Cu siguranță, inteligența artificială va fi și mai transformatoare pentru mediul de afaceri și societate. Din păcate, scrie Forbes, multe dintre companii încă nu sunt pregătite pentru schimbările care vor urma.

Complet nepregătiți pentru o revoluție în curs de desfășurare

De fapt, subliniază publicația, principala problemă este că liderii de business sunt complet nepregătiți pentru o revoluție care este deja în curs de desfășurare.

Viteza cu care a apărut IA, în special cea mai recentă generație de instrumente AI generative și modele mari de limbaj, a fost copleșitoare. Acolo unde companiile s-au adaptat, această adaptare a luat deseori forma „încărcării” unui chatbot.

De la Windows la iPhone, este greu să găsești o platformă software care să nu se grăbească să adauge rapid capabilități de limbaj natural.

Dar nici pe departe nu se profită la maximum de posibilitățile oferite, existând un decalaj între potențialul AI și înțelegerea, de către lideri, a cât de dramatică va fi schimbarea.

Adesea, este pur și simplu privit ca un nou mod de interfață cu mașinile – oferind instrucțiuni cu cuvinte, în loc să faceți clic pe pictograme sau să introduceți cod.

Chiar și giganții tehnologici precum Google sau Amazon, s-au trezit prinși pe picior greșit. Ambii au dezvoltat chatboți și i-au integrat în serviciile lor în mai multe moduri. Dar au reușit să folosească potențialul AI de a schimba radical paradigma atunci când vine vorba de căutare sau cumpărături online?

În acest fel și-au construit imperii în primele zile ale erei internetului, dar încă nu au reușit să folosească AI pentru a reproduce același impact transformator. Nereușind să facă acest lucru, au lăsat ușa deshisă altora care, probabil, o vor face în curând.

Imaginea de ansamblu

Unul dintre cele mai mari eșecuri ale viziunii liderilor de afaceri este ca IA să devină doar un alt instrument care îi ajută să facă lucruri pe care le fac deja, în loc să remodeleze ceea ce fac în totalitate.

Să luăm exemplul internetului. Accesarea online nu a permis companiilor doar să se conecteze cu clienții în moduri noi, folosind e-mail și site-uri. A revoluționat total lumea marketingului, dând naștere publicității cu plată-pe-clic, optimizării pentru motoarele de căutare și campaniilor de marketing personalizate, țintite, alimentate de IA de astăzi.

Google nu a fost primul care ne-a permis să căutăm pe internet folosind un index de pagini online, dar a descoperit cum să transforme această capacitate într-o afacere viabilă prin Adwords și plasare de căutare plătită.

De asemenea, Amazon nu a fost primul magazin online, dar a fost pionier în recomandările personalizate, infrastructura de a doua zi și piața online, reimaginând întreaga afacere de retail de sus în jos.

În mod paradoxal, căutarea online este unul dintre modelele de afaceri digitale consacrate pe care AI amenință să îl perturbe. ChatGPT și alte modele mari de limbaj (LLM), precum Claude de la Anthropic, pot reduce nevoia utilizatorilor de a răsfoi paginile de rezultate pentru a găsi cunoștințele de care au nevoie, oferind în schimb răspunsuri directe într-un limbaj simplu.

Google, tableta, internet
SURSA FOTO: Pexels

Google este în proces de integrare a chatbot-ului său, Gemini în Google Search, la fel cum a făcut Microsoft cu GPT-4 de la OpenAI și cu motorul său de căutare Bing. Dar nu este doar un alt caz de „încărcare” a unui nou instrument, mai degrabă decât o regândire a serviciilor de informare de la bază?

Noii Titani?

Amploarea oportunităților oferite și lipsa de viziune a multor lideri de afaceri vor contribui la schimbările seismice pe care toate industriile le vor experimenta în viitorul apropiat.

În următorii cinci ani, ne putem aștepta la apariția unor afaceri care le vor lua locul, devenind ”noii titani ai erei AI”, care vor distruge giganții existenți.

Giganții tehnologiei de astăzi s-au construit pe bazele puse de giganții de ieri – de exemplu, rețelele de comunicații puse la dispoziție de companiile de televiziune – pentru a-și construi imperiile. De asemenea, titanii de mâine vor sta pe umerii giganților care au construit serverele cloud și modelele de bază de astăzi.

Aceste întreprinderi mai tinere, native din IA, vor rezolva problemele pe care le au chiar și cele mai capabile companii de astăzi. Și nu sunt doar probleme tehnologice.

Pentru a ține pasul, liderii de astăzi trebuie să abordeze în mod proactiv lacunele de competențe și să investească în învățarea continuă pentru a dezvolta o forță de muncă pregătită pentru IA, conchide Forbes.