Retailerii se bat în electro-credite, dar fără rezultat

Vânzările de electronice şi electrocasnice pe credit s-au prăbuşit cu 50% în doar câteva luni. Deşi retailerii încearcă să revitalizeze vânzările cu oferte atractive, clienţii se lasă aşteptaţi. În mare parte, creşterile ame­ţitoare de până acum ale retailului de produse electronice şi electrocasnice s-au datorat creditelor, deoarece cumpărătorii fie mergeau la bancă pentru un împrumut de nevoi personale, fie apelau la ofertele financiare din magazin. De la sfâr

Vânzările de electronice şi electrocasnice pe credit s-au prăbuşit cu 50% în doar câteva luni. Deşi retailerii încearcă să revitalizeze vânzările cu oferte atractive, clienţii se lasă aşteptaţi.

În mare parte, creşterile ame­ţitoare de până acum ale retailului de produse electronice şi electrocasnice s-au datorat creditelor, deoarece cumpărătorii fie mergeau la bancă pentru un împrumut de nevoi personale, fie apelau la ofertele financiare din magazin. De la sfârşitul anului trecut, situaţia s-a schimbat radical, iar puţinii clienţi care trec încă pragul acestor magazine nu doar din inerţie, ci şi pentru a cumpăra ceva, nu mai apelează la produsele de creditare. De exemplu, dacă la jumătatea anului trecut circa 28% din vânzările Domo Retail erau achitate cu credite contractate în magazin, ponderea lor a scăzut la 14% în octombrie, pentru ca în primele luni ale acestui an să urce uşor la 15% – 16%. Situaţia din acest an este mult diferită faţă de anii trecuţi. „La începutul lui 2009, se poate observa o scădere a creditelor comparativ cu plăţile cash“, spune Jiri Rizek, CEO Flamingo International. „În prezent, 55% – 60% din vânzările noastre sunt achitate pe loc, cu cash, restul fiind achitat în rate (prin credite), cu cardul sau prin alte mijloa­ce de plată. Cu toate acestea, dat fiind contextul actual, când există o lipsă acută de lichidităţi, consumatorii se orientează tot mai mult către găsirea de noi soluţii de finanţare, în locul tradiţionalei plăţi în numerar“, explică el.

Finanţare pe alese

Prin urmare, cei trei retaileri de pe piaţă se întrec în a oferi produse de creditare cât mai atractive pentru clienţi. În magazinele Altex se găsesc acum trei oferte de finanţare: „Credex îţi plăteşte TVA-ul“, „Creditul Uşor şi Simplu“ şi „Creditul de Nevoi Personale“. Flamingo tocmai a lansat o nouă ofertă, prin care dă cumpărătorilor posibilitatea de a achiziţiona produse de la Flanco şi Flanco World şi de a aştepta până la vară pentru a alege opţiunea de plată: integral sau în rate lunare. Nici Domo nu se lasă mai prejos, în magazinele lanţului fiind disponibile patru oferte de finanţare: „Fără Dobândă“, „Mega Ieftin“, „Credit pentru tine“ şi „Rata 8 cadou“. Ratele sunt preferate pentru produsele IT, clienţii plătind de obicei pe loc pentru electronice şi electrocasnice. Valoarea produselor este cea care determină acest trend, produsele mai ieftine fiind achitate cash.

„Evoluţia de la an la an evidenţiază scăderea numărului de clienţi care contractează credite, mai ales din cauza gradului de risc şi a condiţiilor impuse de BNR şi, implicit, de societăţile de finanţare şi de bănci“, explică Jiri Rizek, adăugând că pentru lunile următoare se aşteaptă la o uşoară creştere a ponderii creditelor, în detrimentul plăţilor în numerar. Şi asta deoarece consumatorii caută modalităţi de eficientizare a cheltuielilor, mai ales pentru electrocasnice şi produse IT, utilizând ofertele de creditare cu costuri şi perioade  de rambursare reduse comparativ cu durata de utilizare produsului.

Fraţi de cruce: retailerii şi IFN-urile

Nici IFN-urile care lucrează cu aceste magazine nu sunt mai fericite când vine vorba de evoluţia afacerilor. Pentru Cetelem, instituţie de creditare care colaborează cu Flanco şi Flamingo, anul a început „cu siguranţă mai bine decât s-a încheiat 2008. Putem spune că nevoia de finanţare a românilor a devenit mai evidentă la începutul acestui an, când solicitările pentru contractarea creditelor au început sa crească“, explică Daniel Boaje, director general Cetelem România IFN. Însă Bogdan Dobre, directorul general al Ralfi IFN SA, companie care oferă credite de consum sub marca GE Money, spune că piaţa şi-a continuat şi anul acesta tendinţa de scădere începută în ultima parte a lui 2008.

Şi totuşi, tot creditele sunt cele care au salvat, practic, vânzările retailerilor la sfârşitul anului trecut, când criza financiară şi-a făcut simţită prezenţa pe piaţa românească. „Dacă nu aveam ofertele speciale, precum creditul fără dobândă, lucrurile ar fi stat şi mai prost. Ele ne-au ajutat să mai salvăm câte ceva în ultimul trimestru al anului“, explică Dragoş Simion, preşedintele Flamingo International, spunând că, pentru prima dată, vârful vânzărilor a fost înregistrat cu 3-4 zile înaintea Crăciunului.

Pe ansamblu, vânzările grupului au crescut anul trecut cu 16% faţă de 2007, însă în ultimul trimestru au scăzut cu 18% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, după ce în trimestrul trei creşterea vânzărilor era de 46%, urmând saltului record de 58% din trimestrul anterior.

«În 2009, ofertele cu DAE 0% vor dispărea de pe piaţă, din cauza contextului economic şi al costului banilor.»
Jiri Rizek, CEO Flamingo International

15% din vânzările Domo Retail au fost achitate prin rate contractate în magazin, anul acesta, faţă de 28%
la jumătatea anului trecut

Cine ia credite?

• Profilul clientului Credex: salariat, cu vârsta între 30 şi 50 de ani, căsătorit, ambii parteneri lucrează.
• Este angajat cu contract de muncă pe o perioadă nedeterminată, la angajatori privaţi cu peste 200 de angajaţi.
• Soţii au studii medii şi superioare, deţin o funcţie calificată la locul de muncă, sunt posesori ai locuinţelor pe care le ocupă.