“Vrem să ajungem ca 80-90% din produsele care se găsesc la raft să fie din producţie internă. (…)Polonia este un exemplu –circa 90% din produsele aflate în toate rețelele comerciale, vorbesc la produsele alimentare, provin de pe piața Poloniei. Către acest lucru trebuie să tindem și noi și doar cu ajutorul producătorului român, putem să facem acest lucrul”, a declarat Delia Nica.
Nica i-a avertizat pe producători că nu este simplu ca ei să intre în marile magazine din retail. “Să vă aşteptaţi de la noi (n.r-reţelele comerciale) la o căsătorie din interes, nu la una din pasiune. Căsătoriile din interes, din punctul meu de vedere, atâta timp cât parterenii obțin ceea ce își doresc unul de la celălalt, funcționează mai mult decât cele pornite din pasiune”, a subliniat Delia Nica.
Potrivit directorului executive AMRCR, pentru retaileri, totul se rezumă la profitabilitate. “Punem la raft produse care vând. Banii se fac din volum. Avem nevoie de cantități exact la momentele la care care le comandăm, în cantitățile pe care le dorim, de calitatea pe care o dorim și nu pe care o dorim noi, ci pe care o dorește clientul. (…) Pentru noi, un indicator foarte important de performanță reprezintă profitabilitatea pe metru pătrat. Dacă am marfă care stă, înseamnă că am greșit. Dacă am marfă care nu se rotește cum trebuie, înseamnă că am greșit. Dacă nu am marfă suficientă la raft, înseamnă că am greșit. Dacă am la inventar diferențe mari de marfă pentru că am comandat prea mult și atunci avem pierderi, înseamnă că am greșit. Când spun că am greșit, înseamnă că avem pierderi de ambele părți, nu numai noi, ci și legumicultorii.”, a mai spus Nica.
Legume româneşti în hipermarket-uri, din luna iunie
Începând cu luna iunie, în hipermarket-urile din România se vor găsi legume proaspete româneşti produse de peste 200 de fermieri din regiunea de sud a ţării. Astfel, pentru prima dată, un grup de fermieri reuşeşte să se coaguleze în jurul unei iniţiative şi să dezvolte un program menit să asigure livrarea legumelor româneşti în hipermarketuri. Acestea vor fi aprovizionate zilnic cu legume proaspete precum: roşii, castraveţi, vinete, varză, ardei, ceapă, salată verde, zarzavaturi. Fermierii români au hotărât să se asocieze şi să intre deschis în competiţie cu legumele de import, aducând consumatorului legume de calitate mai bună, livrate proaspete în 24 de ore, la standardele cerute de retailul modern. Programul lansat sub denumirea „Dor de gust” este o iniţiativă a Asociaţiei Cultivatorilor de Legume, cu sprijinul Organizației Interprofesionale PRODCOM Legume-Fructe și a Centrului de Comunicare al Fermierilor din România. Această iniţiativă este susţinută de Grupul Agricover care va asigura platforma operaţională a programului, oferind suportul logistic, tehnic, financiar şi de management al riscului.
“Programul s-a conturat pe 3 coordonate importante. Prima a pornit din dorinţa de a rezolva o problemă majoră a fermierilor din legumicultura legată de comercializarea şi valorificarea producţiei în marile lanţuri de magazine. A doua – a venit ca un răspuns natural la dorinţa consumatorilor români care solicită produse “de ţară”, autohtone. Iar a treia – rezolvă şi problema marilor reţele de retail care îşi doreau să satisfacă această nevoie a consumatorilor români. Astfel, s-a conturat un mecanism de aprovizionare a magazinelor direct de la fermieri, care satisface totodată şi nevoia consumatorilor pentru legume proaspete, gustoase, româneşti,” a declarat Gheorghe Vlad, președintele Asociația Cultivatorilor de Legume, unul din iniţiatorii programului.
Kaufland, Auchan, Cora şi Selgros sunt primele mari hipermarketuri care au dorit să comercializeze legumele proaspete din program, iar iniţiatorii au declarat că doresc să fie prezenţi în cât mai multe supermarketuri până la toamnă.
“Împreună cu liderii zonali ai fermierilor am estimat un volum aproximativ de 10.000 tone livrate în acest an, din peste 35 sortimente de legume şi zarzavaturi. Sincronizarea între angajamentele față de supermarket și capacitatea de producție a fermierilor este elementul cel mai sensibil, uneori critic, al acestui mecanism. Noi punem la dispoziție un sistem logistic foarte rapid, care asigură livrarea în maxim 24 ore de la culegere – în acest fel asiguram produse proaspete pe raft, direct din grădină,” a afirmat Robert Arsene, director general al Grupului Agricover.