Industria IT din România vine cu propuneri privind programa elevilor de liceu, fie că e vorba despre licee teoretice sau de învăţământul profesional. Ce materii ar trebui să înveţe toţi aceşti elevi la scoală, potrivit ANIS?
Cel puţin o oră de tehnologia informaţiei, inclusiv programare, pe toată durata liceului, atât în liceele teoretice, cât şi în învăţământul profesional vocaţional şi tehnic. Asta consideră necesar reprezentanţii industriei IT din România.
Programa trebuie să reflecte cerinţele pieţei, dar şi nevoie de digitalizare a populaţiei
„Specialiştii români cu abilităţi excepţionale în tehnologia informaţiei au făcut ca ţara noastră să fie recunoscută ca un hub al excelenţei în IT pe plan mondial. Însă, atât succesul actual, cât şi dezvoltarea viitoare a sectorului IT, depind în cea mai mare măsură de numărul şi gradul de pregătire al absolvenţilor de liceu şi învăţământ universitar din România.
Numărul de specialişti IT şi al absolvenţilor din facultăţile de profil este însă cu mult sub cerinţele pieţei. Pe de altă parte, la capitolul digitalizare a populaţiei suntem pe penultima poziţie a clasamentului DESI 2020.
Într-o societate informaţională, nu putem avea o industrie IT performantă şi o societate pregătită să adopte economia digitală dacă dezvoltarea competenţelor digitale nu se regăseşte şi în ponderea cursurilor de TIC şi informatică pentru licee, indiferent de profilul absolvit”, spune Ion Moldoveanu, membru în Consiliul Director al Asociaţiei Patronale a Industriei de Software şi Servicii (ANIS).
Minim o oră de informatică şi una de TIC pentru fiecare an de studiu
O serie de observaţii asupra proiectului planurilor cadru pentru învăţământul liceal şi profesional, pus în dezbatere publică, au fost trimise autorităţilor competente. Este vorba despre Ministerul Educaţiei şi Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, transmite ANIS.
E necesară introducerea de cursuri de tehnologia informaţiei, inclusiv programare, în trunchiul comun pe toată durata liceului, atât în liceele teoretice, cât şi în învăţământul profesional vocaţional şi tehnic. Asta cere industria de software şi servicii din România.
Concret, una dintre măsurile propuse de ANIS este includerea a minimum unei ore de informatică şi unei ore TIC în fiecare an de studiu, pentru toate formele de învăţământ. „Întreruperea orelor de programare în clasa a IX pentru toţi elevii ce nu urmează un liceu cu profil informatic va diminua şansele acestora să ajungă la un nivel de competenţe digitale adecvat societăţii şi economiei actuale, precum şi şansele acestora să lucreze în industria IT şi conexă, cu impact atât economic cât şi social”, potrivit ANIS.
Includerea tehnologiei informaţiei în cadrul probelor de Bacalaureat
În plus, este nevoie de evaluarea competenţelor digitale la Bacalaureat, inclusiv algoritmică şi bazele programării. „Includerea tehnologiei informaţiei în cadrul probelor de Bacalaureat reflectă faptul că aceasta are un rol extrem de important în viaţa oricărui cetăţean, stimulând noile generaţii să investească în formarea competenţelor digitale critice pentru o societate digitală”, conform sursei citate.
„Prin aceste măsuri, ANIS vizează dezvoltarea competenţelor de tehnologie a informaţiei în rândul absolvenţilor, respectiv ale populaţiei la nivel general, în contextul unei societăţi tot mai digitalizate, care prezintă o nevoie acută de profesionişti. Această iniţiativă este parte a obiectivului ANIS de dezvoltarea a educaţiei digitale, prin care îşi propune să asigure atât necesarul de specialişti ceruţi de industrie, cât şi dezvoltarea competenţelor digitale necesare oricărui cetăţean într-o societate modernă.
În cei 22 de ani de la înfiinţare, ANIS a fost şi va rămâne un partener de încredere al autorităţilor în demersul acestora de digitalizare a societăţii şi facilitare a adoptării tehnologiei în economia locală, şi militează activ pentru adoptarea de măsuri destinate dezvoltării accelerate ale sectorului tehnologic românesc”, se mai arată în comunicatul Asociaţiei.