Piaţa de retail din Bucureşti dă semne de revenire după ce în primele şase luni ale anului branduri sonore precum Camaieu, Gerard Darel, SIX, Brioche Doree au deschis primele lor magazine, iar în următoarele luni sunt aşteptate Leroy Merlin, Lidl şi H&M, potrivit raportului semestrial publicat de compania de consultanţă imobiliară CB Richard Ellis-Eurisko.

Potrivit datelor Eurostat, România a avut în iunie cea mai mare creştere din UE a comerţului cu amănuntul, de 3,1% raportat la luna mai, respectiv 4,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp de sectorul de retail a stagnat în zona euro şi s-a majorat cu numai 0,1% în spaţiul european.

Situaţia nu este la fel de roz şi în restul oraşelor din ţară, unde s-a înregistrat o scădere clară a puterii de cumpărare, tradusă în cheltuieli mult mai mici şi scheme de retail care încearcă din greu să supravieţuiască.

0-55167-grafic2.jpgStocul total de spaţii de retail modern din România este aproape egal împărţit între centre comerciale şi parcuri de retail – un total de 2,15 mil. mp. Există un număr mare de proiecte de retail planificate (780.000 mp), proiecte unde construcţia este oprită momentan (609.000 mp), în timp ce proiectele în construcţie reprezintă mai puţin de 10% din totalul spaţiilor ce ar putea fi livrate pe piaţă (123.000 mp).

Spaţii stradale

Chiriile magazinelor de pe principalele artere ale Capitalei s-au stabilizat în ultimele patru trimestre, cu marje ce variază între 70 şi 75 de euro/mp/lună. Magazinele centrale din Braşov, Sibiu şi Timişoara au rate de neocupare mai mici faţă de anul trecut. Pentru zonele secundare şi terţiare, chiriile medii au cunoscut un declin de 5-15% faţă de anul precedent.

Volumul de investiţii imobiliare din prima jumătate a anului a fost dominat de produsele de retail. 87% din unităţile tranzacţionate au fost centre comerciale sau parcuri de retail. Din suma suma totală de 196,9 mil. euro, aproape 46% reprezintă preluarea datoriilor pentru proprietăţile respective.
0-55168-grafic.jpg