Capacitatea dezvoltatorilor imobiliari de a livra spaţii comerciale noi în 2017 și-a pus amprenta asupra ritmului de extindere a marilor retaileri de pe piața locală.

„Cu o creștere medie a cifrei de afaceri de 11,3% și 524 de magazine noi, 2017 a fost un nou an favorabil pentru piața locală de retail, chiar dacă rezultatul este sub nivelul consemnat în 2016. Astfel, 2017 a fost un an în care retailerii au continuat să își optimizeze rețelele, ceea ce a însemnat inclusiv mutări și închideri de magazine, beneficiind totodată de un context favorabil al pieței, în care consumatorii au avut un apetit crescut pentru shopping“, a declarat Cristi Moga, Research Consultant în cadrul Cushman & Wakefield Echinox.

Studiul companiei a analizat ritmul de expansiune și evoluția cifrei de afaceri ale unui număr de 99 de companii de retail care operează magazine sub 120 de branduri din domeniile FMCG, Fashion, Electro-IT, Cosmetice, Articole Sportive, Încălțăminte, Magazine pentru Copii, Bijuterii, Restaurante și Cafenele, Home & Deco și Librarii.

Companiile analizate aveau la finalul anului 2016 un număr total de 4.534 de magazine și o cifra de afaceri de 12,2 miliarde de euro, după un an cu rezultate foarte bune, în care au fost deschise 640 de magazine noi, în timp ce cifra de afaceri a crescut cu 15,6%.

Singurul sector în care retailerii analizați s-au extins mai mult în 2017 față de anul precedent este cel de FMCG, unde cei zece jucători analizați au deschis 298 de magazine, față de 249 de unități în 2016. Trebuie menționat că circa 66% dintre aceste magazine au fost inaugurate de un singur retailer activ pe segmentele de supermarketuri și magazine de proximitate, în timp ce operatorii de hipermarketuri au inaugurat doar cinci magazine noi. Pe acest fond, sectorul de FMCG este singurul în care creșterea cifrei de afaceri este estimată în 2017 sub nivelul de 10%, respectiv 7,8%.

Pe de altă parte, domeniile în care marii jucători așteaptă pentru acest an cifre de afaceri mai mari față de 2016 sunt Librarii (cu un avans de 23% în 2017, față de 15% în 2016), Bijuterii (33% în 2017 față de 27% în 2016) și Restaurante și Cafenele (24% față de 23%).

 

„În ciuda unui ritm mai moderat față de anul precedent, creșterile înregistrate de retaileri pe piața locală sunt în continuare printre cele mai bune din Europa, fapt ce dă încredere retailerilor prezenți de a-și extinde rețelele și pe viitor. În plus, observăm o atenție din ce în ce mai sporită a retailerilor internaționali din toate segmentele în a deschide operațiuni pe piața locală și cu siguranță în următoarea perioadă vom vedea o serie de branduri noi, fapt ce va face competiția din ce în ce mai acerbă. Datorită acestui lucru, credem că în 2018 va fi o provocare pentru retaileri să își atingă țintele de deschideri, ținând cont și de stocul scăzut de livrări anunțat, dar și să își majoreze cota de piață pe segmentele pe care activează“, spune Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, în cadrul Cushman & Wakefield Echinox.