 1990 CFR avea 216.000 de oameni, acum numarul lor a scazut de 2,5 ori, ramanand in activitate cam 87.500 de persoane. Conform intelegerilor cu FMI si Uniunea Europeana, pana in 2010 ar urma sa ramana 56.000 de salariati, ceea ce inseamna ca vor urma si alte reduceri masive de personal.Dincolo de cifrele seci si de aparenta liniste care a invaluit intreaga operatiune, s-au inregistrat numeroase tensiuni. Unele inerente, caci nimanui nu-i place sa ramana pe drumuri, dar altele produse de incompetenta, nehotararea si interesele celor aflati la diverse niveluri de conducere. „Tensiuni intre noi si sindicate exista in continuare, dar restructurarea CFR inseamna mult mai multe lucruri decat numarul de personal”, a precizat Miron Mitrea, ministrul transporturilor, constructiilor si turismului.In Regionala CFR Cluj, de exemplu, au fost disponibilizati 1.200 de angajati. Din acestia, 250 se aflau in pragul pensionarii. Multi dintre ei sunt acum pe punctul de a intenta procese, intrucat nu au primit salarii compensatorii. Ei vor fi sustinuti, in acest demers, de sindicatele din CFR, desi, potrivit AJOFM, cei care s-au pensionat nu au dreptul sa primeasca plati compensatorii sau indemnizatii de somaj. O alta problema s-a ivit din cauza ca SNCFR nu a virat toate contributiile la fondul de pensii. Iacob Moholea, directorul Casei de Pensii Cluj, sustine ca desi datoriile Regionalei se ridica la aproximativ 400 de miliarde de lei, persoanele concediate si care indeplinesc conditiile de pensionare nu vor avea de suferit.Tot la Cluj a aparut un conflict in cadrul Societatii pentru Administrarea Activelor Feroviare (SAAF). Mai multi salariati sustin ca restructurarea agentiei locale a avut loc cu pastrarea conducerii si a unor persoane care au atins varsta de pensionare, in dauna simplilor angajati si a celor mai tineri. Directorul Petru Cordos spune ca e normal ca dupa o astfel de actiune sa fie oameni nemultumiti, dar ca „lucrurile s-au desfasurat numai conform legii”.Acum patru luni, la Brasov se anuntau 2.000 de concedieri din Regionala CFR si societatile adiacente. Numarul a crescut apoi la 3.000, pentru ca in septembrie sa scada la 1.920 de persoane. Daca cei mai multi angajati au renuntat la proteste, mecanicii de locomotiva mai poarta inca negocieri cu administratia. Ei spun ca nu vor sa faca din nou mii de ore suplimentare si solicita reducerea programului de lucru de la 8 la 7 ore si amenajarea corespunzatoare a dormitoarelor de la capat de statie. Singura revendicare in care ei sunt sustinuti de restul angajatilor este pastrarea primelor de Craciun. „Mai intai, Mitrea a taiat din numarul angajatilor, iar acum vrea sa ciunteasca din contractul colectiv de munca. Cred ca vrea neaparat o greva generala”, declara Nicolae Buican, liderul unuia dintre sindicatele brasovene.Atmosfera este tensionata si printre angajatii Regionalei Timisoara. Principala ingrijorare este legata acum de viitoarele restructurari. „Urmeaza concedierile de pe liniile secundare, considerate nerentabile. In regionala noastra sunt cele mai multe, 24 din totalul de 91”, spune Todor Fiat, secretarul general al Aliantei Sindicale Feroviare Timisoara. Directorul general al regionalei, Dorel Iosifescu, precizeaza ca momentan nu sunt prevazute alte disponibilizari. De asemenea, sunt voci care afirma ca reducerile de personal pericliteaza siguranta circulatiei. Gheorghe Popescu, lider al sindicatului „Drum de fier”, spune ca la sectorul de linii mai sunt oameni doar pentru control si interventii rapide. „De intretinere nici nu mai poate fi vorba. Intreaga situatie poate afecta serios siguranta feroviara”, explica el.In cadrul Regionalei Craiova, unde au ramas fara loc de munca 715 persoane, nu s-au inregistrat probleme deosebite. 240 dintre cei disponibilizati s-au trecut de buna voie pe liste, iar restul au fost alesi „dupa o evaluare a activitatii profesionale, precum si a iminentei pensionarii la limita de varsta”.O reactie anemica la restructurare au avut-o si salariatii, dar si sindicatele din Regionala CFR Iasi. Nici chiar „greva de cinci minute”, programata pe 8 octombrie, nu s-a bucurat de prea mare succes, activitatea feroviarilor fiind practic netulburata. Situatia se poate explica prin faramitarea miscarii sindicale: peste 20 de organizatii, fiecare afiliata la alta confederatie.”O parte din angajati, circa 20 de persoane, au recurs la tot felul de tertipuri, cum ar fi concediile medicale. Ei vor fi disponibilizati cand se vor intoarce la lucru”, a declarat Iordan Vintila, directorul CFR Marfa Iasi.Cine a plecat din CFR· 10.907 angajati ai celor cinci „societati-mama” din cadrul SNCFR (CFR Calatori, CFR Marfa, SAAF SA, SMF SA si CNCFR SA) au fost disponibilizati in cursul lunii septembrie;· 5.600 de salariati ai diverselor filiale ale SNCFR au fost, de asemenea, pusi pe liber;· prin privatizarile din ultima perioada, alti 4.000 de salariati au iesit de pe statele de plata ale cailor ferate;· in 1990, CFR avea 216.000 de angajati;· in 2003, au ramas circa 87.500;· pana in 2010, la caile ferate trebuie sa ramana 56.000 de salariati.