Dezvoltarea economică a României a atras o cerere mărită pentru spaţii industriale şi logistice. Momentan, stocul existent ne plasează cu mult în urma Cehiei, Poloniei sau Ungariei, dar majorarea estimată pentru acest an va reduce diferenţele.
Necesitatea identificării de soluţii logistice care să le susţină creşterea activităţii a determinat retailerii să investească pentru asigurarea spaţiilor de depozitare. După ce a descoperit că pierde între 5% şi 7% din cifra de afaceri, din cauza problemelor de logistică, Metro Cash&Carry România a decis, în 2004, să-şi externalizeze aceste activităţi la acea vreme, prin intermediul operatorului Geodis. Un alt mare retailer, Carrefour, a adoptat o strategie diferită, deţine trei centre de logistică şi intenţionează să creeze o reţea regională. Alături de retaileri, cererea de spaţii de depozitare mai este susţinută şi de industria auto. Conform unui studiu DTZ Echinox, stocul de spaţii logistice din România, la sfârşitul anului trecut, era de 410.000 de metri pătraţi, ceea ce echivalează cu aproximativ un sfert din spaţiul existent în Cehia (1,6 milioane mp) şi cam cu a şaptea parte din totalul de asemenea suprafeţe din Polonia (2,7 milioane mp). Cu toate acestea, ritmul de creştere prognozat, în 2007, pentru acest sector este de 45% – al doilea din zonă după Cehia, unde stocul de astfel de spaţii se va majora cu 51%. Conform unei analize DTZ Echinox, situaţia existentă în România este oarecum asemănătoare cu cea din Ungaria, prin faptul că majoritatea dezvoltărilor de acest gen sunt amplasate în apropierea Capitalei. „Dacă, într-adevăr, proiectele demarate vor fi livrate pe piaţă, stocul de spaţii moderne din Bucureşti va creşte cu 434.000 mp, ceea ce înseamnă o dublare a ceea ce exista pe piaţă la sfârşitul anului 2006“, spune Viorel Opaiţ, consultant în cadrul Colliers International. Totodată, spun reprezentanţii companiei, anul acesta oferta ar putea depăşi, în premieră, cererea de pe piaţa industrială, ceea ce ar putea conduce la o reducere a chiriilor. În România, rata de neocupare a sectorului logistic este de doar 2% – faţă de Ungaria, unde aceasta este de 10,1%, sau de Polonia (7,07%). În ceea ce priveşte randamentele de pe piaţa autohtonă, anul acesta sunt estimate profituri de maximum 8,9%, superioare celor din Cehia, Ungaria sau Slovacia, unde nivelul rentabilităţii este sub şapte procente. Nivelul cel mai ridicat al chiriilor pentru spaţiile logistice se întâlneşte în România şi Polonia (circa 5,5 euro/mp), în timp ce în Slovacia este cel mai scăzut, 4 euro/mp, conform DTZ.
Începând cu acest an, interesul investitorilor pentru spaţiile logistice a crescut, prima mare tranzacţie din 2007 fiind achiziţia A1 Industrial Park – dezvoltat de Cefin Real Estate – de către fondul de investiţii Teesland iOG, cu 70 de milioane de euro. Şi fondul austriac Immoeast, liderul investitorilor în imobiliare din România, a iniţiat un parteneriat cu European Future Group, în vederea dezvoltării a opt sau zece parcuri industriale, printr-o investiţie de 300 de milioane de euro. Nici britanicii nu s-au lăsat mai prejos, compania Equest dezvoltând proiectul Equest Logistic Center, pe un teren de 12 hectare. Un alt proiect de anvergură aparţine gigantului american ProLogis şi are o suprafaţă de 112.000 mp.
Conform companiei DTZ Echinox, în zona de centru şi de est a Europei (CEE) au fost livrate, în 2006, aproximativ 2,9 milioane mp de spaţii logistice, ceea ce reprezintă 33% din oferta totală. Pentru acest an, este previzionată livrarea a încă 12,24 milioane mp. Pe pieţele mai puţin mature din zonă, în special România, stocul de spaţii s-a dublat, susţin reprezentanţii DTZ. În schimb, pentru pieţele mature, precum Cehia sau Polonia, tendinţa înregistrată în sectorul de spaţii logistice este de expansiune regională, multe investiţii fiind efectuate în alte zone decât cele din apropierea Capitalei. Un element comun care se regăseşte pe pieţele din regiune este legat de cererea puternică pentru spaţii de 5.000 mp, deşi în Polonia au fost înregistrate şi solicitări pentru spaţii cu o suprafaţă de peste 20.000 mp. Concluziile analiştilor, pe baza planurilor dezvoltatorilor prezenţi pe pieţele CEE, sunt că majorarea medie a sectorului va fi de aproximativ 20%, excepţiile fiind România (cu 45%), Cehia (cu 51%) sau Ucraina (unde avansul estimat este de 130%).
45%
reprezintă ritmul de creştere a sectorului logistic prognozat pentru acest an în România, fiind al doilea din zona de est a Europei, după Cehia.