de supravietuire. Bucuresteanul Razvan Dumitrescu (25 de ani) a avut, pana de curand, un magazin alimentar intr-o piata din sectorul 3. Un astfel de vad comercial ar fi trebuit sa-i garanteze succesul afacerii, insa nu a fost asa. Nesansa lui a fost ca la scurt timp dupa ce si-a deschis magazinul, in zona a aparut un supermarket Billa. "Am simtit ca incep sa pierd rapid clienti, mai ales in preajma sarbatorilor, cand ar fi trebuit sa-mi creasca vanzarile", isi aminteste Dumitrescu. Prin februari
de supravietuire. Bucuresteanul Razvan Dumitrescu (25 de ani) a avut, pana de curand, un magazin alimentar intr-o piata din sectorul 3. Un astfel de vad comercial ar fi trebuit sa-i garanteze succesul afacerii, insa nu a fost asa. Nesansa lui a fost ca la scurt timp dupa ce si-a deschis magazinul, in zona a aparut un supermarket Billa. „Am simtit ca incep sa pierd rapid clienti, mai ales in preajma sarbatorilor, cand ar fi trebuit sa-mi creasca vanzarile”, isi aminteste Dumitrescu. Prin februarie, el a decis sa vanda magazinul, dupa ce a constatat ca „pentru un pret mai mic oamenii sunt dispusi sa traverseze orasul”. Cazuri cum este cel al lui Razvan Dumitrescu sunt tot mai numeroase. In ultimii ani, zeci de detailisti din Capitala si din provincie au tras obloanele, pe masura ce retalierii internationali si-au pus in aplicare planurile de expansiune in Romania. Legile pietei au fost rescrise, iar cei care au supravietuit cauta solutii pentru a rezista concurentei preturilor si regulilor instaurate de marile retele de supermarketuri. Insa ofensiva companiilor straine provoaca frisoane nu doar micilor proprietari de magazine. Cei care prin anii 90 au dat lovitura investind in centre comerciale angro asista acum la migrarea clientilor lor spre retelele Metro sau Selgros. Pe multe dintre angrourile de periferie, devenite emblematice pentru tranzitia din Romania, scrie deja cuvantul faliment. Viitorul se contureaza dificil si pentru retelele autohtone de supermarketuri. Analistii de la PriceWaterhouseCoopers (PWC) apreciaza, intr-un studiu publicat recent, ca singura optiune pe care jucatorii locali o au la indemana pentru a supravietui ofensivei retailerilor straini este de a se extinde rapid in zone de „nisa”, cum ar fi micile orase. „Cred ca solutia pentru lanturile autohtone este de a acoperi locatii inca neocupate de marii jucatori straini, lucru care le va permite sa-si creasca valoarea de piata in perspectiva preluarii de catre un investitor strategic. Cei care nu incearca sa se dezvolte nu vor avea sanse. Cat priveste micile magazine „de vecinatate”, acestea nu vor mai putea fi generaliste si va trebui sa se reprofileze pe vanzarea doar a anumitor produse. Angrourile de periferie vor disparea treptat”, anticipeaza Mihai Anita, senior manager la PWC Romania.Fondatorul retelei de supermagazine Artima, Florentin Banu, a intuit de mai multa vreme ce se va intampla pe piata si stie exact care sunt variantele sale. „Ori crestem in continuare – constant, dar sigur – ori predam stafeta unui investitor strategic. Retelele indigene nu au sanse decat daca au locatii foarte bune sau daca se extind in permanenta”, considera Banu. Artima Retail, compania pe care a infiintat-o in anul 2001, opereaza in prezent 12 supermarketuri in partea de nord-vest a tarii, iar pana la sfarsitul anului va deschide inca doua unitati. Florentin Banu vede vanzarea companiei ca pe o chestiune de timp, momentul tranzactiei depinzand doar de primirea unei oferte tentante. In schimb, Corneliu Vaida, directorul comercial al companiei timisorene Svetex, care detine patru supermarketuri, crede ca prioritara este stoparea migratiei clientilor catre hypermarketuri. „Suntem foarte atenti la ce se intampla in jur si cred ca avantajul pe care trebuie sa mizam este flexibilitatea si adaptarea rapida la cerintele clientilor. Trebuie sa le cream facilitati si sa-i fidelizam. Batalia se da acum la nivelul preturilor, iar noi in loc sa ne extindem in afara Timisoarei, preferam sa reducem preturile”, explica el. La programe de fidelizare a clientilor se gandeste si Hakan Gun, directorul de marketing al retelei Univers’all, atunci cand vorbeste despre strategiile de viitor. Insa reteaua infiintata in 2002 isi va continua expansiunea, prin deschiderea in Bucuresti, in prima parte a anului viitor, a cel putin doua supermarketuri. „In paralel, vom continua extinderea in celelalte orase din tara”, spune Serdar Savci, directorul general al retelei, care respinge ideea atragerii unui investitor strategic. El crede ca retelele romanesti au tot atatea sanse de reusita ca si retailerii internationali, „chiar mai mari, data fiind adaptabilitatea mai ridicata la schimbarile pietei si preferintele consumatorului”.Analistii pietei apreciaza ca detailistii locali mai au la dispozitie doar doi-trei ani pentru a-si consolida pozitiile, in caz contrar riscand ca situatia lor sa se deterioreze rapid din 2007. Ei spun ca retelele locale de magazine ar putea constitui pentru marii jucatori cartea castigatoare in lupta pentru acoperirea accelerata a teritoriului, mai ales in conditiile in care piata se va aglomera prin intrarea si a altor retaileri straini, precum Kaufland si Tengelmann.
MIZA BATALIEI PENTRU PIATA DE RETAIL
· Vanzarile totale din sectorul romanesc de retail depasesc, potrivit statisticilor oficiale, cifra de 11 miliarde de euro. Expertii Economist Intelligence Unit anticipeaza ca volumul vanzarilor va urca in acest an cu 4,7%, urmand ca pana in 2007 sa fie inregistrat un ritm mediu anual de 4,1%
· Investitiile realizate in Romania incepand cu anul 1996 de principalele 15 retele de retail sunt evaluate la peste 700 de milioane de euro
· Cele circa 100 de unitati deschise de marii jucatori straini acopera cele patru segmente ale retailului: supermarket, hypermarket, hard discount si cash & carry
· Anul trecut, retelele Billa, Gima, Carrefour, La Fourmi, Mega Image, Metro, Profi, XXL Mega Discount, Cora si Selgros au inregistrat vanzari cumulate de peste 1,3 miliarde de euro
· Un studiu GfK releva ca ponderea cheltuielilor realizate de populatie in supermarketuri pentru achizitia de bunuri de larg consum a urcat la 30% in Bucuresti, comparativ cu 14% in 2001. In marile orase de provincie, ponderea este de 26%, raportat la 14% in 2001
· Grupul german Tengelmann va investi in urmatorii cinci ani 200 de milioane de euro pentru deschiderea a 120 de supermarketuri de tip discounter. Constructia primelor 15-20 de magazine va fi lansata in primavara anului viitor
· Strategia Carrefour pentru Romania vizeaza deschiderea a cate doua supermaketuri pe an, urmarindu-se atingerea cifrei de 20 de unitati.