Sistemul de pensii din România urmează să treacă printr-o transformare radicală, anunţă instituţie condusă de Raluca Turcan. Cum îi va ajuta pe oameni procesul de digitalizare pus la punct de Ministerul Muncii?
Peste un an şi jumătate, pensionarii şi angajaţii din România îşi vor putea verifica online contribuţiile pentru orice perioadă în care au muncit, fără să mai fie nevoiţi să vină la ghişee cu un vraf de documente.
Revoluţie în sistemul pensiilor din România!
Se va întâmpla de la 1 ianuarie 2023, iar Ministerul Muncii va angaja încă o mie de funcţionari publici pentru a introduce, într-un sistem digital, toate datele din actualele dosare cu şină.
Un alt efect important pe care-l va avea această digitalizare are legătură cu recalcularea pensiilor. Odată trecute toate datele şi toate documentele în sistemul informatic, recalcularea pensiilor se va face automat.
Un reportaj al Ştirilor PRO TV prezintă cazul unui bărbat care a primit recent decizia de pensionare şi, cu toate că a dus toate adeverinţele necesare, s-a trezit că aproape doi ani de muncă nu au fost luaţi în calcul.
“Dar au fost nişte greşeli, care probabil nu mi-au luat în calcul. Acuma dacă revizuiesc dosarul şi se aplică şi cei doi ani, care n-au fost luaţi în calcul, probabil o să se modifice”, spune acesta.
Ce români vor mai avea totuşi probleme, în ciuda noului sistem?
La arhiva Casei de Pensii a Sectorului 2, spre exemplu, sunt peste 100.000 de dosare cu şină în care sunt adeverinţe de angajator, cereri scrise făcute de pensionari şi chiar cărţile vechi de muncă.
În viitor, cine se va pensiona, va avea deja toate aceste documente în format digital şi va putea să şi le acceseze singuri, de la un calculator, pe contul personal.
Există însă şi o problemă cu românii care urmează să se pensioneze şi au datele dinainte de 2001 pe cartea de muncă fizică. Ei vor fi obligaţi să aducă documentele în original la Casa de Pensii, mai ales dacă angajatorul nu a transmis în format electronic actele de angajare. E vorba despre vechiul carnet de muncă, adeverinţele de la foştii angajatori şi toate actele prin care dovedesc că au primit şi sporuri sau prime.
Trebuie digitalizate şi alte instituţii din ţară
Digitalizarea de la Ministerul Muncii nu va fi însă suficientă pentru ca românii să scape 100% de prezentarea actelor la ghişeu. Va fi nevoie de o bază de date comună cu Inspectoratul Teritorial de Muncă, Registrul Comerţului şi Arhivele Naţionale, de unde se pot recupera adeverinţele vechi de muncă.
În plus, este nevoie şi de o lege trecută prin Parlament care îi va scuti pe oameni de mersul la instituţii cu copii după documentele oficiale.