Revoluția mașinilor electrice e condusă tot de China. Motivul? Zeci de modele care costă sub 20.000 de euro

masini electrice

SURSA FOTO: Dreamstime

Cu zeci de modele de mașini electrice care costă sub 20.000 de euro, China reușește să conducă tranziția industriei auto globale către mașinile electrice, în timp ce Europa încă se chinuie. Cu un singur model accesibil, vânzările de mașini electrice din Europa au înregistrat o creștere ușoară, iar unele mărci au anunțat chiar scăderi pe acest segment.

Vânzările de mașini electrice (BEV) în Europa au înregistrat o creștere de 28% în ultimul an, iar în Uniunea Europeană (UE) aceasta a fost de peste o treime în comparație cu datele din 2022. Cu toate acestea, conform unei analize realizate de organizația Transport&Environment (T&E), citată de Asociația 2Celsius, constructorii auto nu au reușit să ofere modele accesibile pe piață.

Potrivit raportului specializat, vânzările de BEV-uri în UE au ajuns la 1,5 milioane de unități, iar cota de piață a acestora a crescut la 14,6% în 2023 față de 12,1% în anul anterior. În ciuda acestei creșteri, pentru unii producători auto, precum Stellantis și VW, cota vânzărilor de mașini electrice 100% a stagnat sau chiar a scăzut.

La nivel global, Europa se află în urma Chinei în ceea ce privește vânzările și creșterea vânzărilor de mașini electrice. În China, acestea au reprezentat 24,7% din totalul vânzărilor de automobile în 2023, în creștere de la 21,3% în 2022.

„Stagnarea obiectivelor privind emisiile de CO2 ale automobilelor până în 2025 impuse de regulamentul privind emisiile de CO2 pentru vehiculele premium şi mari a permis constructorilor de automobile să limiteze oferta de BEV-uri şi nu au reuşit să livreze pe piaţa UE modele accesibile, de nivel de bază, în număr mare. Din 2018, constructorii auto au lansat doar 40 de BEV-uri mici de tip A şi B, comparativ cu 66 de mașini electrice de dimensiuni mari de tip D şi E. În prezent, impactul este deosebit de evident în ceea ce priveşte divergenţa cotei de piaţă a automobilelor compacte din segmentele B şi D mari între pieţele BEV şi ICE (Internal Combustion Engines). Segmentul compact B este responsabil pentru 37% din vânzări în 2023. Cu toate acestea, în cazul BEV-urilor, acesta deţine mai puţin de jumătate din această cotă de piaţă (17%)”, precizează autorii analizei.

Europa are un singur model care costă sub 20.000 de euro

Analiza evidențiază că stagnarea obiectivelor privind emisiile de CO2 până în 2025, impuse de regulamentul pentru vehiculele premium și mari, a dus la o ofertă limitată de mașini electrice accesibile pe piața UE. Constructorii auto s-au concentrat mai mult pe modele full electrice mai mari, din categoria premium, în timp ce prețul mediu al BEV-urilor în Europa a crescut cu 18.000 de euro.

În China, există 75 de modele de mașini electrice disponibile la un preț mai mic de 20.000 de euro, în timp ce în Europa este disponibil doar unul. Acest lucru face ca mașinile electrice să nu fie competitive din punct de vedere al costurilor pentru consumatorii europeni atenți la prețuri.

Specialiștii consideră că sunt necesare politici inteligente la nivel național și european pentru a accelera dezvoltarea pieței de mașini electrice accesibile. Printre aceste politici se numără menținerea obiectivului de vânzări cu emisii zero în 2035, propunerea unui regulament UE pentru electrificarea tuturor vânzărilor noi de automobile și sprijinirea leasingului social prin intermediul Fondului Social pentru Climă al UE.