Criza şi scăderea puterii de cumpărare i-au obligat pe români să se familiarizeze cu măricile proprii din super şi hipermarketuri, care au marele avantaj al preţului mic. Cu toate acestea, puţini ştiu că pot găsi mărci proprii şi în farmacii – Paracetamol Centrofarm sau creme de faţă Sensiblu – mai ieftine, la rândul lor, faţă de produsele similare aflate sub branduri consacrate pe piaţă.

Mărcile private din farmacii nu sunt încă atât de cunoscute, însă unele dintre cele mai mari reţele din ţara noastră au mizat pe dezvoltarea acestui segment şi se arată mulţumite atunci când trag linie la final de an.

Cum să ceri Paracetamol Centrofarm

Reţeaua Centrofarm s-a avântat deja pe piaţă cu un Paracetamol şi un Algocamin proprii: Paracetamol Centrofarm si Centralgin. La acestea se adaugă şi gama de suplimente alimentare Maxi Life, după cum a declarat pentru capital.ro Dorin Catană, directorul general al Centrofarm.0-43208-w52895001.jpg

Toate acestea sunt produse de către compania Sintofarm, producator român controlat de Generalcom Bucureşti, acţionarul majoritar al Centrofarm.

Strategia Centrofarm pentru dezvoltarea mărcilor proprii este însă abia la început. „Produsele enumerate mai sus au beneficiat de creşteri frumoase pe parcursul anului 2009”, a declarat Catană. Atractivitatea mărcilor proprii este dată de preţul mai accesibil, la o calitate sau eficienţă egale cu a produselor mai scumpe, după cum explică directorul Centrofarm creşterile din acest an.

Sensiblu şi DONA: Medicamente proprii? Poate altădată!

Intrarea Centrofarm pe segmentul medicamentelor poate fi catalogată drept un pas îndrăzneţ de ceilalţi jucători de pe piaţă, în condiţiile în care concurenţii nu s-au încumentat încă să lanseze astfel de produse.

Reprezentanţii Sensiblu, cea mai mare reţea de farmacii la nivel local, atât în ceea ce priveşte afacerile, cât şi numărul de puncte de lucru, susţin că lansarea de produse farmaceutice este doar la stadiul de plan. De ce?. „Un brand farmaceutic necesită mai mult timp pentru dezvoltare, teste clinice şi certificare. Intenţia nu este de a aduce în piaţă un remediu ieftin şi neperformant, ci unul care să acopere exigenţele clienţilor noştri, la un preţ corect”, spune Claudiu Opran, chief operating officer Sensiblu. Aşadar, pentru Sensiblu momentul prielnic încă nu a sosit.

De aceeaşi părere sunt şi oficialii lanţului Farmaciile DONA. „Lansarea în cazul produselor medicamentoase ar presupune costuri pentru planificarea şi gestionarea producţiei şi asigurarea unui flux continuu, asigurarea calităţii, know-how, specialişti în domeniu, logistică, marketing, promovare”, spune Georgeta Ionică, şef serviciu promovare şi comunicare Farmaciile DONA. Un alt hop greu de trecut atunci când se pune problema lansării de produse medicamentoase sub marca proprie, este şi particularitatea produselor medicamentoase, care au un regim strict de producţie şi de autorizare de punere pe piaţă.

Creme şi termometre Sensiblu

0-43210-2.jpgDincolo de medicamente şi produse naturiste, farmaciile din România s-au orientat şi spre mărci proprii din categorii ca îngrijire şi igiena personală, dermatocosmetice şi aşa-numitele instrumente mici, precum termometrele sau testele de sarcină. Cel mai puternic jucător pe aceste segment este Sensiblu.

Primul pas a fost făcut încă din 2005, când „private label-ul” nu era cunoscut ca noţiune nici măcar în supermarket-uri. Piatra de căpătâi a direcţiei Sensiblu a fost brandul Herbology. „Herbosophy a fost lansat iniţial sub numele de Herbology în 2005 şi rebrandat în 2008. Acesta cuprinde liniile Herbosophy Hair, Herbosophy Body Care şi Herbosophy Face Care”, după cum spune Claudiu Opran. Au urmat apoi gamele Oxyance City Rescue şi Urban Shield, lansate în 2008 şi Imacul’Eau, tot în categoria dermatocosmeticelor.

Sensiblu s-a încumentat să intre şi pe o nişă mai puţin întâlnită în farmaciile româneşti cu detergent pentru spălare manuală sau automată, recomandat persoanelor alergice sau astmatice, Dermalin. „Acesta este un detergent construit special, care spală bine şi nu conţine înălbitori optici, LAS sau surfactanţi agresivi”, a spus Opran.

Trecând de limita cremelor şi a şampoanelor, lanţul de farmacii a luat decizia de a lansa şi betişoare de urechi, cotton pads, vată, alcool, acetonă, termometre şi teste de sarcină, toate chiar sub brandul Sensiblu. Şi lucrurile nu se opresc aici. „Vom continua să dezvoltăm brandurile deja lansate şi există posibilitatea să intrăm şi în alte categorii de produse”, spune simplu Opran.

Dacă Centrofarm a ales să fabrice produsele proprii în România, prin intermediul Sintofarm, fiind mai mult o strategie la nivel de grup, Sensiblu a renunţat la ţara noastră.

Iniţial, brandurile proprii ale Sensiblu au fost fabricate în România. „Ulterior, producţia a fost mutată în Polonia şi Cehia, unde colaborăm cu Asil, Biostar şi NicProd”, spune Opran. Motivaţia a fost eficientizarea costurilor. Chiar şi aşa, nu este exclusă întoarcerea în ţară a mărcilor private Sensiblu. „Suntem deschişi producţiei locale”, mai adaugă Opran.

Preţuri mai mici cu 20–30%

Dacă în supermarketuri şi hipermarketuri mărcile proprii sunt, de cele mai multe ori, echivalente cu low-cost, şi în farmacii lucrurile sunt pe aproape. Aşa cum spune directorul Centrofarm, atractivitatea mare este dată de preţurile mai mici.

Aceeaşi strategie o are şi Sensiblu. „Ca nivel de preţ,  produsele marca proprie Sensiblu pot fi cu 20-30% mai ieftine decât brandurile consacrate din  categoriile respective”, spune Opran. Pe lângă tariful plătit, însă, unele produse din gama Sensiblu nu pot fi găsite decât în aceste farmacii. „Unele dintre produsele marca proprie sunt unice pe piaţă şi principalul beneficiu nu este legat de preţ, ci de calitate”, mai adaugă Opran.

Riscurile private label

Pe lângă dificultăţile pentru producţia de medicamente sub marcă proprie, oficialii de la Farmaciile DONA 0-43209-4.jpgsunt sceptici şi din alte puncte de vedere. „Instabilitatea mediului economic, situaţia actuală a sistemului sanitar şi schimbările legislative frecvente din domeniul farmaceutic”, tranşează simplu situaţia Georgeta Ionică, care susţine că încă nu este momentul pentru lansarea unor produse proprii.

Un alt dezavantaj al intrării pe aceasta nişă este perioada mare de timp de la investiţie până la profit. „Dezavantajele principale sunt strict legate de costuri, care sunt mari relativ la perioada de timp până când produsul generează profit”, mai spune Ionică. Mai mult chiar, un cost ridicat ar putea creşte preţul cu amănuntul, lucru care ar goni practic clienţii.

Catalogate ca făcând parte dintr-o piaţă limitată, produsele proprii mai au şi o altă hibă: limitările producătorilor. „Datorită limitărilor impuse de producători, în special privind cantitatea, este mai dificil de gestionat de către lanţurile de farmacii acest tip de portofoliu”, spune directorul Sensiblu.

Fidelizarea clienţilor, principalul avantaj

Reprezentanta Farmaciile DONA nu se dă în lături totuşi să enumere şi avantaje. Mărcile private pe rafturile unei farmacii dau posibilitatea existenţei unei game mult diversificate de produse sau a unei alternative la produsele existente.

În plus, pentru clienţi, marca privată este egală cu fidelizarea şi cu siguranţa că aceştia vor mai trece pragul farmaciei. Şi acest lucru este demonstrat. „Feed-backul a fost foarte bun din partea consumatorilor pentru toate mărcile proprii dezvoltate”, spune Opran de la Sensiblu.

Un semn bun este şi creşterea cererii. „În România, în prima jumătate a anului 2009, faţă de aceeaşi perioadă din 2008, volumul mărcilor proprii a cunoscut un trend crescător şi credem că această tendinţă se va menţine”, mai spune Opran.

Pe lângă Centrofarm şi Sensiblu, şi lanţul de farmacii Catena a lansat o ofensivă pe nişa produselor proprii. Lanţul de farmacii, parte a grupului Fildas Trading deţinut de Anca Vlad, vinde în acest moment produsele prin brandul propriu Naturalis: creme, şampoane, săpunuri şi suplimente nutritive.