Sphera Group a obținut rezultate financiare record în 2023: vânzări de 1,47 mld. lei și profit net normalizat de 79,8 mil. lei

Sphera Franchise Group (cunoscut sub simbolul bursier SFG) a încheiat un an record în istoria sa, fiind cel mai mare grup din industria de food service din România. Compania a raportat vânzări în valoare de 1,47 miliarde de lei și a înregistrat îmbunătățiri semnificative în indicatorii de profitabilitate. EBITDA normalizată a crescut cu 44,1% față de anul precedent, atingând 147,9 milioane de lei, în timp ce profitul net normalizat a înregistrat o creștere de 80,3%, ajungând la 79,8 milioane de lei în comparație cu anul anterior.

„Anul 2023 a fost plin de realizări. Am continuat să ne dezvoltăm și am deschis 8 unități noi, am devenit prima rețea locală care a atins borna de 100 de restaurante, am adus inovații variate în meniu, am optimizat și am devenit mai eficienți.

În tot acest timp, am rămas un reper în ceea ce privește sustenabilitatea. Iar provocările nu au lipsit – ne-am confruntat cu inflație ridicată, majorări neprevăzute de taxe și o piață a muncii încordată.

Rezultatele sunt însă pe măsura muncii extraordinare a celor peste 5.100 de colegi din Sphera – avem vânzări record și creșteri remarcabile pe indicatorii de profitabilitate. Anul acesta stă, de asemenea, sub semnul incertitudinii, dar sunt încrezător că experiența noastră de 30 de ani ne va susține trendul de creștere și vom continua să venim cu vești bune și în 2024”, a declarat Călin Ionescu, CEO Sphera Franchise Group.

Călin Ionescu, CEO Sphera Franchise Group.
SURSA FOTO: Sphera Franchise Group

KFC, principalul contribuitor la aceste rezultate financiare

Principalul contribuitor la rezultatele financiare remarcabile înregistrate de Sphera Group anul trecut a fost KFC România, care a depășit pragul de 1 miliard de lei în vânzări în 2023, înregistrând o creștere de 12,5% față de 2022. Cu un trimestru patru excelent în 2023, caracterizat de o marjă de profitabilitate EBITDA de 15,7%, brandul emblematic al Grupului a încheiat anul cu un profit net de 86,8 milioane de lei, în creștere cu 26,5%.

Taco Bell a fost un alt brand care a înregistrat performanțe remarcabile, atingând pragul de rentabilitate și încheind anul 2023 cu profit, datorită unei creșteri a vânzărilor cu 22% și a unor creșteri de trei cifre la nivelul profitului operațional al restaurantelor (+148,6%) și al EBITDA (+139,3%). Trimestrul final al anului 2023 a fost deosebit de notabil și în cazul Taco Bell, cu o marjă EBITDA de 11,7%.

KFC Italia a intrat, de asemenea, în zona profitului în 2023, înregistrând un profit net de 3 milioane de lei, într-un an în care EBITDA a înregistrat o creștere de 436%, iar marja s-a situat la un nivel confortabil de 9,4%.

KFC Moldova, cu cele două locații din Chișinău, a continuat să înregistreze performanțe remarcabile, raportând un profit net de 2,8 milioane lei în 2023, ceea ce reprezintă o creștere de 42,6% față de anul precedent. Unitățile Sphera din Moldova au evidențiat creșteri semnificative în toate domeniile cheie în 2023: vânzări (+18,4%, până la 20,59 milioane lei), profit operațional la nivelul restaurantelor (+42,5%, până la 3,78 milioane lei) și EBITDA (+35,2%, până la 3,66 milioane lei). Trimestrul patru al anului 2023 a fost deosebit de favorabil și pentru KFC Moldova, înregistrând o marjă EBITDA de 20,2%.

Cum au mers afacerile la Pizza Hut?

În ultimul trimestru al anului, Pizza Hut a accelerat procesul de eficientizare prin reconfigurarea rețelei sale, având în vedere o standardizare între brandurile Pizza Hut și Pizza Hut Delivery. Se anticipă că pe termen mediu vor fi observate efectele pozitive ale acestei reorganizări.

Rezultatele solide ale companiilor au fost susținute de creșterea volumului vânzărilor, o strategie eficientă de prețuri și măsuri stricte de control al costurilor.

În ciuda creșterii costurilor și a presiunilor fiscale suplimentare, cum ar fi majorările de taxe și salariul minim, gestionarea corespunzătoare a dus la o creștere mai mică a cheltuielilor în restaurante în comparație cu vânzările. Astfel, profitul operațional al restaurantelor Sphera a crescut cu 45,7% în 2023 față de anul anterior. Compania încheie anul cu o marjă EBITDA confortabilă de 10,1%.

T4 2023 continuă seria recordurilor

Trimestrul patru a reprezentat o contribuție semnificativă la rezultatele finale pentru anul 2023, fiind cel mai bun din istoria companiei în ceea ce privește vânzările, EBITDA și profitul net. În plus, Sphera a înregistrat creșteri excelente ale profitului operațional al restaurantelor și a obținut o marjă EBITDA notabilă, de 13,5%.

„Rezultatele financiare obținute în 2023 consolidează poziția Sphera Group de lider în industria de food service. Pe lângă cifra impresionantă a vânzărilor, performanța vine și din faptul că am înregistrat creșteri procentuale de două și chiar de trei cifre pentru majoritatea indicatorilor și brandurilor.

Este rezultatul unei strategii pe care am urmat-o cu consecvență și care se bazează pe eficiență, eficientizare, management riguros al costurilor și pricing inteligent.

Ne bucurăm să vedem că eforturile noastre sunt validate și de încrederea investitorilor, prețul acțiunilor Sphera crescând semnificativ peste evoluția indicelui BET. În 2024, vom continua să implementăm măsurile și acțiunile care ne-au susținut trendul de creștere, în beneficiul acționarilor, clienților, echipei și tuturor partenerilor noștri”, a declarat Valentin Budeș, CFO Sphera Franchise Group.

În T4 2023, Sphera a raportat venituri de 394,4 milioane lei, în creștere cu 6,8% față de T4 2022. Indicatorii de profitabilitate au înregistrat rate de creștere de două cifre: profitul operațional al restaurantelor a crescut cu 32,1%, EBITDA cu 21,3%, iar profitul normalizat cu 28,7%, în comparație cu aceeași perioadă din 2022.

Evoluție excelentă a acțiunilor la Bursa de Valori București

În T4 2023, acțiunile SFG au înregistrat o creștere de 24,2%, evidențiind cea mai bună performanță din toate companiile incluse în indicele BET. Odată cu plata dividendului către acționari în data de 10 octombrie, randamentul total al acțiunilor SFG în T4 2023 a fost de 29,8%.

Pe parcursul anului 2023, acțiunile SFG s-au clasat pe locul al treilea în topul celor mai performante acțiuni din indicele BET, înregistrând o creștere de 83,6%, care a depășit semnificativ evoluția indicelui BET, în creștere cu 31,8%. Randamentul total al acțiunilor SFG în 2023, inclusiv dividendele plătite la 31 martie 2023 și 10 octombrie 2023, a fost de 95,5%.