Astfel, printre piesele nominalizate la premii în acest an se numără în premieră şi melodii care nu sunt disponibile decât în mediul online. Chance the Rapper profită cel mai mult de această situaţie: albumul său, "Coloring Book" a fost lansat în luna mai pe platforma Apple Music, apoi şi pe platformele concurente, inclusiv pe platforma lider în acest sector, Spotify. Rapper-ul în vârstă de 23 de ani care aduce împreună în muzica sa elemente de gospel şi rap, a fost nominalizat la şapte categorii de premii, printre care şi cea pentru revelaţia anului.
El a explicat chiar că nu şi-a imaginat niciodată că va putea să câştige bani din vânzările de muzică pe CD sau pe platformele de streaming, principala sa sursă de venit fiind apariţiile live. "În prezent sunt foarte multe moduri de a face muzică. Cred că strategia de a te limita la vânzarea de albume, în prezent, este puţin depăşită", a declarat el pentru NBC.
Platformele de streaming muzical au oferit o adevărată bulă de oxigen pentru industria muzicală ce se află în creştere pentru prima oară de la răspândirea accesului la internet. În SUA, cea mai mare piaţă muzicală din lume, abonamentele la serviciile de streaming s-au dublat în 2016, conform BuzzAngle Music.
Pentru Larry Miller, profesor de management şi economie a muzicii la New York University, noua direcţie în care se îndreaptă în prezent Recording Academy, asociaţia de obicei conservatoare a muzicienilor şi producătorilor muzicali care organizează premiile Grammy, încurajează exclusivităţile pe platformele de streaming.
"Este probabil unul dintre cele mai importante elemente de validare a emergenţei, chiar dacă nu a dominaţiei, streamingului ca modalitate (…) de a găsi şi de a asculta muzică", a susţinut el.
Cele mai bine vândute trei albume de anul trecut din SUA – toate nominalizate la categoria cel mai bun album la gala premiilor Grammy – au beneficiat de strategii de vânzare diferite. Beyoncé, confirmată drept marea favorită cu nu mai puţin de 9 nominalizări la premii, a lansat la sfârşitul lunii aprilie albumul său concept "Lemonade" în exclusivitate pe Tidal, platforma de streaming a soţului său, rapper-ul şi producătorul muzical Jay Z. La o zi după această lansare, albumul a apărut şi în magazinul online al Apple, iTunes, şi după două săptămâni a putut fi cumpărat şi în varianta pe CD. Acest album nu a ajuns însă niciodată pe o altă platformă de streaming rivală.
De cealaltă parte, albumul "Views" al rapper-ului canadian Drake a fost disponibil timp de două săptămâni, în exclusivitate la Apple (streaming şi magazin online), o lovitură frumoasă pentru compania americană care încearcă să-şi promoveze propriul serviciu de streaming muzical, Apple Music. Ulterior, albumul a ajuns şi pe streaming-urile concurente şi în cele din urmă şi pe piaţă în varianta CD şi chiar şi pe vinil.
O strategie diferită a adoptat Adele, care timp de şapte luni de la lansare şi-a ţinut ultimul album, "25", departe de platformele de streaming. Una dintre artistele care au vândut cele mai multe albume în cursul acestui secol a ales să privilegieze metodele "clasice" pentru a-şi vinde produsul discografic: CD/vinil/descărcare contra-cost din magazine online.
Profesorul Larry Miller explică faptul că aceasta i s-a părut cea mai logică strategie pentru o cântăreaţă care se bucură de notorietatea lui Adele, însă el a subliniat că nu mulţi alţi artişti îşi permit să adopte o astfel de strategie de vânzare.
Serviciile de streaming muzical nu au fost primite cu braţele deschise de toţi creatorii de conţinut. Vedeta pop americană Taylor Swift a făcut parte din "rezistenţă", devenind la un moment dat chiar vârful ei de lance într-o dispută cu Spotify pe motiv că artiştii nu sunt plătiţi suficient. Ea şi-a lansat până la urmă ultimul album, '1989', pe platforma de streaming aparţinând Apple, platformă care i-a oferit cel mai generos onorariu.
Vedeta hip-hop Frank Ocean a respectat contractul pe care l-a încheiat cu casa de discuri şi şi-a lansat în exclusivitate albumul video 'Endless' pe Apple Music. Însă în ziua următoare el şi-a publicat în mod independent cel de-al doilea album de studiou, "Blonde" – un gest plin de curaj în faţa uneia dintre cele mai mari case de discuri, Universal.
Rapper-ul Kanye West, intrat în cursă pentru nu mai puţin de 8 premii Grammy, a creat senzaţie în februarie 2015 când şi-a prezentat noul album împreună cu noua sa colecţie pret-a-porter la Săptămâna Modei de la New York. Albumul "The Life of Pablo", distribuit ulterior şi sub alte forme, a fost primul album din istorie care s-a plasat pe primul loc în Top Billboard 200 datorită în exclusivitate difuzării sale pe platformele de streaming.
Unul dintre criticii acerbi ai serviciilor de streaming muzical a fost şi Prince, care a autorizat Tidal să-i difuzeze doar ultimele două albume. În ceea ce priveşte însă catalogul muzical al starului ce a încetat din viaţă în luna aprilie, acesta este accesibil pe Spotify din duminica premiilor Grammy. (Sursa: Agerpres)