Nu prea obișnuiesc să scriu despre filmele pe care le-am văzut, dar de data asta cred că trebuie să o fac. Pentru că vreau ca mulți dintre voi să meargă să vadă un film românesc din care lipsește vulgaritatea, cu replici deștepte. Paranteză: mi-a rămas în cap replica la poza pe care și-o făceau două protagoniste: Hai să ne facem acum un selfie, cât zâmbim cu adevărat! De mult îmi doream o comedie românească care să nu forțeze limitele de limbaj. Și în care să nu mai fie vorba de perioada lui Ceaușescu. Iar Retreat Vama Veche este exact acest tip de film.

Regizorul Petre Năstase a pus un pariu la 57 de ani și a reușit. Succesul filmului este dat de modul în care a reușit să creeze din fiecare scenă o succesiune de tablouri, în care fiecare personaj are un caracter distinct. Nu există actor, și au fost mulți în film, despre care să nu poți spune că nu a avut o partitură solo. Petre Năstase le-a dat fiecăruia prilejul să te facă să zâmbești. De aceea, la final, este greu să spui care este actorul principal. Sau momentul preferat. Ceea ce este exact ce trebuie pentru o comedie adevărată.

Retreat Vama Veche, un film despre cuplu

Eva (interpretată cu umor și gingășie de Ada Condeescu), o psihologă specializată în terapia de cuplu, se pregătește să se căsătorească cu Victor (Răzvan Fodor, calibrat perfect pentru rol). În cinstea acestui eveniment, cele mai bune prietene ale ei, jucate de Adela Popescu (stomatolog de succes, ușor osificată în spaime, prezentate cu tușe puternice) și Laura Cosoi (femei de afacere focoasă, joc debordant), îi organizează o petrecere a burlăcițelor într-un retreat discret de tantra-yoga din Vama Veche.

Ceea ce ele nu știu este că locul este deținut de fostul iubit al Evei (Radu Vâlcan, sensibil și grav uneori) și de soția acestuia (Lia Sinchevici, moldoveanca ce întinde sau destinde situațiile complicate prin jocul accentului specific), care este însărcinată. Și surprizele nu se opresc aici: în urma unui accident, instructorii de yoga adevărați sunt înlocuiți de un pescar (Daniel Nuță, visul oricărei femei), un bucătar (Ovidiu Niculescu, perfect pentru meditația care nu există) și un dascăl din sat (Vasile Calofir, inspirat și firesc în amestecul lui Budha cu Isus).

Câteva zile de nebunie, de întâmplări haotice, de situații împinse la limită, separă personajele de viața reală. La care se întorc în tăcere, cu amintiri în plus, cu decizii de viață. Făcând ca zâmbetul să rămână până la final acolo unde îi este locul. În colțul gurii.

Sare și piper, pe malul mării

Așa cum spuneam, fiecare actor are locul lui în Retreat Vama Veche. De aceea voi spune câteva cuvinte pentru fiecare. Mi-au plăcut Octav, soțul interpretat cu elanul erotic necesar de Ștefan Lupu, tânăra apetisantă în persoana Adelinei Pestrițu, personajul polițistei care te contrariază a Cosminei Păsărin, tatăl etern îndrăgostit de propria persoană a lui Mihai Popescu. Cei doi iubiți interpretați de Jorge și Toto Dumitrescu, sunt un cuplu de Whattsup dorit de multe femei. Precum Vivi, interpretată de Roxana Condurache, este pentru bărbați.

Așa cum spuneam, în partitura scenariului lui Ovidiu Niculescu, fiecare a avut suficient loc de interpretare ca să poată lăsa o urmă în inima spectatorului.

Despre Florin Călinescu, în rol de preot, Mihai Mărginean, barmanul în căutarea formulei magice, Emilia Popescu, mama autoritară, soacra ideală, nu pot spune decât că au adăugat puțin piper la întregul ansamblul. Cu profesionalismul firesc al celor cu multe meciuri în picioare.

În final, vă spun că a meritat. D-aia merită să vedeți și voi Retreat Vama Veche. Că să ieșiți din sală zâmbind.