valuri de cumparatori catre retele de electrocasnice, din acest an cei trei jucatori importanti cauta sa gaseasca noi metode de a se diferentia pe piata, de la diversificarea ofertei de produse si campanii de comunicare, la lupta pentru exclusivitate in spatiile din hipermarketurile nou deschise. Altex a decis sa lanseze un nou magazin, cu un nou concept, sub o noua marca – Media Galaxy, cu priza la publicul tanar. Flanco isi continua campania de imagine inceputa anul trecut si se extinde cu magazine de mare suprafata. Domo isi consolideaza imaginea de expert in electrocasnice. Ce ratiuni stau la baza acestor miscari? Lansarea indrazneata a unui nou nume in retail – electrocomplexul Media Galaxy, in Mall, este explicata de Dan Ostahie, director general Altex: „Initial, denumirea magazinului a fost Altex Galaxy, dar cand am gandit conceptul a aparut o intrebare – clientii care vor fi anuntati ca la Altex gasesc anumite lucruri nu vor fi dezamagiti mergand in alte magazine Altex decat cel de la Mall?” Locul Media Galaxy in portofoliul companiei conduse de Ostahie este clar. Magazinul multimedia, cu o oferta orientata, pe langa electrocasnice si electronice, pe produse IT si home sistem, este un brand premium, care atrage categorii de tineri care nu se regaseau in Altex (brand cu o imagine de marca populara): cei care cauta jocuri, programe educationale, persoane active si cu venituri medii si mari. Iar daca reteaua Altex pune accent pe vanzarile in rate, Media Galaxy este orientat catre cei care platesc cash.”Altex va fi un magazin de proximitate, iar Media Galaxy unul pentru marile aglomerari comerciale”, spune Dan Ostahie. „Pana acum, consumatorul principal Altex a fost familia, dar cu noul magazin incercam sa ne indreptam din ce in ce mai mult catre tineri, catre cupluri, sa largim segmentul de la cei mai tineri pana la cei mai varstnici”. Imaginea de brand premium este sustinuta si de locatia magazinului: Mall Bucuresti. Urmatorul magazin se va deschide la Plaza Romania, acum in constructie. Mai mult, Dan Ostahie intentioneaza sa extinda brandul Media Galaxy in Bulgaria si Serbia, din 2005.Flanco a repozitionat in intregime brandul si continua procesul in acest an. Daca pana anul trecut era perceput ca o marca populara (sa nu uitam spoturile „Vecinii”), noua campanie „Foarte deschis” aduce alte valori retelei de magazine. „Consumatorii au trecut printr-un proces educational foarte accentuat in ultimii ani prin aparitia hipermarketurilor. Publicul si-a dezvoltat asteptarile in concordanta cu aceste mutari, iar noi nu mai puteam sa ramanem la nivelul de magazin mic si prafuit in care, intr-adevar, un anumit segment de clienti se simteau in regula”, explica Marius Ghenea, director general Flanco. In urma cu un an, Flanco a discutat posibilitatea de a lansa o noua marca, dar au renuntat la idee. „Noi consideram ca este foarte greu sa lucrezi cu un nume dual de marca, in conditiile in care piata din Romania nu este destul de mare incat sa acomodeze foarte usor multe branduri si retele”, explica Marius Ghenea. „Flanco a acumulat o imagine in timp. Ar fi fost ciudat sa spargem doua marci si sa promovam doua nume, cu alte costuri, pentru ca nu este clar in ce masura investitia merita”. Ca urmare, veteranul distribuitorilor a ales o campanie cu bataie pe termen lung, previzionand ritmul de dezvoltare a pietei.Campania de imagine a fost dublata de o dezvoltare a retelei cu magazine de mare suprafata, primul fiind deschis anul trecut, in septembrie. „Cred ca Media Galaxy merge cumva in urma Flanco, din punct de vedere al pozitionarii, pentru ca intr-un fel sau altul merge pe calea pe care noi am deschis-o cu magazinul din complexul Orhideea si, intr-o oarecare masura, cu cel din Dorobanti”, spune Marius Ghenea. Domo va continua sa-si comunice pozitionarea ca „expertul in electrocasnice”, dar va pune accent pe dezvoltarea componentei de IT si a produselor „negre” (electronice). „Domo a promovat pe piata romaneasca produse electrocasnice ale unor branduri renumite inainte ca acestea sa aiba orice urma de reprezentant in Romania. Siemens, Electrolux, Zanussi sunt marci aduse in Romania prima data de Domo”, explica Mihail Laptoiu, CEO Interexpo. In prezent, Domo este in faza finala de alegere a agentiei de publicitate care va realiza spoturile companiei in 2004. Pentru serviciile de media, compania a incheiat un contract cu agentia Initiative Media Romania. La nivelul ofertei, este de remarcat orientarea catre produsele IT. Cei trei jucatori estimeaza cresteri importante ale acestui segment in 2004, pe masura ce produsele IT intra din zona specializata in zona de consum si ocupa un loc pe lista de nevoi ale familiei.

Flanco
Vanzarile totale in 2003 au fost de 120 de milioane de euro, fata de 54 de milioane in 2002. Ponderea produselor IT&C a crescut de la 2% in 2002 la 10% in 2003, iar in 2004 se asteapta cresterea acestui procentaj. Produsele albe (electrocasnice) au reprezentat, si in 2002 si in 2003, 40% din vanzari.

Altex
2003 a fost primul an in care Altex a comercializat produse IT. Compania a vandut anul trecut produse de 136 mil. euro (40% electrocasnice, 35% electronice, 10% IT). Estimarile pentru 2004 vizeaza vanzari totale de 200 de mil. euro, din care sectorul IT va ocupa 15%.
Domo
Reteaua a introdus in oferta produse IT in 2003, cand vanzarile nete totale ale Domo au fost de 87 de milioane euro. Previziunile pentru vanzarile totale in 2004 sunt de 120 de milioane de euro.