Departamentul de Retail din cadrul Colliers International a realizat o analiza asupra vanzarilor generate in centrele comerciale de tip mall din Bucuresti, care au fost lansate pe piata in urma cu cel putin 6 luni. Analiza a fost efectuata in special la nivelul magazinelor de moda.
Unirea Shopping Center
Beneficiind de o locatie centrala, Unirea Shopping Center ramane in topul preferintelor consumatorilor. Cei 40.000 de vizitatori care intra in centrul comercial genereaza vanzari anuale medii de 7.000-10.000 euro/mp pentru magazinele de articole de imbracaminte, in cazuri exceptionale putand ajunge si pana la 14.000 euro/mp. Printre chiriasii importanti prezenti in Unirea Shopping Center se numara Steilmann, Polo Garage, Flo & Jo, House of Art, Kenvelo, Fox, Levi’s, Lee Cooper sau Playcom.
Bucuresti Mall si Plaza Romania
Urmeaza indeaproape Bucuresti Mall si Plaza Romania, centre comerciale construite in 1999, respectiv 2004 de Anchor Group, in zone de dezvoltare urbana aglomerate (Blvd. Timisoara-Lujerului, respectiv Vitan). Vanzarile anuale pe metru patrat ale unor branduri de produse sportive se ridica in Unirea Shopping Center la 10.000 euro/mp. Cu aproximativ 10% mai mici decat in Unirea Shopping Center, vanzarile din Bucuresti Mall si Plaza Romania se situeaza pe pozitia a doua a topului. In ceea ce priveste brandurile de moda, cele doua locatii inregistreaza mici fluctuatii de la luna la luna, mentinandu-se in general in acelasi interval de valori. Atat Plaza Romania cat si Bucuresti Mall primesc un trafic zilnic de 30.000 – 35.000 de vizitatori, iar principalii chiriasi ai celor doua centre comerciale sunt, in linii mari, aceiasi: Mango, Debenhams, Esprit, Famous Brands, BSB, Motivi, Leonardo, Promod, Polo Garage etc.
Deschis in 2005, City Mall beneficiaza in prezent de 15.000-17.000 de vizitatori zilnic si se afla inca intr-o perioada de redefinire a segmentului de piata vizat. Vanzarile pe metru patrat in aceasta locatie sunt mult sub cele inregistrate de catre centrele comerciale din varful clasamentului.
Baneasa Shopping City
Baneasa Shopping City si-a deschis portile in aprilie 2008, iar pana in prezent a reusit sa atraga o medie zilnica de 27.000 de persoane. Pozitionat pe segmentul de lux, dar avand dezavantajul unui acces mai dificil, centrul comercial a inregistrat anul trecut vanzari pe metru patrat cu 20-50% sub cele din Plaza Romania si Bucuresti Mall. Diferentele apar in functie de tipul de retail si localizarea brandului in cadrul centrului comercial. Baneasa Shopping City este insa inca in faza de maturizare, iar odata cu inaugurarea zonei de distractie, traficul va urma cel mai probabil un trend ascendent, aducand cu sine si o crestere a vanzarilor.
In ceea ce priveste chiriile platite de chiriasi centrelor comerciale, se face simtita o presiune pentru reducerea acestora. Pe fondul scaderii consumului, majoritatea retailerilor se confrunta cu vanzari cu 20-40% sub nivelul celor din perioada similara din 2008, ceea ce ii determina sa isi recalculeze costurile. In afara de factorii externi – precum conjunctura economica internationala – factorii interni – precum lipsa de experienta a retailerilor pe piata locala, personalul insuficient si slab pregatit, actiunile de marketing ineficiente si un management inadecvat al stocurilor – toate au o contributie importanta la performanta magazinelor.
Avand in vedere puterea de cumparare pe cap de locuitor substantial mai mare decat in restul tarii, Bucurestiul ramane totusi cel mai atractiv oras pentru retaileri, cu suficient potential de crestere in viitor. Printre cei mai importanti retaileri care au intrat pe piata in 2008 gasim nume precum Kika, Light Cinema, Peek & Cloppenburg, Next, Zara Home, Massimo Dutti, Burger King si Nordsee.
In 2008, capitala a captat atentia si in privinta livrarilor de spatii comerciale, fata de anul precedent, cand majoritatea livrarilor se faceau in provincie. 120.000 mp au fost livrati in cadrul a cinci centre comerciale, reprezentand o crestere cu 50% a stocului de retail modern, pana la 330.000 mp. Principalele lansari ale anului au fost Baneasa Shopping City, Liberty Center si Fashion House, largind astfel in mod evident gama de optiuni a retailerilor. Aceste lansari reprezinta de asemenea semne de maturizare a pietei de retail din capitala. In timp ce Baneasa a adus un numar important de retaileri noi pe piata, Liberty Center a fost primul centru comercial cu facilitati interioare de divertisment complet operationale la data deschiderii. Fashion House din Militari a reprezentat primul centru de tip outlet deschis in Romania.
In contextul unei economii in scadere in zona Euro, efectele crizei financiare incep sa se faca simtite in Romania la nivelul consumului, cu impact direct asupra rezultatelor pietei de retail, determinand retailerii sa isi regandeasca planurile de expansiune. Asistam astfel la o maturizare a pietei, cu semne clare ale unei stratificari a centrelor comerciale in functie de vanzarile pe metru patrat, dar si pe tipuri de retail.