Un document încă neoficial al Comisiei Europene arată că reprezentanții UE vor putea supraveghea organismele naționale de omologare a vehiculelor și vor putea impune amenzi pentru nerespectarea reglementărilor. Măsura va veni ca urmare a scandalului Dieselgate, dar și a studiilor care arată că mașinile emit și consumă în realitate mai mult decât raportează producătorii.
Oficialii Comisiei Europene (CE) pregătesc o măsură legislativă aplicabilă în întreaga Uniune Europeană (UE) care prevede ca laboratoarele de omologare naționale să intre sub supravegherea unui organism al CE. Acesta va putea verifica modul de omologare și va putea amenda autoritățile naționale și producătorii care „păcălesc” consumatorii prin realizarea unor teste în condiții diferite de cele reale. De asemenea, fiecare stat membru al UE va putea să verifice și să anunțe CE în cazul în care constată modele care nu se încadrează în standardele admise.
Noua măsură a CE este binevenită având în vedere noile studii care arată depășiri ale emisiilor poluante cu 400% până la 500% în unele cazuri, dar și instalarea de unii producători a unor dispozitive menite să reducă noxele în momentul testelor. De asemenea, în sfârșit, oficialii UE au acceptat ceea ce presa auto și specialiștii au evidențiat de mai mult timp: că modul de testare al vehiculelor este complet irelevant în condiții reale de trafic și că în timpul omologării mașinile sunt verificate în condiții ideale, în unele cazuri având chiar oglinzile laterale scoase, benzi adezive pe toate suprafețele care accentuează frecarea cu aerul sau sistemul de aer condiționat sau chiar alternatorul scoase din funcțiune.
Mai puțin cunoscut de cumpărătorii de mașini, acest mecanism de testare a fost împins de-a lungul timpului până la extrem de relația „bună” dintre producătorii naționali și laboratoarele de omologare din statul respectiv. Odată omologată o mașină într-un stat UE, ea este acceptată automat în toate celelalte 27 de de țări. Pentru a opri această practică păguboasă și mincinoasă, oficialii CE au în plan chiar interzicerea taxelor plătite de producători pentru omologare, laboratoarele de testare urmând să fie plătite din alte surse pentru serviciile prestate. Ca efect al modului defectuos de testare, clienții de mașini au ajuns să cumpere vehicule care consumă mult mai mult decât este specificat în documentele de vânzare și emit, drept consecință, o cantitate mult mai mare de dioxid de carbon, oxizi de azot, etc.
Ca urmare a acestei măsuri legislative este de așteptat ca majoritatea vehiculelor comercializate în UE să aibă cu totul alte valori ale consumului și emisiilor, iar standardele impuse până acum de UE să fie complet lipsite de sens. Prin urmare, previzibil, vor trebui stabilite și noi limite ale emisiilor poluante.