2025, anul cu o nouă taxă auto în România? Ministrul Mediului NU vrea taxă pe poluare
Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, nu este de acord cu introducerea unei taxe auto. El îl contrazice pe colegul său, Marcel Boloș, ministrul Fondurilor Europene, care afirmase că o taxă auto pentru mașinile poluante ar fi inclusă în PNRR.
Taxa auto nu apare în programul de guvernare asumat de PSD – PNL – UDMR, spune Fechet. În schimb, ministrul consideră că programele de tip Rabla sunt o soluție mai bună pentru reînnoirea parcului auto din România. El este de părere că statul ar trebui să încurajeze oamenii să cumpere mașini noi, motiv pentru care va propune majorarea ecotichetului atât pentru mașinile electrice, cât și pentru cele cu motoare clasice.
Programele de tip Rabla sunt mai eficiente decât introducerea unei taxe auto deoarece ajută la reducerea numărului de mașini poluante fără a pune presiune pe populație. Dacă oamenii își dau seama că pe termen lung este mai avantajos să își cumpere o mașină electrică sau una clasică susținută de stat, vor face această alegere fără să fie forțați printr-o taxă.
„Nu am nici o informație despre introducerea vreunei taxe în România. De altfel, în programul de guvernare nu am citit despre introducerea unei astfel de taxe.
Opinia mea este că înnoirea parcului auto trebuie făcută stimulând achiziția de mașini noi și tocmai din acest motiv, anul acesta voi veni cu propunerea de mărire a valorii ecotichetului atât în privința autoturismelor electrice cât și pentru cele clasice. (…)
Atunci când omul își face socoteala și constată că pe termen lung este mai ieftin să-și cumpere o mașină electrică nouă sau o mașină cu motor convențional, sprijinit de stat, cred că va alege acest lucru, fiind un mecanism similar cu taxa, fără a afecta populația”, a explicat Mircea Fechet în cadrul emisiunii TV „Talk B1” de pe B1TV.
![mircea fechet](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2024/03/mircea-fechet-1-1200x675.jpg)
Declarația ministrului Fondurilor Europene
Marcel Boloș a spus anterior că pentru a trimite a patra cerere de plată din PNRR, România trebuie să adopte mai multe reforme, inclusiv unele legate de reducerea poluării. Cererea, care ar trebui trimisă Comisiei Europene (CE) la începutul verii, are o valoare de 2,7 miliarde de euro brut și 2,3 miliarde de euro net.
El a explicat că printre reformele propuse se numără o taxă pentru vehiculele grele, calculată în funcție de numărul de kilometri parcurși, dar și un impozit ecologic pentru mijloacele de transport, bazat pe gradul de poluare. Cu alte cuvinte, cu cât un vehicul poluează mai mult, cu atât taxa va fi mai mare.
Totuși, acesta a precizat că această decizie va fi luată de Ministerul Transporturilor, care este responsabil de această reformă. Subiectul va fi discutat cu reprezentanții Comisiei Europene (CE) în timpul unei vizite oficiale în România, programată pentru perioada 10-14 februarie 2025.
„Între reformele propuse amintim atât această taxă pe utilaj greu în funcție de numărul de kilometri parcurși, cât și impozitarea ecologică a mijloacelor de transport respectând principiul poluării. Cu cât ești mai poluant, cu atât această taxă ar urma să fie proporțională cu intensitatea poluării.
Dar este o decizie care va fi luată de către coordonatorul de reformă care este Ministerul Transporturilor și va fi discutată cu reprezentanții Comisiei Europene când se vor afla în vizită în România, pentru că urmează să fie desfășurată o misiune în acest sens, în perioada 10-14 februarie 2025”, a explicat oficialul român.
![Marcel Boloș](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2023/12/Marcel-Bolos-6.jpg)