După un an dezamăgitor, retailerii de electronice şi electrocasnice intră în 2009 reducånd la minimum viteza expansiunii teritoriale şi acceptånd, cu resemnare, dar realism, vånzări în scădere şi posibile disponibilizări de personal. Totul, în numele conservării profiturilor.

Cea mai bună apărare nu este atacul, ci rezistenţa în faţa asalturilor inamicului. Aparent, aceasta este strategia pe care retailerii de produse electronice şi electrocasnice o aplică anul acesta pentru a rezista, cu pagube minime, în faţa efectelor crizei, resimţite din plin la nivelul consumului de tehnologie.

Însă, o analiză mai profundă arată că lucrurile nu stau aşa. Chiar dacă scăderea consumului din ultimele luni ale anului trecut nu a fost prevăzută în planul de afaceri, retailerii încep anul în curs cu temele făcute. „Pentru a diminua efectele crizei, prima măsură este să o poţi anticipa, să faci un plan corect“, spune Dan Ostahie, preşedintele Altex.

„Noi am făcut un plan mai pesimist, mai realist pentru anul viitor. Am luat în calcul o scădere cu 10%-20%, în funcţie de magazin“. În schimb, Flamingo a bugetat o creştere a cifrei de afaceri cu circa 10% faţă de anul trecut şi nu renunţă nici la profit, iar Domo – despre care Lorand Szarvadi, bossul companiei, subliniază că nu a sacrificat niciodată profitabilitatea pentru o creştere forţată de cotă de piaţă – mizează pe un profit de 2%. „Vom încerca să menţinem stabilitatea financiară construită cu constanţă în ultimii ani, cea care ne-a diferenţiat pe piaţa de profil“, completează el.

Pentru a diminua efectele pe care un an slab ar putea să le aibă asupra companiei, Jiri Rizek, CEO Flamingo International, spune că va continua să implementeze măsurile pe care le-a adoptat în acest an. „Asta înseamnă un control financiar foarte strict, care asigură eficienţa costurilor şi previne orice cheltuieli inutile sau contra-productive, precum şi o politică strictă de achiziţii, ce reduce costurile operaţionale“, explică el.

Criza schimbă obiceiul de consum

„Estimăm o prudenţă crescută a consumatorilor în a cheltui, fapt ce va genera o scădere a pieţei, în special în prima jumătate a anului“, spune Lorand Szarvadi. „Piaţa se va schimba, va avea de-a face cu un client mult mai educat, mult mai pretenţios, mult mai atent, iar jucătorii trebuie să-şi facă de acum treaba mult mai bine“, crede şi Dan Ostahie, adăugånd că preţul rămåne în continuare un argument, dar nu singurul, pentru că vor fi apreciate şi serviciile.

„Cred că romånii vor ezita să cumpere produse de care nu au imediată nevoie. Nu vor mai cumpăra produse doar pentru că arată bine sau pentru că au un design modern. Vor fi mult mai atenţi la banii pe care îi cheltuie pe fiecare produs, nemaifiind interesaţi să plătească mai mult pentru un produs nou lansat“, consideră şi Jiri Rizek, spunånd că e posibil ca majoritatea consumatorilor să se îndrepte către modele mai vechi, care au un preţ mediu.

1,1 mld. euro este valoarea estimată a pieţei de electronice şi electrocasnice în anul 2008. În cel mai optimist scenariu, piaţa va stagna în 2009, iar în cel realist ar putea să scadă cu circa 15%

MANAGERI / PLANURI DE CRIZĂ

140-23902-19_danostahie_01_c.jpgDan Ostahie, Altex
„Am încheiat anul 2008 cu o cifră de afaceri de 340 – 350 de milioane de euro, sub previziunile iniţiale de 430 de milioane de euro, dar ne-am conservat cota de piaţă, ne-am restructurat şi asta este bine. Suntem în target cu profitul operaţional, spre 3%. În ceea ce priveşte rezultatul net, avem o influenţă negativă a cursului de schimb valutar aferent creditelor, atåt de capital de lucru, cåt şi de investiţii“, spune preşedintele companiei. Reţeaua grupului numără aproximativ 100.000 metri pătraţi (din care circa 20% în proprietatea grupului), repartizaţi între 60 de magazine Altex şi 17 magazine Media Galaxy. Altex are în prezent în jur de 2.000 de angajaţi, dar numărul acestora ar putea fi diminuat odată cu scăderea vånzărilor din unele magazine.

140-23903-19_lorandszarvadi_01_c.jpgLorand Szarvadi, Domo RETAIL
„Dezvoltarea reţelei va continua, dar într-un ritm mai lent decåt pånă acum. Am închis anul cu 130 de magazine şi 75.000 metri, iar la sfårşitul lui 2009 intenţionăm să avem 140 de magazine şi o suprafaţă de vånzare de aproximativ 90.000 metri pătraţi“, spune managerul. Majoritatea spaţiilor pentru noile magazine sunt deja contractate. Chiar dacă piaţa de profil va suferi o uşoară scădere, compania intenţionează să atingă o cifră de afaceri mai mare cu circa zece procente faţă de cele 200 de milioane de euro obţinute anul trecut. „Pe profit va fi presiunea cea mai mare în 2009, din acest motiv obiectivul nostru e unul mai realist: să obţinem o marjă de profit net de cel puţin 2%-3%“, mai spune Szarvadi.

140-23904-19_jiririzek_01_rp.jpgJiri Rizek, Flamingo International
„Intenţionăm să ne continuăm planurile de extindere, dar într-un ritm mai lent“, declară Rizek. „Ne-am extins şi consolidat reţeaua anul acesta – ajungånd la 29 de magazine Flanco World de mari dimensiuni, conform noii strategii, şi la 80 de magazine Flanco şi Flamingo Computers, de dimensiuni mici şi medii. Pentru că putem deja anticipa unele efecte ale crizei asupra pieţei, am dorit să investim mai mult în deschiderea de noi magazine în 2008, pentru a ne permite, în 2009, să «luăm o pauză» de la orice investiţii majore. Majoritatea planurilor noastre de extindere vor fi probabil amånate cu 1-2 ani“, mai spune el. De asemenea, planul de închidere a magazinelor neprofitabile a fost deja actualizat şi s-ar putea adăuga alte cåteva magazine.