Sanctiunea retinerii pasapoartelor a fost introdusa prin OG nr. 28/2005 si a intrat in vigoare imediat. O minima diligenta ar fi stabilit o perioada de gratie pentru aplicarea sanctiunii. Ce are de castigat statul roman prin aplicarea acestei masuri?
Greu de spus, mai ales daca privim prin prisma a ceea ce se va intampla peste sase luni. Mai exact dupa 29 ianuarie 2006, cand actuala OG nr. 65/1997 va fi inlocuita de Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate. In acel moment, sanctiunile prevazute de OG nr. 65/1997 si aflate in curs de executare vor avea urmatorul regim:
• cele dispuse in temeiul art. 14 alin. (1) lit. a)-c) raman in vigoare in aceleasi conditii;
• cele dispuse in temeiul art. 14 alin. (1) lit. d) inceteaza de drept;
• cele dispuse in temeiul art. 14 alin. (1) lit. e) inceteaza de drept, cu exceptia celor dispuse cu privire la cetatenii romani returnati in baza acordurilor de readmisie incheiate de Romania cu alte state, care raman in vigoare pentru o perioada de sase luni, putand fi transformate, inainte de expirarea acestui termen, in masuri de restrangere a dreptului la libera circulatie in strainatate, in conditiile prevazute la art. 39 alin. (1) si (3)-(8), precum si, dupa caz, la art. 44 din Legea nr. 248/2005.
Cu alte cuvinte, sanctiunea retinerii pasapoartelor pe motiv de intarziere nejustificata va inceta de drept la data de 29 ianuarie 2006. Cum ar veni, hai sa-i speriem pe romanii nostri cat se mai poate. Sau hai sa ne batem un pic joc de ei si, eventual, sa le mai luam si niste bani sub forma de taxe, acum cat mai este posibil.
Dar sa vedem ce altceva mai spune Legea nr. 248/2005 care instituie, chiar prin titlu, dreptul cetatenilor romani la libera circulatie.
In primul rand, limitarea liberei circulatii este temporara si poate lua forma:
• restrangerii dreptului la libera circulatie;
• suspendarii dreptului la libera circulatie;
Restrangerea dreptului la libera circulatie se poate dispune pentru o perioada de trei ani din urmatoarele motive si pentru urmatoarele persoane:
• persoane care au fost returnate dintr-un stat in baza unui acord de readmisie incheiat intre Romania si acel stat;
• persoane a caror prezenta pe teritoriul unui stat, prin activitatea pe care o desfasoara sau ar urma sa o desfasoare, ar aduce atingere grava intereselor Romaniei sau, dupa caz, relatiilor bilaterale dintre Romania si acel stat.
Masura de restrangere trebuie aprobata prin hotarare judecatoreasca, la solicitarea institutiei cu competente in domeniul apararii, ordinii publice sau sigurantei nationale. In baza hotararii definitive si irevocabile a instantei de judecata se vor face mentiunile corespunzatoare in pasaport.
Suspendarea dreptului la libera circulatie intervine in urmatoarele situatii:
a) este invinuita sau inculpata intr-o cauza penala si a fost dispusa instituirea unei masuri preventive in conditiile Codului de procedura penala;
b) a fost condamnata si are de executat o pedeapsa privativa de libertate;
c) este internata intr-un centru de reeducare sau intr-un institut medical-educativ, in conditiile legii penale;
d) nu a respectat masura restrangerii exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate, dispusa in conditiile legii.
Suspendarea inceteaza de drept atunci cand inceteaza masurile dispuse in primele trei cazuri. Pentru ultimul caz, suspendarea poate produce efecte pe o perioada de maximum trei ani. Totusi, suspendarea se poate prelungi pana la cinci ani, in situatiile de readmisie a persoanelor.
De la aceste interdictii sunt prevazute o serie de exceptii care au in vedere in special situatiile de urgenta medicala sau in probleme personale grave. Exceptia trebuie constatata si aprobata tot de catre instanta de judecata la solicitarea, de aceasta data, a persoanei interesate.
Fata de prevederile legale actuale, suspendarea dreptului de libera circulatie nu mai este posibila in cazul in care persoana este in executare silita ca urmare a datoriilor pe care le are fata de persoane fizice/juridice sau fata de stat, datorii care insumeaza mai mult de 2.500 lei noi.
Legea cuprinde, de asemenea prevederi privind eliberarea documentelor de calatorie in strainatate.
Acestea pot fi:
• Pasaport diplomatic
• Pasaport de serviciu
• Pasaport simplu
• Titlu de calatorie.
Pasaportul simplu va avea o perioada de valabilitate diferentiata pe grupe de varsta. Astfel, pentru copiii sub 14 ani, pasaportul va fi valabil pentru o perioada de maximum trei ani. Pentru persoanele intre 14 si 25 de ani, pasaportul va fi valabil timp de cinci ani. Pentru persoanele peste 25 de ani, pasaportul va fi valabil timp de zece ani.
Titlul de calatorie este documentul care se elibereaza de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei cetatenilor romani aflati in strainatate care nu mai poseda document de calatorie valabil, pentru ca titularul sa isi poata continua calatoria, reglementa sederea ori pentru a se intoarce in tara. Titlul de calatorie se elibereaza cu valabilitatea de cel mult un an. Valabilitatea titlului de calatorie inceteaza de drept la data intrarii titularului in Romania.
Legea nr. 248/2005 cuprinde precizari detaliate privind modul in care copiii minori pot circula in strainatate. Sunt prevazute atat conditiile de eliberare a pasaportului sau de inscriere a copilului pe pasaportul unuia din parinti sau a reprezentantului legal, precum si conditiile de iesire din tara.
Comparativ cu OG nr. 65/1997 se poate spune ca Legea nr. 248/2005 este mai “adunata”, in sensul in care reglementeaza mai bine anumite aspecte legale, iar structurarea informatiei este mai riguroasa. De altfel, pe parcursul urmatoarelor sase luni sunt de asteptat sa apara si normele de aplicare a legii.
Ramane insa un mare semn de intrebare legat de valoarea amenzilor contraventionale. OG nr. 65/1997 pleaca de la o amenda minima de 250.000 lei (pentru nepredarea de catre titular a pasaportului diplomatic sau de serviciu in termenul si conditiile prevazute de ordonanta) si una maxima de 1.500.000 lei (pentru declararea in mod repetat, in termen de cinci ani, a pierderii, deteriorarii sau distrugerii pasaportului sau a altui document de calatorie, din culpa titularului si/sau efectuarea, fara drept, de modificari sau adaugari in pasaport ori in alt document de calatorie). Prin comparatie, Legea nr. 248/2005 pleaca de la o amenda minima de 300.000 de lei (pentru mai multe contraventii) pentru a ajunge la una maxima de 5.000.000 lei (pentru retinerea pasaportului apartinand unei persoane, de catre alte persoane decat cele autorizate).
Problema este ca daca in cazul OG nr. 65/1997 este evident ca vorbim de lei vechi, nu suntem, din acest punct de vedere, deloc lamuriti in ceea ce priveste Legea nr. 248/2005. Dat fiind faptul ca legea a fost publicata in Monitorul Oficial in cursul lunii iulie, este de presupus ca sumele sunt in lei noi. In acest caz insa, nu putem decat sa ne ingrozim: pierderea sau deteriorarea pasaportului se va sanctiona cu amenda intre 300.000 si 500.000 de lei, care, daca sunt noi, va lasam pe dumneavoastra sa calculati cat inseamna in lei vechi.
Nu putem decat sa speram ca este o scapare a legiuitorului, dar, oricum, nu una scuzabila. si pe care, tot asa, speram sa o vedem corectata in cel mai scurt timp, chiar daca legea va deveni aplicabila abia din anul urmator.