Clasamentul din 1999 nu difera prea mult de cel din 1998. Cei puternici si-au pastrat pozitiile si, in unele cazuri, au facut schimb de locuri. Ogilvy& Mather a fost asezata, conform Advertising Age, pe primul loc in functie de venitul sau brut, ceva mai mare decat al agentiei B.V. McCann Erickson. Aceasta din urma are cea mai mare cifra de afaceri capitalizata (capitalized billings) din industrie, de 33,494 milioane de dolari. De remarcat este caderea agentiei Focus/Publicis Advertising de pe l
Clasamentul din 1999 nu difera prea mult de cel din 1998. Cei puternici si-au pastrat pozitiile si, in unele cazuri, au facut schimb de locuri. Ogilvy& Mather a fost asezata, conform Advertising Age, pe primul loc in functie de venitul sau brut, ceva mai mare decat al agentiei B.V. McCann Erickson. Aceasta din urma are cea mai mare cifra de afaceri capitalizata (capitalized billings) din industrie, de 33,494 milioane de dolari. De remarcat este caderea agentiei Focus/Publicis Advertising de pe locul trei in 1998 (cu un venit brut de 2,285 milioane dolari) pe locul 10 in 1999, an in care a realizat un venit brut de 1,266 milioane dolari. Cum explica Teddy Dumitrescu, directorul general al agentiei, aceasta cadere? „Advertising Age are obiceiul prost de a cere datele financiare in luna februarie, pentru a compila clasamentul si a-l publica in aprilie. Noi am trimis revistei o cifra estimata. Cifra finala (cea auditata) a fost de 1,685 milioane de dolari, care ne-ar fi plasat pe un loc 7 in clasament.” Teddy Dumitrescu a mai adaugat ca scaderea venitului brut a fost cauzata in primul rand, de diminuarea bugetelor unor clienti, si in al doilea rand, de decizia manageriala de a continua investitiile in resurse umane, in ciuda scaderii simtitoare a pietei in 1999.
Oricum, greii publicitatii romanesti inclusi in clasamentul Advertising Age, in ciuda diferitelor comentarii, au motive de satisfactii. Si in anul 1999, ei au avut „painea si cutitul” bugetelor de publicitate din Romania.
Cele mai creative campanii publicitare ale anului
Nu toti reprezentantii agentiilor de publicitate si-au exprimat voturile pentru desemnarea celor mai creative campanii. Unii au motivat ca este un demers dificil. Altii, pur si simplu, s-au abtinut. Un raspuns diplomatic a sunat astfel: „Au existat multe campanii bune; este dificil de identificat doar una.” Astfel de raspunsuri exprima, intr-un fel, teama de ierarhii. Au fost insa si agentii care au nominalizat mai multe campanii. Iata preferintele oamenilor de publicitate: Oameni in Top (2 voturi), Dialog Inedit (2 voturi), Smash, P&G 2000, Connex – „Viitorul suna bine” (3 voturi), Stella Artois (o bere nobila), Connex Go (2 voturi), Spor (3 voturi), Fanta, Connex Go (Brutus), Fantana (Gelsor), Untdelemn de la Bunica (Topway). (Voturile au exclus propriile campanii.)
Cele mai proaste campanii publicitare sub aspectul creativitaTii
La aceasta sectiune, lucrurile au fost si mai complicate. Retinerile au fost si mai mari. Cateva voci care ne-au reprosat stupiditatea intrebarii: „De ce ne cereti sa ne exprimam pareri proaste despre campaniile realizate de colegii nostri de breasla? Nu este fair!” Alta voce a refuzat sa comenteze munca altor agentii. Altii ne-au solicitat timp de gandire si pana la urma „au uitat” sa ne raspunda. In ciuda acestor tertipuri, am primit urmatoarele voturi pentru cele mai proaste creatii: Berea Fulger, Campania de comunicare a Agentiei Nationale de Locuinte, tombola „European Drinks”, Revalid (campania de relansare), Stella Artois (o bere nobila), Tide, SunTel (2 voturi), Bona Prima, Ciuc („Inca una si ma duc”), Banca Populara Romana (2 voturi), „Knorr…cu gust de gaina”, Poiana (campania tv cu fiica indragostita), Fulbier (campania „Pocker”), Perlan Bonux, Prigat nectar, Asirom (nu pleca la drum fara prietenul cel mai bun).