Foarte comode şi utile, rezervările pe net la hoteluri din străinătate i-au cucerit şi pe români. Sunt tranzacţii securizate pentru care, teoretic, nu se plăteşte în avans. Banii de pe propriul card pot începe, totuşi, să joace "alba-neagra" prin conturi, o perioadă de maximum 30 de zile, din cauza autorizării date de posesorul cardului în momentul efectuării rezervării.
Înainte de a pleca în vacanţă, majoritatea analizăm ofertele agenţiilor de turism, fie pentru a găsi un „chilipir“, fie doar un pachet atractiv de servicii turistice. Când nicio ofertă de agenţie nu este pe gustul clientului, soluţia cea mai facilă, în care nu trebuie investite decât câteva ore de căutare, este internetul. Pe ultima sută de metri, tarifele la hoteluri sau la biletele de avion se pot ieftini, iar site-urile specializate sunt pline de anunţuri care permit rezervarea online a camerelor în hotelul dorit sau a curselor de zbor agreate.
Pentru a face acest lucru şi a ocoli comisioanele agenţiilor de turism, este absolut necesară existenţa unui card cu utilizare internaţională, acceptat în sistemul online de rezervări şi de plăţi.
Rezervări online şi cu cardul de debit
Cardurile pot fi de debit sau de credit (chiar dacă în sistemul internaţional de rezervări online sunt cerute carduri de credit). Dacă instrumentul de plată este internaţional, are bani pe el şi un cod de siguranţă de şase cifre pe spatele cardului, nu poate apărea, teoretic, nicio problemă. Diferenţa dintre cele două tipuri de instrumente de plată este dată de primele patru cifre care compun numărul de card şi doar instituţiile specializate şi-au instruit personalul pentru a o identifica. Foarte importante sunt însă codurile de siguranţă de pe spatele cardului, ultimele trei cifre funcţionând, practic, ca un fel de semnătură electronică a posesorului. Fără aceste cifre nu se pot face rezervări sau cumpărături pe internet, chiar dacă este vorba de un card de credit.După ce s-au înscris aceste ultime cifre în sistemul de rezervare, nu mai trebuie aşteptată decât confirmarea pe e-mail. Din momentul confirmării, toate grijile dispar. Urmează vacanţa propriu-zisă.
Mediul acestor tranzacţii este la fel de securitizat ca şi cel al tranzacţiilor la bancomat sau ca mediul fizic la comerciant, folosindu-se sistemul 3D Secure. Surprize mai pot însă apărea la hoteluri sau la companiile aeriene. Dacă plata se face cash, iar cardul a fost utilizat doar pentru rezervarea camerei, turistul se poate trezi că acel „depozit de siguranţă“, pe care agentul economic şi-l constituie din banii de pe cardul său, a dispărut, chiar dacă şi-a achitat toate facturile. Banca îl va linişti, spunându-i că nu are motiv de panică, fiind vorba de „o uzanţă internaţională“. Inconvenientul poate dura totuşi aproape 30 de zile.
Soluţii pentru a opri “evaporarea“ banilor
În momentul în care s-a făcut rezervarea la hotel, agentul economic poate transmite semnal, pe baza datelor de identificare a cardului, către banca emitentă, prin care cere blocarea banilor, chiar dacă este vorba despre un serviciu viitor. Când primeşte semnalul, banca pune un cod (întreaga operaţiune se numeşte hold), iar banii devin „invizibili“ pentru posesorul cardului, chiar dacă ei există în contul acestuia. Agentul economic nu poate accesa sub nici o formă aceşti bani, deoarece are nevoie de semnătura posesorului de card.
Plata efectivă a serviciilor turistice se face doar în momentul în care la bancă soseşte chitanţa semnată de client, document prin care acesta recunoaşte că a făcut cheltuiala respectivă.
Potrivit uzanţelor internaţionale, banii rămân pe „hold“ maximum 30 de zile. Dacă nota de plată a fost achitată cash sau cu un alt card, chitanţa semnată de posesorul cardului nu ajunge la bancă, iar aceasta nu virează banii pe care agentul economic a pus poprire. Pentru posesorul cardului, banii devin, astfel, din nou „vizibili“. Soluţia pentru a se feri de surprize: când achită nota de plată, clientul trebuie să ceară agentului economic anularea autorizării iniţiale.
Mecanismul plăţilor online
La REZERVĂRILE hoteliere pe internet, trebuie introduse întâi datele de identificare ale posesorului: numele şi prenumele exact cum este inscripţionat pe card şi datele cardului: seria şi numărul de control, de trei cifre, inscripţionat pe card, pe verso.
După confirmarea datelor introduse şi autorizarea TRANZACŢIEI, în contul clientului se blochează suma aferentă comenzii şi se transmite un mesaj de notificare către comerciant.
După ce livrează comanda sau prestează serviciul plătit, comerciantul confirmă acest lucru, şi BANII SUNT DEBITAŢI din contul clientului.
PLATA POATE FI REFUZATĂ din următoarele motive: fonduri insuficiente; cardul figurează în „blacklist“ – adică, este un card raportat ca pierdut, furat sau blocat de către posesor; banca emitentă a cardului nu autorizează tranzacţiile online (în România, există încă bănci care nu permit acest lucru); când banca emitentă a cardului nu a putut fi contactată şi restricţiile definite de aceasta nu permit tranzacţii online sau limitează valoarea maximă a tranzacţiei.