Reţeta IKEA în România: ai succes, scumpeşti produsele!

Pe lângă reducerile anunţate an de an, la magazinul IKEA din Bucureşti sunt şi produse al căror preţ a crescut simţitor de la deschiderea acestuia în martie 2007. Totodată, mobila este mai scumpă şi decât în magazinele IKEA din alte ţări. capital.ro a realizat o analiză în care sunt comparate preţurile la anumite articole din oferta IKEA din 2009/2010 cu tarifele practicate de retailer în anii precedenţi, dar şi cu cele ale unor magazine ale retailerului suedez de mobilă

Pe lângă reducerile anunţate an de an, la magazinul IKEA din Bucureşti sunt şi produse al căror preţ a crescut simţitor de la deschiderea acestuia în martie 2007. Totodată, mobila este mai scumpă şi decât în magazinele IKEA din alte ţări.

capital.ro a realizat o analiză în care sunt comparate preţurile la anumite articole din oferta IKEA din 2009/2010 cu tarifele practicate de retailer în anii precedenţi, dar şi cu cele ale unor magazine ale retailerului suedez de mobilă din alte ţări, respectiv Ungaria, Franţa, Germania şi SUA.

În plus, având în vedere că IKEA România ne-a trimis un tabel cu nouă produse care în unele ţări pot fi mai ieftine decât în România (şapte din Norvegia, unul din Olanda şi unul din Grecia), am adăugat în analiza comparativă şi Norvegia. Deşi este ţara cu unul dintre cele mai ridicate niveluri de trai din lume, există unele produse care până şi în Norvegia sunt mai ieftine decât în România!

Doar scăderile de preţ sunt anunţate

Săptămâna trecută, IKEA România a început campania de lichidare de stoc din acest an, cu reduceri de preţ de până la 70%, la 800 de articole.

Nu este prima oară când IKEA anunţă scăderi de preţuri la o serie de articole. La fiecare sfârşit de august, odată cu lansarea noului catalog IKEA, conducerea spune cum, prin eforturi susţinute, compania a mai reuşit să reducă preţul la unele produse. Povestea, repetată an de an, lasă impresia că la IKEA produsele se ieftinesc neîncetat, contrar tendinţei generale de pe piaţa românească, de creştere a inflaţiei, deci a preţurilor.

„În 2009 am reuşit să scădem preţurile şi să le oferim clienţilor preţuri mai mici decât în catalog, ca urmare a eforturilor permanente de a scădea costurile şi de a eficientiza toate activităţile noastre”, a răspuns directorul de marketing IKEA România, Mihaela Mureşan, la întrebarea dacă IKEA a fost nevoită să crească preţurile anul trecut din cauza deprecierii leului faţă de euro.

În schimb, la întrebarea care este motivul pentru care există  o creştere a preţurilor la produsele IKEA faţă de anii anteriori, oficialul IKEA spune că, „în legătură cu comparaţiile preţurilor produselor din România, există unele creşteri la anumite produse, datorate devalorizării leului faţă de euro, întrucât majoritatea produselor sunt importate”.

Scumpiri de până la 75% la mobilă faţă de 2007

Potrivit analizei, anumite produse, în special cele de mobilier, s-au scumpit în ultimii ani, în unele cazuri, chiar foarte mult. De exemplu, în Catalogul 2007/2008 (valabil în perioada 1 septembrie – 30 august), patul Mandal costa 825 de lei, iar acum acelaşi pat costă 1.450 de lei, cu 75% mai mult. Nici raportat la preţurile practicate în magazinele IKEA din alte ţări acest produs nu este mai ieftin. Patul costă în cele patru ţări analizate între 1.012 lei şi 1.168 de lei, în România preţul fiind cu 24% până la 43% mai mare.

Şi canapeaua Lycksele Lovas de două locuri, cu husă Ransta albă, este acum cu 100 de lei mai scumpă decât în urmă cu 3 ani. În plus, preţul la care este vândută în România, de 915 lei, este mai mare decât în toate celelalte patru ţări. În Ungaria, de exemplu, canapeaua costă 850 de lei.

Canapeua gri de două locuri Solsta, un best-seller al reţelei IKEA, a ajuns să coste 455 de lei, cu 16% mai mult decât în anul deschiderii magazinului. Şi în cazul acestui produs preţul din România este mai mare, în Ungaria o astfel de canapea putând fi cumpărată cu aproximativ 420 de lei. Doar în Norvegia produsul este mai scump, costând 606 lei.

La IKEA România, culoarea stabileşte preţul

În cazul altor două produse incluse în analiză, biblioteca Billy/Benno cu două turnuri pentru CD-uri şi măsuţa Lack, preţurile afişate pe site-ul IKEA România diferă în funcţie de model (culoare).

Astfel, biblioteca Billy/Benno din furnir de mesteacăn costă 808 lei, în cazul variantei maro din furnir de fag preţul urcând la 988 de lei. În schimb, în celelalte cinci ţări analizate modelele au un singur preţ, indiferent de varianta aleasă.

Un alt exemplu este măsuţa de cafea Lack, care se vinde cu 39 de lei (albă), 49 de lei (negru-maro, negru, bleu, mesteacăn) sau 55 de lei (galben, roşu, nuc). În schimb, în Ungaria toate cele opt modele au acelaşi preţ, 39 de lei, modelele Lack costând, indiferent de culoare, 34 de lei în Germania, 24 de lei în SUA sau chiar 21 de lei în Franţa.

Potrivit Mihaelei Mureşan, IKEA România nu este singura subsidiară care practică preţuri diferite în funcţie de model, dând exemplul Greciei, unde preţul măsuţelor Lack variază în funcţie de model. În acelaşi timp, şi în Norvegia măsuţele au preţuri diferite în funcţie de model, de 20 de lei, respectiv 31 de lei.

Accesoriile sunt mai ieftine în România

Dacă mobila este mai scumpă în România decât în Franţa, Germania, Ungaria sau SUA, situaţia stă invers în cazul acesoriilor, în România preţurile fiind în general mai mici decât în alte ţări.

Astfel, castronul din inox Blanda Blank, cu diametru de 28 de cm, costă în România 25 de lei, în timp ce în Ungaria preţul acestuia ajunge la 39 de lei, iar în Franţa la 40 de lei. Şi lampa de birou Antifoni, chiar dacă mai scumpă cu peste 40% faţă de 2007, costă 100 de lei în România, dar preţul acesteia este de 104 lei în Franţa şi de 124 de lei în Ungaria sau de 178 de lei în Norvegia.

Pe de altă parte, sunt şi produse care şi-au păstrat preţurile pe care le aveau la deschiderea magazinului din Băneasa. Este cazul castronului Blanda Blank sau al dulapului de baie cu oglindă Grundtal.

Magazinul IKEA din Bucureşti, situat în centrul comercial Băneasa, este operat în sistem de franciză de firma Moaro Trading, controlată indirect de omul de afaceri Gabriel Popoviciu. Anul trecut, magazinul a avut vânzări de 349 milioane de lei (82 de milioane de euro), în scădere cu 9% faţă de 2008.