In 2011, privirile sunt ațintite către Lidl, H&M și Leroy Merlin care vor inaugura primele magazine în România.
2010
Hipermarketuri
· Kaufland a fost cel mai activ în acest segment, inaugurând cinci unități noi anul trecut (la Sighetul Marmației, Râmnicu Sărat, Carei, Deva și Orăștie).
· După mișcări mai degrabă timide în anii precedenți, cei de la Cora au deschis două magazine noi în 2010, în cadrul mallurilor Sun Plaza din Capitală și Gold Plaza Baia Mare.
· În 28 aprilie 2010, Real a inaugurat a patra unitate din București, descrisă de reprezentanții companiei ca fiind cel mai mare și cel mai modern deținut în România. Noul hipermarket are o suprafață construită de 14.000 de metri pătrați și a fost rezultatul unei investiții de 22,8 milioane de euro.
· Tot un singur hipermarket a inaugurat anul trecut și Carrefour, la Drobeta Turnu Severin, într-un ansamblu comercial unde mai este prezent și Bricostore.
· Cel de-al cincilea mare jucător din domeniu, Auchan, nu a deschis în 2010 niciun magazin nou.
Cash&carry
· Metro a deschis două noi unități de mari dimensiuni anul trecut, în București, la începutul A2, și la Brăila, și a lansat un nou concept – Metro Punct, magazine de dimensiuni mai mici. Au fost deschise patru astfel de locații în 2010, la Satu Mare, Buzău, Târgoviște și Piatra Neamț.
· Concurenții de la Selgros au rămas în expectativă, nedeschizând niciun magazin nou în ultimele 12 luni.
Discounteri
· Cea mai importantă veste a venit chiar la începutul anului 2010, când a fost făcut anunțul potrivit căruia discounterul Lidl a preluat rețeaua de magazine Plus deținute de grupul Tengelmann. La vremea respectivă, Lidl prelua aproximativ o sută de unități care generau încasări de aproape 300 de milioane de euro.
· În cea de-a doua parte a anului, s-a produs o altă tranzacție importantă. Rețeaua miniMax (deținătoarea a 31 de magazine în momentul achiziției) a fost achiziționată de către grupul Mercadia Holland BV, deținătorul magazinelor de proximitate mic.ro.
Supermarketuri
· Mișcările de pe această piață au fost ceva mai intense anul trecut. Unul dintre cei mai mari jucători, Billa, a inaugurat 12 magazine, în timp ce Delhaize a deschis 21 magazine sub formatul clasic Mega Image, sub cel de discount Red Market sau sub cle de proximitate Shop&Go.
· Carrefour a deschis, sub brandul Carrefour Market, zece magazine noi (din care șase în Capitală), dar a și renunțat la unul dintre supermarketurile deținute (cel din Turda).
· Rețeaua de magazine de proximitate Mic.ro, aparținând miliardarului Dinu Patriciu, a ajuns la aproape 300 de unități deschise în doar câteva luni.
Electronice & electrocasnice
· Deși părea că domeniul este aproape în moarte clinică, 2010 nu a fost deloc un an pierdut din punct de vedere al remodelării rețelelor. Astfel, Altex a ajuns la 69 de magazine (după ce avea 64 în decembrie 2009), deschizând, printre altele, în Slatina și Miercurea Ciuc și revenind în Arad și Alexandria.
· Și Flanco a revenit la viață. După ce a închis magazinul port-fanion din complexul Feeria (Băneasa Shopping City), a deschis un magazin de mari dimensiuni în mallul bucureștean Sun Plaza, iar după aprobarea planului de reorganizare a companiei, a inaugurat unități noi în Slobozia, Timișoara, Botoșani, Giurgiu și mallul AFI Palace Cotroceni (ultimele patru în decembrie 2010).
· Rețeaua Domo a ajuns la 126 de locații în decembrie 2010 (față de 133 în aceeași lună a anului precedent). Dar anul trecut nu a adus numai închideri de magazine, ci și dschiderea unuia de mari dimensiuni în complexul Feeria din nordul Capitalei (în locul celui închis dfe Flanco).
Bricolaj
· Retailerul român Dedeman a fost câștigătorul anilor de criză și se bate cu Praktiker pentru locul întâi. Dedeman a fost rețeaua de bricolaj care s-a extins cel mai mult în 2010, ajungând la finalul anului trecut la 21 de unități.
· Piața de bricolaj a fost estimată în 2010 la o valoare de peste două miliarde de euro
· Praktiker, liderul pieței de bricolaj în 2010 a avut trei proiecte importante de dezvoltare: lărgirea a două magazine existente (Deva și Ploiești), respectiv o singură inaugurare (Botoșani). Retailerul deține 27 de unități.
· Hornbach a inaugurat în decembrie o nouă unitate, cea de-a treia pe plan local, în fostul amplasament al retailerului Prisma.
Retail de fashion
· Retailerul spaniol Inditex s-a extins foarte mult anul acesta, deschzând magazine sub toate brandurile sale (Zara,Berska, Stradivarius, Pull and Bear).
· Gucci și Armani au deschis câte o unitate la București, ambele pe Calea Victoriei
· Alsa Boutique a închis magazinul de lux Mariella Burani de pe Calea Victoriei
2011
Hipermarketuri
· Anul care abia a început pare să se anunțe mai bun pentru marile magazine. Carrefour a anunțat că va deschide două unități, la Botoșani și în Capitală, în cadrul proiectului Colosseum din zona Chitila, iar Cora va inaugura cu siguranță o unitate în Drobeta Turnu Severin.
· Auchan pare a fi, până în prezent, concurentul decis să iasă în față, cu trei hipermarketuri situate în zone de maximă importanță: complexul Palas din Iași, Maritimo Shopping Center din Constanța și Electroputere Parc din Craiova.
· Investiții noi a anunțat, pe diverse căi, și Kaufland. Se pare că 2011 va aduce cel puțin patru noi magazine, la Timișoara, Curtea de Argeș, Drobeta Turnu Severin și Bistrița.
Cash&carry
· Expansiunea celor două mari rețele mai degrabă va stagna, singurele mișcări sigure fiind extinderea, cu un număr încă necunoscut de unități, a nou-lansatului concept Metro Punct.
Discounteri
· Și dacă preluarea Plus a fost printre principalele știri din retail în 2010, 2011 va bifa deschiderea primului magazin Lidl în România.
· Mercadia intenționează să ducă lanțul miniMax la 100 de unități.
Supermarketuri
· Billa dorește să deschidă 20 de magazine noi în cursul lui 2011, anunțau oficialii companiei în urmă cu câteva luni.
· Va continua lupta între magazinele tradiționale de cartier și rețeaua Mic.ro, ce ar putea ajunge, potrivit unor surse din piață, la 3.000 de unități în toată țara până la sfârșitul anului.
· Delhaize va continua implementarea conceptului Shop&Go, dar și extinderea celorlalte formate ale rețelei (Mega Image și Red Market).
Electronice & electrocasnice
· Flanco a anunțat că prevede deschiderea a încă 12 până la 15 magazine în 2011, ”în funcție de lansările de parcuri de retail noi sau de finalizarea negocierilor cu mall-urile existente”.
· Reprezentanții Altex se așteaptă la un 2011 aproximativ identic cu anul trecut.
Bricolaj
· Cel mai așteptat moment al acestui an este deschiderea magazinelor Leroy Merlin, cel de-al doilea mare jucător al pieței la nivel european.
· Este de așteptat ca Dedeman să devină liderul pieței, surclasând astfel Praktiker.
Retail fashion
· Cea mai așteptată inaugurare anul aceasta este H&M care a contractat deja spații în marile centre comerciale. Este de așteptat ca retailerul să deschidă, în primă fază, nouă magazine.
· Stradivarius și Pull and Bear vor deschide unități la parterul magazinului Unirea, după ce în urmă cu un an au fost deschise Zara și Berska.