Chiar dacă anul trecut a început cu stângul pentru industria auto românească, iar piaţa a scăzut la jumătate faţă de anul 2008, evenimentele din acest domeniu nu au lipsit. Capital.ro a realizat o retrospectivă a celor mai importante momente care au marcat ultimele 12 luni de zile în domeniu.

Dacia fără activitate, Ford primeşte bani

Începutul de an 2009 a fost marcat de suspendarea activităţii uzinei Dacia în perioada 26 ianuarie – 8 februarie, ca urmare a scăderii dramatice şi continue a pieţelor auto, în special a celei din România. Măsura a fost luată pentru ca uzina să-şi poată adapta producţia la scăderea comenzilor.

În acelaşi timp, Ford România (cel care a achiziţionat uzina de automobile din Craiova) primea o veste bună. Senatul a aprobat la începutul lunii februarie alocarea unui ajutor de stat în valoare de 143 de milioane de euro până în 2012. Ajutorul e destinat investiţiilor necesare pentru producţia de autoturisme şi motoare.

Taxa veche, taxa nouă

La începutul lunii martie, persoanele care au achitat taxa auto în forma triplată pentru maşinile cumpărate înaintea datei de 15 decembrie 2008 au putut depune cererile pentru restituirea diferenţei de bani între suma plătită şi actuala formă a taxei auto.

De asemenea, maşinile echipate cu motoare Euro 4 mai mici de 2.000 cmc au fost scutite de la plata taxei de poluare după publicarea ultimei forme de taxare în Monitorul Oficial, în data de 5 martie.

Dacia urcă „pe val”. Începe „Rabla”

După ce a întrerupt activitatea şi a ajustat producţia în prima lună a anului trecut, Dacia a prins valul programului „Rabla” din Germania şi a fost nevoită să ia din nou măsuri. De această dată, la începutul lunii martie, prin creşterea cadenţei de producţie de la 1.085 la 1.200 de autoturisme pe zi. Astfel, angajaţii companiai au muncit şi sâmbăta, pentru a face faţă cererii crescute.

La puţin timp, programul „Rabla” a demarat şi în România, după ce cotele alocate fiecărei mărci a fost aprobate. Numărul maşinilor disponibile a fost suplimentat la 60.000, iar prima de casare a crescut şi ea, la 3.800 de lei.

O nouă fabrică în Braşov

Compania germană Preh GmbH din Bad Neustadt/Saale a demarat în luna martie producţia într-o nouă fabrică, situată în Braşov. Aici sunt produse comutatoare multifuncţionale pentru volan şi pentru sisteme de reglaj climatizare. Noua fabrică S.C. Preh România S.R.L. îşi desfăşoară momentan activitatea pe o suprafaţă de 4.700 m², fiind planificată extinderea treptata până la 11.000 m².

Până la sfârşitul lui 2009, în fabrica din Braşov, munceau aproximativ 95 de angajaţi iar până la sfârşitul acestui an este prognozată o creştere a personalului de până la 250 de oameni. Fabrica se află în Parcul Industrial Braşov–Ghimbav, la limita vestică a oraşului.

Duster şi Stepway

Tot în luna martie, Dacia a prezentat în premieră în România primul concept car al companiei. Duster este un MPV (Multi Purpose Vehicle) cu siluetă înaltă (1,49 m), ampatamentul generos (2,80 m) şi dimensiuni compacte (4,25 m lungime, 1,64 m lăţime).

Duster a fost lansat în premieră absolută în cadrul Salonului Auto din Geneva, dar cel puţin aparent, francezii de la Renault nu i-au dta prea multă atenţie.

Nici în Barcelona Dacia nu a mers cu mâna goală. Acolo a prezentat modelul de serie Sandro Stepway care a început să fie comercializat pe piaţa românească în a doua parte a lunii iunie 2009.

În plină criză, Dacia face angajări

Cadenţa de producţie a uzinei din Mioveni avea să crească din nou la circa trei luni după ce a luat prima decizie în acest sens. De această dată, la un nivel de 1.340 de unităţi pe zi.

Drept urmare, compania a recrutat încă 500 de persoane începând cu data de 15 iunie. Mai mult, compania a prelungit şi 400 de contracte de muncă pe durată determinată.

10 ani cu Renault

La începutul lunii iulie, Dacia a împlinit 10 ani de activitate în colaborare cu Renault. Momentul a fost marcat printr-o serie de evenimente mondene, iar jurnalistul Dan Vardie a lansat o carte pe această temă.

Bani pentru RTR Titu şi fabrica Ford din Craiova

O lună şi jumătate mai târziu, Banca Europeană pentru Investiţii (BEI) a confirmat finanţarea cu până la 83 milioane de euro a proiectului Renault Technologie Roumanie (RTR) de la Titu. Investiţia are drept scop construirea unui Centru de Cercetare-Dezvoltare, unde vor fi testate şi rafinate tehnologiile Renault.

Aceeaşi bană ca aprobat în luna mai un împrumut în valoare de 400 de milioane de euro pentru fabrica Ford din Craiova. Banii au fost alocaţi pentru construirea şi operarea unei fabrici de vehicule şi motoare în Craiova şi reabilitarea tehnică a unităţii de producţie deja existente.

Primul Ford produs în Oltenia

În data de 8 septembrie 2009 a vut loc cel mai important eveniment al anului trecut în sectorul auto: Compania americană Ford a inaugurat fabrica de automobile din Craiova. În aceeaşi zi, primul autovehicul fabricat în Oltenia, un model Transit Connect, a ieşit de pe liniile de producţie.

Primele maşini Ford au fost livrate la începutul lunii noiembrie dealerilor din România, dar şi pe alte pieţe europene, precum Marea Britanie, Germania, Italia, sau Bulgaria.

Duster de competiţie, Duster de serie

În penultima lună a anului trecut, Dacia a prezentat numele şi liniile modelului de competiţie Duster. Maşina a fost lansată în cadrul Trofeului Andros şi a fost pilotată de Alain Prost.

Ulterior, Dacia a dezvăluit primele imagini şi detalii ale modelului de serie, primul 4×4 din istoria companiei. Acesta va avea trei tipuri de motorizări, cu 85 până la 110 Cp şi va cântări 1.180 kg în versiunea 4×2 şi 1.280 kg în versiunea 4×4. Preţul modelului este deocamdată necunoscut. Modelul de serie va fi disponibil cel mai probanil la jumătatea acestui an.

Cel mai mare magazin Ferrari din Europa de Est

Importatorul mărcii Ferrari în România, firma Forza Rossa, a deschis în Bucureşti, pe 5 decembrie, cel mai mare Ferrari Store din estul Europei şi al doilea ca suprafaţă de pe continent, în urma unei investiţii de aproape patru milioane de euro.

Magazinul este situat pe Calea Victoriei, are o suprafaţă de 500 de metri pătraţi şi din punct de vedere al mărimii este depăşit numai de cel situat în Milano.

„Rabla” s-a încheiat, avem taxă şi pentru Euro 4

La jumătatea lunii decembrie 2009, Administraţia Fondului pentru Mediu publicat rezultatul programului „Rabla”. Au fost scoase din uz abia 32.327 din totalul de 60.000 de maşini disponibile în acest an, iar eficienţa a ajuns la numai 54%. Din totalul celor 60.000 de maşini disponibile, 10.000 au fost rezervate persoanelor juridice.

Pe de altă parte, începând cu data de 15 decembrie, taxa de primă înmatriculare se plăteşte şi pentru maşinile noi cu normă de poluare Euro 4. Actul normativ prin care această taxă fusese suspendată nu a mai putut fi reînnoit. Potrivit ministrului interimar al Mediului, Comisia Europeană nu şi-a dat acordul pentru prelungirea acestei derogări.