Principala constatare este aceea că, în 2021, a crescut suma medie cheltuită de fiecare utilizator, comparativ cu acum un an sau față de acum doi ani (de la 69,7 EUR în 2020 la 72,3 EUR de BF 2021, în timp ce în 2019 a fost de 56 EUR/utilizator).
De asemenea, topul principalelor categorii și al comercianților s-a modificat sensibil. Spre deosebire de anul trecut, categoria restaurante, baruri și cafenele a revenit în top 5 categorii pentru care au fost înregistrate tranzacții importante, în weekend-ul de Black Friday 2021.
Top comercianți de BF 2021
În mod previzibil, platformele de e-commerce au fost cele care au atras cea mai mare parte a interesului consumatorilor de Black Friday (12 – 14 noiembrie 2021), dar în top 5 categorii am regăsit și service-urile auto, în condițiile în care șoferii sunt nevoiți să își echipeze de iarnă mașinile.
Cum întreaga țară se confruntă cu o situația sanitară dificilă și cu restricții din cauza pandemiei, 60% din tranzacțiile realizate în aceste zile au fost făcute online. Față de anul trecut, a fost înregistrată o creștere importantă a sumelor cheltuite pentru achiziții online, cu 101%, dar și față de 2019, cu toate că anul trecut a fost, de asemenea, înregistrată o sumă totală a achizițiilor în creștere cu 228%, față de BF 2019.
Top categorii cu cele mai mari sume cheltuite de români de BF 2021
I. Magazine de echipamente electronice și electrocasnice
II. Magazine alimentare și supermarket-uri
III. Mărfuri generale
IV. Restaurante, cafenele, baruri
V. Service-uri auto
Numărul utilizatorilor care au făcut achiziții de Black Friday 2021 a fost în creștere cu 49% față de BF 2020.
Cei mai mari cumpărători, în toată perioada și comparativ cu 2020, au fost locuitorii Bucureștiului și din zona metropolitană a Capitalei și cei din Cluj Napoca, din segmentul de vârstă 25-44 ani (după sumele totale cheltuite și după numărul de tranzacții înregistrate). Totuși, ca valoarea medie a achizițiilor/ utilizator, Timișoara a devansat Clujul (70 EUR/ utilizator vs 64 EUR/ utilizator).
Cheltuieli Black Friday 2021 vs. Black Friday 2020
Tranzacții online vs. cu card fizic în 2021: Plățile către e-commerce au crescut cu 101% în 2021 față de 2020 (iar la plățile efectuate cu cardul fizic, s-a înregistrat o creștere cu + 96% față de BF 2020). Comparativ, în 2020, creșterea față de 2019 a fost de +228% (și +31% plăți cu cardul fizic), în timp ce 60% din suma totală cheltuită au reprezentat-o achizițiile online.
Cât au cheltuit românii (sumă medie cheltuită/ utilizator care a făcut tranzacții):
- 4 % (2021 față de 2020) de la 69,7 EUR la 72,3 EUR/ utilizator și + 30% comparativ 2019, de la 56 EUR/ client
Cheltuieli totale/ categorie (2020) – creștere a cheltuielilor (și ca sumă și ca număr de tranzacții) în top 5 categorii:
- 2,6 milioane EUR – Servicii rețele calculatoare
- 1,2 milioane EUR – Magazine alimentare și supermarket-uri
700.000 EUR – Magazine de electronice și electrocasnice
690.000 EUR – Mărfuri generale
284.000 EUR – Service-uri auto
Cheltuieli totale/categorie în 2021:
- 3,17 milioane EUR – Magazine de electronice și electrocasnice
- 1,93 milioane EUR – Magazine alimentare și supermarket-uri
- 1,4 milioane EUR – Mărfuri generale
681.000 EUR – Restaurante, cafenele, baruri
634.000 EUR – Service-uri auto
Top comercianți (2020, de BF): tranzacții de peste 3,2 milioane EUR cumulat la primii 5 comercianți
- Emag (+ 30.000 tranzacții)
- Mega Image (24.000 tranzacții)
- Lidl (10.000 tranzacții)
- Profi (9.400 tranzacții)
- OMV (8.800 tranzacții)
Top comercianți (2021, de BF): tranzacții de peste 4,13 milioane EUR cumulat la primii 5 comercianți
– Emag (peste 44.250 tranzacții)
– Mega Image (peste 31.000 tranzacții)
– Lidl (peste 20.000 tranzacții)
– Profi (peste 14.000 tranzacții)
– OMV (peste 12.236 tranzacții)
Total cheltuieli pe categorii de vârstă (2021): Toate categoriile de vârstă au înregistrat creșteri semnificative comparativ cu anul anterior, cu cel mai mare avans pentru categoria 18-24 ani.
- 18-24 ani – au cheltuit peste 1,83 milioane EUR, + 98% față de BF 2020
- 25-34 ani – au cheltuit peste 4,9 milioane EUR, cu 46% mai mult ca de BF 2020
- 35-44 ani – au cheltuit peste 3,5 milioane EUR, cu 46% mai mult decât anul trecut de BF
- 45-54 ani – au cheltuit peste 1,2 milioane EUR, cu 59% mai mult decât de BF 2020
- 55 – 64 ani – au cheltuit peste 195.000 EUR, în creștere cu 41% față de 2020
Top comercianți, în funcție de categoria de vârstă
2020:
18 – 24 ani: Emag.ro, Altex, PC Garage, Mega Image, OMV
25 – 34 ani: Emag.ro, Altex, Mega Image, FashionDays, Lidl
35-44 ani: Emag.ro, Altex, Mega Image, Lidl, FashionDays
45-54 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, Kaufland
55-64 ani: Emag.ro, Lidl, Kaufland, Mega Image, Altex
65 – 74 ani: Emag.ro, Lidl, Mega Image, Kaufland, Carrefour
2021:
18 – 24 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, OMV, Mega Image
25 – 34 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, OMV
35-44 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, Aliexpress
45-54 ani: Emag.ro, Lidl, Altex, Mega Image, Kaufland
55-64 ani: Emag.ro, Lidl, Kaufland, Mega Image, Carrefour
65 – 74 ani: Emag.ro, Lidl, Mega Image, Kaufland, Carrefour
Top orașe:
2021: După sumele totale cheltuite, care reprezintă aproximativ 36% din totalul cheltuielilor înregistrate prin aplicația Revolut de Black Friday, topul orașelor este următorul:
#1 – București (82 EUR/ client)
#2 – Cluj-Napoca (64 EUR/ client)
#3 – Iași (63 EUR/ client)
#4 – Timișoara (70 EUR/ client)
#5 – Brașov (66 EUR/ client)
Plăți interne vs plăți transfrontieră:
- 32% din suma totală a cheltuielilor efectuate de BF și în week-end-ul legat de acest eveniment, în 2021, este reprezentată de achizițiile din străinătate (comparativ cu 24% în 2020 și 38% în 2019)
- Suma totală a cheltuielilor efectuate transfrontalier a fost în creștere cu 7% în 2021 vs 2020, la fel ca în 2020 vs 2019
- În 2020, Amazon și Aliexpress erau singurii comercianți externi care intrau în top 10 comercianți preferați de utilizatorii super-aplicației Revolut. În 2021, doar Aliexpress s-a menținut, Amazon ieșind din top 10.