Retailerii Nike și H&M sfidează în momentul de față contextul economic dificil. Analiză XTB

Radu Puiu

SURSA FOTO: XTB România

Anul 2023 aduce un mix complex în economie, fiind caracterizat de o inflație încă ridicată care pune presiune asupra nivelului de trai, de restructurări ale companiilor, dar și de o piață a forței de muncă încă solidă în SUA. Potrivit lui Radu Puiu, analist financiar în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România, din acest motiv, perspectivele pentru majoritatea companiilor sunt încă destul de incerte.

Nike, unul dintre cele mai cunoscute nume din industria mondială de articole sportive, a înregistrat mișcări semnificative ale prețului acțiunii începând cu al patrulea trimestru al anului trecut. Astfel, de la începutul lunii octombrie 2022 și până la 6 aprilie 2023, acțiunile companiei s-au apreciat cu peste 45%. Firma a raportat câștigurile pentru al treilea trimestru din anul fiscal 2023 la 21 martie, iar prețul acțiunilor a crescut cu 3,64% într-o singură zi. Nike a anunțat un câștig per acțiune (EPS) de 0,79 dolari, în timp ce estimarea a fost de 0,555 dolari.

Totodată, Nike a raportat un venit de 12,39 miliarde de dolari față de nivelul prognozat de 11,482 miliarde de dolari, cu 7,91% peste estimări. Cu toate acestea, venitul net de 1,24 miliarde de dolari a fost ușor mai mic decât în trimestrul precedent. În plus, Nike a oferit un dividend de 34 de cenți pe acțiune la 3 aprilie.

Compania americană și-a ajustat în creștere previziunile privind veniturile pentru întregul an, după prezentarea rezultatelor financiare peste așteptări. Cu toate acestea, a avertizat cu privire la presiunile legate de marja de profit, deoarece continuă să se ”lupte” cu stocurile în exces de produse printr-o politică de discounturi mari. Pe lângă acest factor, marja de profit este pusă sub presiune de un dolar american puternic și de costuri de transport mai ridicate.

Prețul acțiunilor, în pas cu datele financiare

Prețul acțiunilor Nike a reacționat pozitiv după publicarea rezultatelor pentru al treilea trimestru. Creșterea puternică a volumului de cumpărare poate indica faptul că o parte dintre investitori ar avea o poziționare pe termen lung. Ei s-ar putea așteapta ca avansul acțiunilor să continue în lunile următoare.

Compania a beneficiat de o creștere accelerată a vânzărilor de încălțăminte. Investitorii anticipează un avans mai mare al acestui segment în viitor, pe măsură ce compania profită de popularitatea modelelor sale de sneakers.

Un semn de întrebare important rămâne în legătură cu situația economiei Chinei. Pentru Nike, această piață a adus cea mai rapidă creștere a companiei înainte de pandemie. Însă economia slăbită post-pandemie a influențat negativ ritmul de creștere, reflectat în rezultatele firmei de anul trecut. Veniturile generate în China au scăzut cu 13% în anul fiscal 2022 față de cel anterior, excluzând efectele schimbului valutar.

Chiar și așa, această piață importantă pentru Nike ar putea schimba, din nou, datele problemei, după ce veniturile generate de Beijing au crescut cu 6% în ultimul trimestru.

Puterea mărcii și vânzarea online, puncte forte

Nike are o putere extraordinară de brand, o componentă solidă de comerț electronic și un program de afiliere care îi permit să creeze o bază amplă de clienți fideli. Aceste puncte forte ajută valoarea afacerii în viitor.

Prognozele analiștilor în privința companiei sunt optimiste. Goldman Sachs a crescut prețul țintă pentru acțiuni de la 134 de dolari la 148 de dolari, oferind un rating de „cumpărare”. În mod similar, Guggenheim și-a crescut prețul țintă pentru acțiuni, de la 135 de dolari la 145 de dolari, oferit de asemenea un calificativ de „cumpărare”. Și Stifel Nicolaus și-a majorat prețul țintă, de la 132 de dolari la 143 de dolari, iar Deutsche Bank a majorat așteptările de preț de la 126 de dolari la 133 de dolari.

Pentru a avea un termen de comparație, acțiunile Nike au încheiat sesiunea de tranzacționare din 5 aprilie la aproape 121 de dolari. În concluzie, rezultatele peste așteptări ale Nike reprezintă o dovadă a forței brandului, în ciuda unui context macroeconomic care indică o deteriorare a sectorului de consum.

Și H&M surprinde piața cu cifrele de profit

Un alt exemplu interesant este retailerul suedez de îmbrăcăminte Hennes&Mauritz AB, mult mai cunoscut drept H&M. Prețul acțiunilor a crescut cel mai mult din ultimele două decenii, deoarece firma a făcut progrese în reducerea stocurilor care au afectat compania de mai bine de șase ani.

H&M a raportat un profit net de 541 de milioane de coroane suedeze (52 de milioane de dolari), pentru primul trimestru fiscal, mai mult decât dublul profitului marcat în aceeași perioadă a anului trecut, de 217 milioane de coroane. Vânzările au crescut cu 12% în trimestrul respectiv, la 54,87 miliarde de coroane. Pe de altă parte, costurile mai ridicate cu materiile prime și transportul, precum și problemele cauzate de cursul valutar au dus la o scădere de 2,10% a marjei de profit, până la 47,2%.

Raportarea unui venit surpriză în primul trimestru se datorează faptului că retailerul a fost impulsionat de consolidarea platformei second-hand Sellpy în operațiunile sale. Prețul acțiunilor a crescut cu până la 19% în 30 martie, după ce compania a raportat că stocul a scăzut la cel mai redus nivel proporțional cu vânzările din 2020. Analiștii se așteptau la o pierdere. însă Sellpy a contribuit la un câștig contabil de 1 miliard de coroane (96 de milioane de dolari), deoarece activele și rezultatele sale sunt acum incluse în raportările H&M.

Contextul economic dificil rămâne un factor de risc

Grupul H&M continuă să fie unul puternic în sectorul retail, cu o poziție financiară robustă, un flux de numerar stabil și o situație echilibrată a stocurilor. Acțiunile au fost constant volatile în ultimii câțiva ani, analiștii ajustând prognozele pe baza modificărilor din mediul macroeconomic și ale situației financiare.

În ciuda acestei tendințe fluctuante referitoare la ratinguri, mulți analiști rămân optimiști cu privire la perspectivele viitoare ale H&M, deoarece păstrează una dintre cele mai mari capitalizări de piață, din istoria segmentului. Totodată, compania continuă să ofere o linie accesibilă, dar la modă, pentru a-și menține profilul bazei de clienți.

Există însă o serie de factori de risc, mai ales că H&M operează într-un mediu dificil, în care consumatorii europeni se retrag către cheltuielile de bază, pe fondul inflației ridicate. Pentru a se adapta la acest context dificil, compania a anunțat disponibilizarea unui număr de 1.500 de angajați, din cei aproximativ 155.000. Măsura a dus la înregistrarea unei economii de aproximativ 190 de milioane de dolari.

Diferența de curs valutar pune presiune pe profit

Creșterea profitabilității este o provocare, deoarece coroana suedeză se află în apropierea minimelor istorice în raport cu dolarul american. Acest aspect este important, pentru că H&M achiziționează articole de îmbrăcăminte fabricate în Asia, unde prețurile sunt de obicei exprimate în moneda americană.

Compania a transmis că se așteaptă ca nivelul de consum să rămână negativ în al doilea trimestru și să se îmbunătățească treptat, în cursul anului. CEO-ul Helmersson a declarat că H&M ia măsuri pentru a atinge o marjă operațională de 10% anul viitor, față de 3,2% în anul fiscal 2022. Veniturile ajustate valutar au crescut cu 4% în martie, prima lună a celui de-al doilea trimestru al H&M. Colecțiile de primăvară sunt bine primite pe piețele unde vremea s-a încălzit, dar începutul sezonului a fost amânat în multe țări în care temperaturile au fost mai scăzute.

Deși rezultatele Nike și H&M par să fi ”sfidat” problemele din economie, viitorul nu poate garanta continuarea aceleiași dinamici. Trendul în ceea ce privește consumul și vânzările de retail, atât în Europa cât și în SUA, s-au aflat pe o pantă descendentă, iar contextul economic dă semnale de deteriorare.