Pe fondul unei creșteri constante a puterii de cumpărare, în ultimii ani s-a dezvoltat din ce în ce mai vizibil apetitul pentru consum al populației, care s-a materializat, printre altele, și în segmentul comercial, respectiv în investiții imobiliare. Mega Image, Carrefour, LIDL și Profi desfășoară, în prezent, ample campanii de dezvoltare în Cluj, vizând cu precădere zonele nou-dezvoltate din punct de vedere rezidențial.
În acest context, segmentul comercial local a cunoscut la rândul o creștere a stocurilor, respectiv a ofertei de spații de acest tip, cu aproximativ 15% anual, potrivit unei analize Wizmo.ro. Astfel, investițiile comerciale s-au îndreptat în ultima perioadă către orașele cu peste 100.000 de locuitori, unde finanțatorii mizează pe obținerea unor randamente în jur de 7% pe an. În ceea ce privește regiunile cu cele mai mari randamente pe acest segment, conform analizei citate, topul preferințelor investitorilor cuprinde următoarele orașe: Bucureștiul, Cluj-Napoca, Timișoara și Iași.
„Spațiile comerciale în suprafețe generoase, excelent localizate, cu vizibilitate și expunere bună, au fost ocupate treptat de branduri internaționale care au în spate, pe lângă o imagine bine conturată, și o putere financiară superioară. Așadar, intrarea pe piață a comercianților ce își permit susținerea unor chirii pe termen lung alături de dezvoltarea constantă a pieței locale, au dus în timp la creșterea segmentului de spații comerciale”, a declarat declarat Marteen Deboo, CEO Wizmo.ro.
Cluj-Napoca se află printre orașele cu cea mai mare atractivitate pe segmentul comercial, unde stocul spațiilor de acest tip depășește 350.000 de metri pătrați, conform analizei Wizmo.ro și RE/MAX Grup de Lux. Un impact puternic în acest sens l-a avut lansarea pe piață a celor două mall-uri locale, ce au adus nu doar un surplus de peste 100.000 de metri pătrați de spații comerciale, ci au rezultat și în suplimentarea investițiilor făcute de către marii retaileri și brandurile de top.
Potrivit reprezentantului RE/MAX Grup de Lux, Alina Berghian, pentru zona centrală și semicentrală oferta de spații comerciale este foarte restrânsă, respectiv prețurile sunt destul de ridicate. Chiria pe zona centrală se încadrează între 25-50 de euro/mp și poate ajunge până la 10-20 de euro/mp pentru zona semicentrală, unde spațiile beneficiază de trafic intens și expunere bună. În ceea ce privește locațiile aflate în alte zone decât cele menționate, investitorii preferă cartierele noi construite, cu numeroase dezvoltări rezidențiale. Ca proporție a cererii, pe segmentul comercial din Cluj-Napoca se poate observa orientarea către segmentul alimentar, farmacii, cafenele/restaurante, urmat de spații pentru comercializare de îmbrăcăminte-încălțăminte, decorațiuni interioare sau mobilier. Pe de altă parte, marile branduri de retaileri – Mega Image, Carrefour, LIDL, Profi – desfășoară, în prezent, ample campanii de dezvoltare în Cluj, vizând cu precădere zonele nou-dezvoltate din punct de vedere rezidențial.
„Raportat la tranzacțiile per vânzări de proprietăți, în ultimii ani segmentul comercial din Cluj-Napoca nu a înregistrat schimbări majore. Prețurile la care sunt scoase la vânzare spațiile comerciale diferă în funcție de locație, principala caracteristică și randamentul obținut în funcție de chiria generată. Așadar, acestea pornesc de la circa 2.000 de euro/mp și pot depăși chiar și 5.000 de euro/mp pentru spațiile cu bune caracteristici și chiriași cu bonitate”, a declarat Alina Berghian.