Marile reţele de retail consideră că promulgarea de către preşedintele Traian Băsescu a legii care are la bază codul de bune practici în retail reprezintă o imixtiune a statului în mecanismele economiei de piaţă.
Băsescu a promulgat miercuri legea comercializării produselor alimentare, aprobată de Parlament la 16 septembrie, care are la bază codul de bune practici dintre retaileri şi furnizorii de produse alimentare.
Adrian Manolache, secretarul general al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) a declarat, joi, într-un comunciat că „singura explicaţie pentru adoptarea acestui act normativ o reprezintă răspunsul favorabil al factorului politic la interese economice particulare, învăluite demagogic în haina afirmării interesului social colectiv”.
Retailerii spun că preţurile vor creşte
Totodată, reprezentantul AMRCR consideră că nu există o fundamentare reală a legii comercializării produselor alimentare, iar acte normative similare adoptate în ţările vecine, precum Ungaria, Slovacia sau Cehia nu au avut efectul scontat. El a mai adus în apărarea sa şi opinia Consiliului Concurenţei, care precizează că retailul românesc este caracterizat de o competiţie puternică, iar măsurile intervenţioniste ale statului s-ar putea să nu ducă la rezultatele afirmate
Manolache consideră că noua lege, care va intra în vigoare în 30 de zile, va duce la creşterea preţurilor produselor alimentare, la blocaje financiare între retaileri şi furnizori şi la scăderea investiţiilor în comerţ.
O lege controversată
Pe de altă parte, fostul ministru al Agriculturii, Ilie Sârbu, a declarat după adoptarea legii că actul normative ar putea determina scăderi ale preţurilor pentru consumatorii finali cu până la 30% şi va avea ca effect dispariţia mai multor taxe pe care retailerii le solicită furnizorilor, cum ar fi taxa de deschidere de magazine, cea de modernizare a spaţiilor comerciale sau taxele cerute pentru listarea produselor sau a furnizorilor într-un magazin.
În cazul retailerilor, una dintre prevederile cele mai contestate ale legii este reducerea termenului de plată a furnizorilor. Astfel, retailerii trebuie să achite marfa către furnizorii lor în cel mult 12 zile în cazul alimentelor proaspete, în 20 de zile produsele alimentare congelate, termenele de plată neputând fi mai mari de 35 de zile în cazul celorlalte produse alimentare.
AMRCR reuneşte mai multe companii de pe piaţa românească de retail şi are ca membri Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, Real, Selgros, Metro Cash & Carry, Billa, Mega Image, Profi, Penny Market, Praktiker, Bricostore, Baumax, Dedeman, Altex, Domo, Flanco, Mobexpert şi Diverta.