Prin decizia dată în cauzele conexate C-293/12 și C-594/12 (Digital Rights Ireland și Seitlinger și Alții), Curtea de Justiție a Uniunii Europene ("CJUE") a declarat nevalabilitatea Directivei 2006/24/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 martie 2006 privind păstrarea datelor generate sau prelucrate în legătură cu furnizarea serviciilor de comunicații electronice accesibile publicului sau de rețele de comunicații publice și de modificare a Directivei 2002/58/CE ("Directiva").
Scopul principal al Directivei a reprezentat armonizarea reglementărilor privind reținerea anumitor date generate sau prelucrate de către furnizorii de comunicații electronice accesibile publicului sau de rețele de comunicații publice.
În România, Directiva a fost transpusă în legea națională prin Legea nr. 82/2012 privind reţinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice şi de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice ("Legea 82/2012"), intrată în vigoare la 21 iunie 2012 și republicată ultima dată la 25 martie 2014.
Ca urmare a deciziilor CJUE menționate mai sus, un grup de lucru format din membri ai Camerei Deputaților a inițiat o propunere legislativă de abrogare a Legii 82/2012 și a înaintat-o Parlamentului României. Propunerea se află în prezent în proces de dezbatere în fața Senatului României.
Mai mult, în data de 8 iulie 2014, Curtea Constituțională a României ("CCR") a admis excepția de neconstituționalitate a Legii 82/2012 ridicată de Judecătoria Constanța. Potrivit Constituției României, dispoziţiile din legile în vigoare, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei CCR în Monitorul Oficial al României dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept.
Decizia dată de către CCR a fost publicată în Monitorul Oficial al României în data de 4 septembrie 2014. Având în vedere cele de mai sus, rezultă că, în prezent, dispoziţiile Legii 82/2012 sunt suspendate de drept, ele neputând fi aplicate. Mai mult, în absenţa unor modificări aduse legii, care să înlăture caracterul de neconstituţionalitate, aceasta va înceta să producă efecte juridice pe data de 19 octombrie 2014.
Legea 82/2012 stabileşte obligaţia furnizorilor de reţele publice de comunicaţii electronice şi a furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului de a reţine anumite date generate sau prelucrate în cadrul activităţii lor pentru punerea acestora la dispoziţia organelor de urmărire penală, instanţelor de judecată şi organelor de stat cu atribuţii în domeniul siguranţei. Această lege privește datele privind traficul, localizarea, precum şi informaţiile necesare pentru identificarea unui abonat sau a unui utilizator, în măsura în care astfel de date sunt generate sau prelucrate de către furnizori.
Alexandru Câmpean – Avocat Senior WOLF THEISS
Robert Popescu – Avocat Colaborator WOLF THEISS