Piaţa de electronice şi electrocasnice s-a ridicat la valoarea de 521 de milioane de euro în primul trimestru, electrocasnicele mici și electronicele fiind sectoarele ce au avut o rată de creștere de două cifre, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În ceea ce priveşte electrocasnicele mari, acest sector a crescut cu aproape 26% față de primul trimestru din 2014, până la o valoare de 102 milioane de euro. Cele mai populare produse au fost uscătoarele de rufe, mașinile de spălat vase și plitele. Vânzările de electrocasnice mici au însumat 37 de milioane de euro, o creștere de 20%, aspiratoarele fiind vedetele categoriei. La fel de bine s-au vândut şi aparatele dedicate femeilor pentru îndepărtarea părului, dar și cele de îngrijire a părului, conform unui studiu de piaţă al GfK.
Vânzările de electrocasnice vor înregistra anul acesta o creştere spectaculoasă, deoarece românii îşi schimbă în această perioadă aparatele. „Electrocasnicele, care au de regulă o durată de funcţionare medie de opt ani vor fi înlocuite începând anul acesta“, spun oficialii Bosch România. Astfel, după criza economică din 2008, când vânzările din majoritatea domeniilor au avut de suferit, anul acesta vom asista la o creştere spectaculoasă în sectorul electrocasnicelor.
Dezvoltare pe toate direcţiile
Altex, Flanco şi eMAG sunt principalii jucătorii din comerţul electro-IT, iar după ce au întregistrat cifre de afaceri record anul trecut, vor investi în continuare în dezvoltare anul acesta. Altex, liderul pieței de retail electro-IT din România, a înregistrat în 2015 o cifră de afaceri record de 433 milioane de euro, mai mare cu peste 30% față de 2014. Pentru anul acesta, Altex şi-a propus să mai deschidă 5-10 magazine în locuri în care compania are o prezenţă limitată. De asemenea, în următorii doi ani compania va ataca pieţele vecine. „Nu exclud extinderea pe mai multe pieţe deodată, dar acest lucru se va întâmpla în 2017-2018“, a declarat Dan Ostahie, CEO Altex. Oficialii Altex consideră că anul acesta compania avea o creştere peste media pieţei, care estimată la 10-15%. Cu o vechime de 23 de ani pe piața din România, compania are o rețea de 109 magazine Altex și Media Galaxy și un portofoliu de 20.000 de articole electro-IT. Numărul de angajaţi este de 2.642, dintre care 1.775 de persoane lucrează pentru Altex, iar 867 pentru Media Galaxy. În 2015, grupul a ajuns la o suprafață totală de vânzare de peste 120.000 mp. Flanco, numărul doi pe piaţă, după ce Domo a închis toate magazinele, a înregistrat vânzări record. Retailerul electro-IT a înregistrat în 2015 un profit net de 8 milioane lei, de 3,8 ori mai mare faţă de 2014, la o cifră de afaceri record de 777 milioane lei, aproximativ 175 milioane de euro. Pentru 2016, compania vizează o creştere a vânzărilor cu 20%, pe o piaţă estimată să crească între 12 şi 14%. De asemenea, grupul intenţionează să deschidă 30 de magazine noi.
Flanco Retail a încheiat un parteneriat cu furnizorul de servicii logistice KLG Europe Logistics România pentru închirierea a 10.000 de metri pătrați, aflați în proprietatea operatorului, la Km 23 pe autostrada A1 București-Pitești. Acest spațiu va deveni noul depozit central al retailerului începând cu luna octombrie a acestui an, ajutând la scăderea timpului de aprovizionare a magazinelor și la livrarea mai rapidă a comenzilor către clienții finali. Prin alegerea acestei noi locații, compania își dublează, practic, spațiul de depozitare pe care îl avea până acum disponibil pentru magazinele din București. Flanco are 1.350 de angajați şi o rețea de 113 magazine, aflate în cele mai importante zone comerciale din 68 de orașe.
eMAG este cel mai mare magazine online, dar şi cel mai mare mall din România, cu un trafic lunar de 20 de milioane de vizite, mai mare decât traficul cumulat, într-o lună, al celor mai mari 10 mall-uri din România. Compania investeşte constant în dezvoltarea afacerii ţinta fiind să atingă o cifră de afaceri de un miliard de euro până în 2018. În 2014, compania a înregistrat afaceri de 278 milioane de euro. Oferta eMAG conține în prezent 13.000 de branduri și 1.100 de categorii listate, care acoperă o gamă largă de produse de la telefoane, electronice, electrocasnice la jucării, produse de casă și gradină, mobilă și cosmetice, de la produse de îngrijire personală la articole de sportive. Magazinul online comercializează de la începutul anului trecut electronice şi electrocasnice sub brandul propriu: Star-Light.
Cine, când şi cum cumpără online
Din cele 11 milioane de utilizatori de Internet, 6,7 milioane au făcut cumpărături online vreodată. Majoritatea preferă să folosească încă desktop-ul atunci când cumpără online, dar zona de mobil a crescut spectaculos în 2015, conform datelor GpeC. 1,4 milioane de români au cumpărat online prin intermediul unui dispozitiv mobil, iar aproximativ 850.000 prin intermediul unei aplicații mobile. Un cumpărător online român a făcut anul trecut, în medie, opt achiziții pe an. Cumpărătorii preferă într-o majoritate covârșitoare de 90%, să plătească ramburs (în numerar, la livrarea produselor). Deși procentele au mai crescut ușor, doar 6-7% sunt plăți online prin card și 3-4% plăți prin alte metode decât numerar sau card, cum ar fi: online banking, micro-plăți prin sms etc. Din punct de vedere al plăților online prin card, volumul total înregistrat în 2015 depășește cu mult bilanțul pe 2014, respectiv: 514 milioane euro au fost generate de plăți online prin card în 2015 (e-tail, dar și servicii, travel, plăți utilități etc.), comparativ cu 337 milioane euro înregistrate în 2014. Din cele 514 milioane euro, RomCard a generat un volum de 394 milioane euro, iar procesatorul mobilPay un volum de aproximativ 120 milioane euro, ambele companii înregistrând creșteri semnificative în 2015 față de 2014. Statisticile provenite de la principalii jucători precum și de la rețelele de afiliere arată că românii cumpără online cel mai mult în zilele de miercuri și joi ale fiecărei săptămâni.
Principalele drepturi ale consumatorilor din România
Dreptul de a fi protejaţi împotriva riscului de a achiziţiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le afecteze drepturile şi interesele legitime;
Dreptul de a fi informaţi complet, corect şi precis asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu acestea să corespundă cât mai bine nevoilor lor, precum şi de a fi educaţi în calitatea lor de consumatori;
Dreptul de a fi despăgubiţi pentru prejudiciile generate de calitatea necorespunzătoare a produselor şi serviciilor, folosind în acest scop mijloacele prevăzute de lege .
În baza legislației, dacă produsele pe care le-ați cumpărat se dovedesc a fi defectuoase sau nu arată conform descrierii, comerciantul trebuie să le repare, să le înlocuiască, să le reducă prețul sau să vă dea banii înapoi. Dacă ați cumpărat un produs sau un serviciu online ori fără a merge la magazin, aveți, de asemenea, dreptul de a anula și returna comanda în termen de 14 de zile, indiferent de motiv și fără nicio justificare. Consumatorii românii pot face sesizări fie pe site-ul ANPC, fie pe cel al ECC (Centrul European al Consumatorilor România), atunci când produsele sunt cumpărate din Uniunea Europeană.