Discounturile și promoțiile cu care comercianții de mașini din România au încercat să atragă clienți în anii de criză par să nu fi influențat deloc evoluția prețului mediu nominal. Cel puțin asta reiese din studiul „Car Price Report 2011“, dat publicității în această vară de DG Competition al Comisiei Europene. Luând în calcul și cifrele din rapoartele similare din anii trecuți, se pare că România are propriul drum în ceea ce privește prețul mașinilor, urmată timid doar de Ungaria.
Practic, în timp ce vânzările se prăbușeau, de la 312.589 de unități, în 2007, la 285.506, în 2008, apoi la doar 116.012, în 2009, pentru a încheia 2010 cu încă o scădere de 18,51%, prețul mediu al mașinilor se majora. În 2008, anul de debut al crizei, românii au plătit cu 10,5% mai mult pe mașini. În 2009, speriați de recul, comercianții par să fi încercat o mișcare de răspuns, înregistrându-se o scădere cu 4,9% a prețului mediu nominal. Anul trecut însă, reducerea de preț s-a transformat, din nou, în creștere: 4,7%.
Motivele sunt multe, și majoritatea, independente de deciziile celor implicați în piață. Majorarea taxelor de înmatriculare (poluare), creșterea TVA, dar și încercarea de a acoperi reculul vânzărilor sau repoziționarea pe piață a unor mărci au condus la o apreciere a prețului nominal cu 10,02% în perioada 2008-2010. E adevărat însă că, luând în calcul și inflația, prețul mașinilor poate fi considerat de fapt mai mic cu 8,9%. Depinde de care parte a drumului te afli. Rămâne de asemenea de urmărit cum vor evolua prețurile și în acest an având în vedere că piața continuă să scadă. Din nefericire, ținând cont de contextul internațional, mult mai probabilă pare a fi o nouă apreciere a prețurilor pentru autoturisme.
Prețurile nominale ale mașinilor au crescut cu 10% în recesiune

Raportul privind prețurile autoturismelor comercializate în UE, publicat anual de Comisia Europeană, arată că, în ultimii trei ani, mașinile comercializate în România s-au scumpit cu 10,02%.


Comisia Europeană a dat publi­ci­tății un nou raport care reflectă evoluția prețurilor de pe piața auto europeană. Conform „Car Price Report 2011“, anul trecut, românii au plătit un preț mediu nominal cu 4,7% mai mare decât în 2009, în timp ce prețul real (ajustat cu inflația) a scăzut cu 2,3%. Cumulând cifrele ultimelor trei rapoarte, rezultă că în perioada 2008-2010, ani în care criza și-a făcut de cap în toată Europa, prețul nominal al autoturismelor vândute în România a crescut cu 10,02%, iar cel real a scăzut cu 8,9%. Mai exact, dacă pentru un vehicul cumpărat în 2007 românii plăteau, să zicem, 10.000 de euro, la începutul acestui an, pentru același model, au plătit 11.002 euro. Desigur, dacă luăm în calcul și inflația cumulată, prețul real plătit de cumpărător a fost de numai 9.108 euro. Unde mai pui că și cursul valutar a fost în detrimentul românilor, care, deși văd la dealer prețuri afișate în euro, sunt nevoiți să plătească în lei.
Cea mai mare creștere nominală din ECE
Rămânând însă la valoarea în euro a mașinilor, este demn de luat în seamă faptul că, în perioada menționată, România a înregistrat cea mai mare creștere a prețului nominal dintre statele din această parte a continentului. De fapt, doar Ungaria a mai raportat o creștere a prețurilor de circa 5,4%, în timp ce în Bulgaria, Cehia, Ungaria sau Polonia, prețurile au scăzut considerabil. Chiar și compararea evoluției prețurilor reale arată clar că, la noi, prețurile au scăzut mult mai puțin decât la vecini. Și, dacă privim ceva mai departe, spre Slovacia sau Slovenia, observăm reduceri ale prețurilor reale mult mai accentuate decât în România.
Doar anul trecut, conform „Car Price Report“, prețurile nominale ale mașinilor vândute în România au crescut cu 4,7%, influență clară a majorării TVA, în timp ce la vecinii bulgari, acestea au scăzut cu 9,2%, la cehi, cu 7,1%, iar la slovaci și sloveni, cu 14,2%, respectiv, 9,3%. Privind însă în ansamblu, reprezentanții Directoratului Competiție din cadrul Comisiei Europene au preferat să constate că anul trecut „indicele prețurilor UE pentru automobile (care reflectă prețurile nominale plătite de consumatori, inclusiv rabaturi, TVA și taxe de înmatriculare) a crescut cu doar 0,3%, față de creșterea cu 2,8% a prețurilor de consum generale, ceea ce s-a tradus printr-o scădere puternică a prețurilor reale la automobile, de 2,5%“, iar comisarul Joaquín Almunia, vicepreședinte al Comisiei, responsabil de politica în materie de concurență, se bucură să constate că „în Europa, consumatorii continuă să beneficieze de concurența existentă pe piețele de vânzare a automobilelor noi și de o scădere semnificativă a prețurilor în termeni reali.
Faptul că diferențele de preț între statele membre au continuat să scadă este un indicator pozitiv al concurenței transfrontaliere. De asemenea, sunt în­cântat să observ că, pentru prima dată în decursul unui deceniu, prețurile reale la nivelul UE ale serviciilor de reparație și de întreținere au încetat să crească, semn că sectorul a înțeles noile reguli ale jocului“.
Raport corectat de Capital
Din nefericire, pe lângă faptul că este incomplet, și apare cu o întârziere de șapte luni (prețurile menționate sunt cele valabile la 1.01.2011), „Car Price Report“ conține și greșeli flagrante. Atenționați de Capital că prețul modelelor Honda Civic și Accord vândute în România nu pot fi de 3.740 de euro, respectiv, 6.013 euro, oficialii de la Bruxelles ne-au comunicat că „ați observat corect că prețurile pentru modelele Honda vândute în România nu sunt reale. Vom corecta greșelile apărute în raport cât mai repede posibil. Concluziile din raport, cu privire la dispersia preţurilor, rămân însă valabile fără rezerve“. Cu sau fără aceste corecturi, din cauza întârzierii cu care apare, raportul pierde din vedere chiar scopul declarat pentru care a fost creat, acela de a „permite consumatorilor să compare prețurile automobilelor în Europa și să valorifice oportunitățile pe care le oferă piața unică a UE“.

Modificarea relativă a prețurilor din România în comparație cu anul precedent se bazează pe date furnizate de Eurostat și reflectă, printre altele, reducerile din prețurile de listă pe care cumpărătorii le-au putut obține.   
Maria Madrid, purtător de cuvânt, DG Competition, CE

Studiul „Car Price Report 2011“ arată că, deși România nu are o piață auto scumpă, evoluția prețurilor diferă pregnant de cea din alte state europene în detrimentul clienților autohtoni. Un efect demn de luat în seamă a fost cel al majorării TVA.