Investiţiile din acest an în companiile de resurse umane au venit pe o cale mai puţin convenţională. Două fonduri de investiţii au spart gheaţa, achiziţionând pachetele minoritare ale site-urilor de recrutare online BestJobs şi eJobs.
Negocierile pentru vânzarea pachetului minoritar al Neogen (care deţine BestJobs) au durat două luni, fiind începute înainte de cele privind achiziţionarea a 30% din eJobs. Biriş Goran, casa de avocatură care a reprezentat cele două fonduri, Tiger Global Management şi Wouwer, a ales să păstreze discreţia în ceea ce priveşte valoarea tranzacţiilor. Şi până acum, singura informaţie făcută publică de cumpărători a fost un comunicat oficial în care se preciza că „valoarea ambelor tranzacţii a depăşit zece milioane de euro“.
De menţionat că, în timp ce informaţia privind vânzarea a 30% din eJobs contra sumei de 4,2 milioane de euro a devenit oficială, „felia“ din Neogen care a fost achiziţionată de cele două fonduri este încă necunoscută, la fel ca şi suma exactă care i-a revenit lui Călin Fusu. Acesta din urmă spune că încă nu s-a gândit la vânzarea integrală a pachetului de acţiuni pe care-l deţine în companie, afirmând că „Neogen poate deveni cea mai de succes firmă din internetul românesc“.
De altfel, Neogen a început să se extindă şi în afara graniţelor, prin achiziţia unora dintre cele mai vizitate site-uri din Republica Moldova, Serbia şi Bulgaria. În ceea ce priveşte motivaţia, Tiger Global Management Fund, investiţia din România se înscrie în politica de extindere a fondului american, care deţine pachete de acţiuni la cele mai mari portaluri din Rusia, Cehia, Bulgaria şi Turcia, dar şi la cel mai vizitat site de recutare din Polonia. În ceea ce priveşte implicarea acestora în activitatea Neogen de până acum, Călin Fusu spune că „nu va exista nici un fel de intervenţie activă a reprezentanţilor celor două fonduri. Va exista, însă, un suport informaţional, de consultanţă şi relaţionare cu companii similare din alte ţări“.
Recrutarea clasică stagnează
Altfel stau lucrurile când vine vorba de piaţa obişnuită de recrutare. Este adevărat că primele două companii din România, după cifra de afaceri, Adecco şi Lugera & Makler, reprezintă autorităţi în domeniu la nivel global. Ambele şi-au făcut însă de mult intrarea pe piaţă – în 2000, Adecco, în 2001, Lugera. De atunci, numele mari din afara graniţelor au continuat să ne ignore. Sunt şi cazuri în care companiile străine aleg să intre în România mai puţin prin investiţii considerabile, cât prin aportul de know-how, în regim de colaborare cu agenţii de recrutare care deţin deja un renume pe piaţă. „Firme mari, precum Korn Ferry sau Egon Zehnder, aplică această tactică.
De exemplu, primesc de la o multinaţională din SUA responsabilitatea de a găsi un manager executiv pentru subsidiara din România şi, având aceste înţelegeri cu firmele de aici, reuşesc să-l recruteze“, spune Mihaela Perianu, directorul general al companiei de executive search Aims Human Capital Solutions.
De ce suntem, totuşi, ocoliţi de marile companii de recrutare? Până acum, explicaţia dată de majoritatea specialiştilor era că firmele de recrutare de top preferă să-şi deschidă reprezentanţe abia după formarea pieţei. Însă, în condiţiile în care piaţa muncii cunoaşte o efervescenţă fără precedent, varianta aceasta îşi pierde fundamentul. Poate 2008 va fi anul marilor surprize.