Criza economică din 2009, i-a făcut pe români să fie mai chibzuiți și mai atenți la felul în care cheltuiesc banii. O dată cu îmbunătățirea condițiilor economice, în țara noastră lucrurile au început să se schimbe , iar retailerii electro-IT și nu numai au început să apeleze la strategii inedite de marketing. Unul dintre acești pași a fost făcut în 2011 de eMAG, atunci când a preluat și implementat în țară conceptul de „Black Friday“.
Este vorba de un eveniment care are loc într-o singură zi și unde retailerii oferă reduceri substanțiale. Fenomenul a crescut în amploare în fiecare an, tot mai muți au auzit de Black Friday, iar majoritatea își exprimau dorința de a achiziționa ceva în acea zi. În ultimii ani, retalierii s-au folosit de conceptul de Black Friday pentru a marca campanii de reduceri sezoniere. Spre exemplu, Altex, cel mai mare retailer electro-IT din țară, desfăsoară campanii denumite Black Friday de primăvară, de vară etc. Alte campanii sunt „Noaptea devoratorilor de prețuri“ sau „Happy Sunday“.
Motivul pentru care retailerii aleg să demareze campanii de reduceri, cu care de altfel românii erau obişnuiţi în ultima parte a anului, are legătură cu scăderea vânzărilor în această perioadă, dar totodată retaileri au încercat să îi determine pe români să cheltuiască o parte din banii alocaţi vacanţei pe electronice şi electrocasnice. În ceea ce priveşte scăderea vânzărilor în sezonul cald, jucătorii din piaţă recunosc că vânzările scad în timpul verii, dar cresc vizibil în alte zone, cum ar fi cele turistice.
Comerţul online: 8,4 achiziții pe an
Anul trecut, comerțul electronic a totalizat 2,05 miliarde de euro în România. Comerțul online din țara noastră a înregistrat în 2016 cea mai mare creștere din Europa, de 38%, mai mult decât dublu față de media europeană, de 15%, anunță Asociația Română a Magazinelor Online din România (ARMO), citând rezultatele Raportului european privind comerțul electronic publicat recent de organizația Ecommerce Europe.
România se numără printre țările cu cea mai mică pondere a persoanelor care fac cumpărături online, mai arată studiul, însă, cu toate acestea, ARMO estimează că, în acest an, comerțul online din România va depăși 2,5 miliarde de euro și are potențialul de a-și dubla valoarea până în 2020, cu condiția creșterii investițiilor și a suportului autorităților pentru dezvoltarea aptitudinilor digitale în rândul populației, coroborată cu cea a infrastructurii digitale. Un cumpărător online a făcut, în medie, 8,4 achiziții în decursul anului trecut, în creștere față de 2015 când media era de 8,2 dar și față de 2014 când cifra se situa la 8,1 achiziții/an, conform GPec. De Black Friday românii au cumpărat online de aproximativ 130 de milioane de euro. Principalelor categorii de produse vândute online anul trecut au fost produsele din gama Electro-IT, fashion, produsele pentru casă și decorațiuni și produsele destinate copiilor.