De la câteva mii de euro, până la zeci și chiar sute de mii de euro. Așa diferă sumele alocate pentru campaniile prin care retailerii își anunță colecțiile. Aceste diferențe sunt calculate în funcție de cât de extins este un retailer, în paralel cu rulajul pe care îl are în fiecare sezon. În ultimii ani, și piața locală a început să fie asaltată de tot felul de campanii, însă cele mai vizibile sunt ale marilor rețele (precum H&M, Zara) sau ale retailerilor online deja cu o notorietate în piață (Fashion Days, FashionUP).
”Anual, ne concentrăm pe comunicarea a trei evenimente cheie: lansarea colecțiilor primăvară- vară, toamnă – iarnă și Black Friday. Anul acesta, am introdus două evenimente de shopping noi: Lucky 13, campania ce are loc în fiecare lună pe data de 13 și vine cu oferte speciale la mii de produse și Fashion Days Epic Sale, eveniment de reduceri în timpul verii”, spune Andrei Chirilă, Chief Marketing Officer Fashion Days Group. Totuși, cea mai importantă campanie rămâne cea pentru Black Friday, valoarea discounturilor ajungând la 35 de milioane de lei, anul trecut, în cazul Fashion Days. Calculând laolaltă, Chirilă estimează o creștere de peste 25% a vânzărilor, anul acesta. Cât despre ultima campanie lansată recent de companie (”Reinventează-te în fiecare zi!”) pentru sezonul toamnă–iarnă 2016, acesta spune că au lucrat ”peste 50 de specialiști timp de 30 de zile, s-au consumat 40 de ore de filmare și s-au făcut peste 1.000 de de fotografii”.
Schimbarea vine din Vest
Că online-ul este important astăzi, o demostrează și cifrele afișate la nivel international. Un stiudiu realizat recent de UPS, arată că aproximativ 40% dintre comercianți au integrat magazinele proprii în rețelele online, ca parte a rețelei de distribuție. De exemplu. în Franța, Germania și Spania, vizitatorii în magazine fizice reprezintă sub 20% din total. Din aceleași date mai reiese că 31% dintre retailerii din Europa intenționează să folosească rețeaua de magazine sau locații alternative de ridicare a produselor în următoarele 12-24 de luni, pentru a oferi mai mult confort clienților care comandă online.
„Consumatorii explorează multiple canale de vânzare online și tradiționale și le vor utiliza pe cele care satisfac cel mai bine nevoile lor”, spune Carrie Royle, retail marketing manager UPS Europa. De asemenea, rețelele sociale sunt des folosite pentru a compara și evalua ofertele. Iar în acest joc intră, bineînțeles, tot felul de campanii. Așadar, pornind de la faptul că retailerii își ajustează distribuția în funcție de consumatorii care cumpără frecvent online, cunoscuți și sub denumirea de „flex shoppers”, este important să se concentreze asupra a trei zone cheie: magazinele fizice, epuizarea stocurilor și retururile transfrontaliere.
În altă ordine de idei, în timp ce companiile care se ocupă exclusiv de retail online continuă să crească, celelalte, care au început mai întâi cu magazinele tradiționale, au pus și ele deoparte bugete generoase. Grupul spaniol Inditex, de exemplu, care deţine pe piaţa românească şapte branduri de modă, cu afaceri de aproape 300 de milioane de euro în 2015, pariază de câțiva ani și pe online. Cu totul, grupul are în România şapte branduri (Zara, Zara Home, Bershka, Stradivarius, Pull&Bear, Massimo Dutti şi Oysho), toate fiind reprezentate și online.
Mari amatori de cumpărături online, românii contribuie direct la creșterea accelerată a companiilor care au și magazine online. Un alt studiu publicat anul acesta de MKOR Consulting, arată că două treimi dintre români (67%) îşi cumpără haine din magazinele online, dar 9 din 10 persoane optează pentru plata ramburs. În același timp, peste jumătate dintre cei interesaţi de achiziţionarea hainelor din mediul online îşi caută informaţiile pe Google sau pe Facebook și foarte puţini folosesc aplicaţiile puse la dispoziţie de magazinele online.
Andrei Chirilă, Chief Marketing Officer Fashion Days Group: ”Anul trecut, de Black Friday, clienții nostri au cumpărat peste 250.000 de produse, valoarea discounturilor ajungând la 35 de milioane de lei. Anul acesta pregătim o campanie mult mai mare”