Rezervări online de 50 mil. euro pentru bilete de avion

Anual, în România se achiziționează online aproximativ 200.000 de bilete de avion. Viitorul arată creștere, consolidare și competiție puternică, în condițiile în care Expedia, curând, „va vorbi“ românește.

Www… tastezi numele portalului, introduci datele zborului, completezi cu detaliile personale, inclusiv cele ale cardului, și ți-ai luat biletul de avion. Simplu, nu-i așa? Am putea concluziona acest lucru dacă privim creșterea înregistrată în ultimii ani de segmentul online al vânzărilor de bilete de avion, ani care, întâmplător, au coincis și cu cei de criză economică. Pentru România, cifrele oficiale arată o valoare de 500 de milioane de euro în 2012 din comercializarea biletelor de avion, din care aproximativ 10%  sunt cumpărate online. 
În a doua jumătate a deceniului trecut, aceste bilete online reprezentau 2%-3% din vânzările totale, ajungându-se la 8% în 2008, an de boom economic. Pentru 2012, estimările arată un procentaj de 10% din total. Și încă e loc de dezvoltare. „Segmentul online înregistrează creșteri mai bune decât cel offline. Noi avem ca obiectiv, în 2012, o creștere de 20%, cu toate că primele luni ale acestui an ne-au arătat că putem crește și cu 30%“, spune Remus Vișan, CEO Paravion.ro, liderul pieței, cu peste 80.000 de rezervări efectuate în 2011.
Cine vine, cine pleacă, ce se schimbă
Portalurile specializate în comercializarea biletelor de avion online reprezintă o piață de aproximativ 50 de milioane de euro. Deși sunt între 30 și 40 de astfel de magazine, doar cinci jucători au notorietate și vânzări ce merită luate în calcul. Lista se reduce la trei când vine vorba de companii care au avut, încă de la început, drept core-business comercializarea biletelor online. Sunt șanse de fuziuni sau achiziții pentru o consolidare mai puternică a pieței? „Se încearcă alte tranzacții pentru că fiecare vrea să se vândă. Nu m-aș mira să rămânem singurul business care a avut un exit (în 2010, Paravion a fost achiziționat de fondul spaniol de investiții GED n.red) și care va mai avea unul“, spune Remuș Vișan.
Situația de pe piață se poate schimba și dacă luăm în calcul că Expedia, una dintre cele mai mari companii de turism online din lume, se uită către România. „Sper ca la anul să reușim să avem site-ul disponibil și în românește pentru că de doi ani port discuții cu conducerea Expedia în acest sens“, declară pentru Capital Wolfgang Pagl, director of market management pentru Europa de Est, Austria și Elveția.  În 2011, prezența României pe portalul Expedia (rezervările de bilete de avion dinspre și către România) a crescut cu 40% față de 2010.
Și dacă tot există business online, turoperatorii au deschis ochii și către acest segment, însă prea puțini vor reuși să se bată cu liderii pieței.
Reorientarea agențiilor de turism
„Între a vrea să vinzi, a ști ce să vinzi și cum să vinzi online este o mare diferență“, spune Vișan. Este susținut în afirmație chiar de concurentul său, Vola. „Cred că abordarea este fundamental greșită. O agenție online trebuie să se nască online pentru a avea o șansă de succes pe o piață deja suficient de dură. A opera o agenție online este complet diferit față de operarea uneia tradiționale. O abordare simplistă de genul «vindem același lucru, cât de greu poate fi», nu va aduce succes“, spune Daniel Truică, director general Vola.ro, agenție care a vândut 72.000 de bilete de avion în 2011 și a înregistrat o cifră de afaceri de 15,5 milioane de euro.
Totuşi, Eximtur este unul dintre tur­operatorii care au toate șansele să joa­ce un rol important și în online, nu doar offline. În urma unei investiții de 80.000 de euro, anul trecut, a lansat magazinul Fly.ro, pentru care se estimează o creștere de 200% în 2012. „Fly.ro, merge mulțumitor, iar anul acesta are un potențial de 6.000 de bilete de avion vândute“, spune Lucia Morariu, președintele Eximtur Grup, men­ționând că Fly.ro are centru de costuri separat și este singura agenție de tu­rism online acreditată din România.
Se încearcă alte tranzacții, pentru că fiecare vrea să se vândă. Nu m-aș mira să rămânem singurul business care a avut un exit și care va mai avea unul. Remus Vișan, CEO, Paravion

20.000 euro este suma minimă necesară pentru înființarea unui portal care să funcționeze ireproșabil din punct de vedere tehnologic, să aibă flexibilitate, conținut, capacitatea de a genera rapoarte.

Turismul mondial online
La nivel mondial, în 2010, vânzările ­online pe segmentul turism se ridicau la 317 miliarde de dolari, cât 33% din încasările totale din turism. Pentru 2012, perspectivele sunt de creștere: 382 de miliarde de dolari vânzări online, echivalentul a 34% din piață. Un alt trend care se observă îl reprezintă rezervările online de pe mobil. La nivel mondial, se înregistrează lunar o creștere de 68% a rezervărilor de pe telefoane. Studiile arată că 40% dintre rezervări sunt efectuate vinerea și sâmbăta, în timp ce 65% dintre rezervări sunt pentru aceeași zi sau pentru ziua următoare.